Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Min fläkt pendlar mellan max och min varvtal tillsammans med lite "pulsande". Kan vara att din sambos laptop är varmare än min.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Igår skulle jag byta olja+filter på bilen, inga problem med det men när man står där och väntar på att oljan ska rinna ut så tänkte jag att "jag byter vacuumslangen till dumpventilen, för den såg så risig ut", sagt och gjort, slangen byttes och samtisigt passade jag på att kolla de andra slangarna i motorn.. men vad nu ? en tom nippel på den där ventilen ? ..leta leta., oj, en slang som hänger rätt ner som verkar passa på den, så jag satte dit den och fortsatte med att montera filter och hälla i olja.

Efteråt så tog jag en kort provtur och konstaterade att bilen verkade gå lite bättre, speciellt bottendraget, i synnerhet när man ska starta från stillastående, det fanns liksom mer kraft.

Idag körde jag bilen till jobbet (ca 5 mil) och kan konstatera att.. JÄVLAR, det var ett billigt trim, känns som en ny bil, mycket mer tryck i botten, den drar mycket kraftigare genom hela registret när man gör fullgasaccelerationer, och det finns även mer kraft på toppen, dessutom kan man konstatera att turbomätaren går upp ett par millimeter till på (den onumrerade) mätarskalan.

Och då tyckte jag inte bilen var trött innan ens, men nu gissar jag på kanske 20-25hk till :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av danei »

Jag ska försöka göra samma sak. Men min bil är trött. Frågan är dock om den inte blivit lite snålare på kuppen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Denna bilen har ju 250hk original så det märks ju inte lika mycket om det fattas en del som om den är klenare från början.

Men att kolla över och eventuellt byta vacuumslangar är helt klart en bra ide, det visste jag ju förvisso innan men det är enkelt att vara efterklok.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Blev invinkad av grannarna när jag kom hem från jobbet idag. Deras tvättmaskin hade slutat fungera och när dom felsökte, så hittade dom att någon (antagligen den förra hyresvärden) hade skarvat elanslutningen till maskinen genom att tvinna ledarna och isolerat skarven med målartejp :doh: :shock: :humm: Dessutom låg skarven på golvet i närheten till duschen :wacko:

Hämtade tre wago-klämmor och klippte bort de värmeskadade ledarna, för att sedan koppla ihop det temporärt. Sedan fungerade tvättmaskinen igen :) så de nya hyresvärdarna inte behöver fixa en ny i närzonen. En ny permanent skarv tillsammans med vulktejp skall fixas, men det är inte akut.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Sverige »

En anslutningskabel ska inte skarvas!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Monterar nog dit anslutningskabeln som jag sparade när vi skrotade föräldrarnas tvättmaskin förra vecka istället..

/// Marcus
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av limpan4all »

Att hitta felet lär vara halva jobbet...
Nåväl min gamla Mitsubishi Colt 1994 åt batterier (eller rättare sagt var tvungen att stå på laddning hela tiden hemma, 10h på jobbet funkade), efter en vecka i november så tröttnade jag. Sedan dess har den stått (med urmonterat Optima blue top batteri (köpt för en spotstyver på en ELFA rea (fortfarande 825A CCA))). Men nu skall den användas för övningskörning så den måste igång.
Den funkar bra i övrigt men nu var det dags att göra något åt det hela.
På med en DC-strömtång runt jordledaren. Drog drygt 3A med allt avstängt och det är inte rätt.
Bort med en säkring i taget, ingen ändring, bort med ett relä i taget, ingen ändring.
Dags att ta fram lite bättre grejor, 3A vid 12V är 36W och det borde synas på en IR bild!
Så fram med värmekameran (Flir E4 modad till E8 via mjukvara), 20 sekunder senare så är skurken hittad.
Generatorn drar 3A direkt från batteriet.
Demonteringen gick förvånansvärt enkelt, ingenting ihop kärvat eller sönderrostat.
Ny beställd från Tyskland vilket var drygt 2k SEK billigare än billigaste svenska leverantör....
Tar ca 15 minuter att montera, det jobbigaste är att byta remmen, för servopumpens rem måste bort innan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

ACGG har sitt 20:e sommarhack http://acgg.se/om-acgg/historik/och som vanligt har vi vår bio i garaget. Förstärkaren som vi fått är dock kinkig med hdmi-portarna. Ljud kommer ut, men den skickar inte bilden igenom som den ska. Lite googlade ger standardfel på kondensatorer på HDMI-kortet.

https://www.youtube.com/watch?v=1GgDEtSug2o

Efter raid i skomakarens modelltågslådor hittade vi lämpliga, förvisso hålmonterade kondingar och med xxargs lödstation är allt fixat på en timme!
(trots ondskefullt blyfritt lödtenn).

Blev ingen film den kvällen/natten. Men förstärkaren funkar!
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev:Sen byggde jag en liten adapter för att koppla in två paralellkopplade backupkondensatorer istället.
Jag har provat det där, för mig laddade de ur sig såpass att klockan stannade på ett par dagar om jag minns rätt.
Glenn skrev:Tyvärr är maskinen en med Rev5-moderkort, vilket gör att det är en bökigare operation (skära av ledningsbanor osv) än på Rev6 och nyare där det finns jumpers för ändamålet.
Det går att löda/slita bort ett ben i Agnus-sockeln...

lond skrev:Blev invinkad av grannarna när jag kom hem från jobbet idag. Deras tvättmaskin hade slutat fungera och när dom felsökte, så hittade dom att någon (antagligen den förra hyresvärden) hade skarvat elanslutningen till maskinen genom att tvinna ledarna och isolerat skarven med målartejp :doh: :shock: :humm: Dessutom låg skarven på golvet i närheten till duschen :wacko:

Hämtade tre wago-klämmor och klippte bort de värmeskadade ledarna, för att sedan koppla ihop det temporärt.
Antar/hoppas att du använt rätt sorts Wago, men en bra varning för alla som läser detta är att den typ av Wago som oftast används i dosor och liknande inte är lämplig för mångkardeliga ledare som i anslutningskablar. Det blir för dålig kontakt och därmed brandrisk!
limpan4all skrev:Dags att ta fram lite bättre grejor, 3A vid 12V är 36W och det borde synas på en IR bild!
Så fram med värmekameran (Flir E4 modad till E8 via mjukvara), 20 sekunder senare så är skurken hittad.
Generatorn drar 3A direkt från batteriet.
Demonteringen gick förvånansvärt enkelt, ingenting ihop kärvat eller sönderrostat.
Ny beställd från Tyskland vilket var drygt 2k SEK billigare än billigaste svenska leverantör....
Tar ca 15 minuter att montera, det jobbigaste är att byta remmen, för servopumpens rem måste bort innan...
Det kan mig veterligen i princip bara vara kortis i någon/några dioder om det blir sådär. En del jobb att byta enbart diod, men kanske värt besväret. Det som händer är väl att batterispänningen går via en kortsluten likriktardiod in till generatorns stator, och där går den via (hela) dioder in till styrelektroniken som håller igång magnetiseringen av statorn. Utöver att den kortslutna dioden drar ur batteriet så lär den väl rimligtvis också ge snedbelastning på generatorn. Risken är väl att det blir överspänning om man skulle klippa bort den kortslutna dioden helt, så den måste nog bytas.

"Har hört" att det går dock att köra runt länge med det felet utan separat laddning om man lossar kabeln från batteriet när man parkerar. :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

miam: i min "vanliga" toweriserade A4000/060 så har jag en backupkonding på 2.2F, den håller i månader, nu blev det ju betydligt klenare grejer i 500'an, men den verkar hålla en vecka iaf.

Struntar nog i att uppgradera chipmemet, för i GOLD3-coren som släpps snart så kan man emulera chip via fastmem, Man ska även kunna få ut PAL-signalen över HDMI :)

..I praktiken har man ju då använt sin A500 som ett keyboardinterface :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndLi »

4 st kulleder utbytta, en var tidigare bytt på ett tattigt vis, en var spräckt och ihoplindad med tråd. Och de två sista bytte jag bara för att orginal bevisligen går sönder. .. 6 månader till funktionskontroll :)

Startar gör den dock och denna gång kom jag ihåg att inte varva motorn, saknar nämligen friläge :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LittleFish
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 juni 2010, 03:44:14

Re: Senaste reparationen

Inlägg av LittleFish »

Efter att jag kokt kaffe häromdagen skulle jag städa bakom kaffekokaren och upptäckte att min små fåglar varit där, inte bra...
IMG_20170811_220609484.jpg
Så det blev att leta upp en gammal sladd och byta innan jag kunde laga morgonkaffe :)
IMG_20170812_162340039.jpg
IMG_20170812_163058796.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GalFisk »

Diskmaskinen i fallskärmsklubbens kiosk lade av efter att ha gått på högtryck i fem dar under midsommar. Då kunde jag bata konstatera att impellern till avloppspumpen gick trögt, så något hade sannolikt fastnat i den.
Idag kom en dag med dåligt väder så vi inte kunde hoppa, så medan vi väntade på bättre väder tippade vi ur vattnet och skruvade isär den inifrån. Allt detta gjorde att skräpet i pumpen lossnade innan vi kunde hitta det, och maskinen fungerar igen.

Min egen diskmaskin fick jag av en granne som fått ny på garanti. Den stannade ibland och indikerade fel på värme eller termostat.
Det visade sig att termostatens hållare var felgjord, så den låg an snett mot plåten med vattnet bakom. Jag klämde in en metallfjäder mellan termostaten och en bunt ledningar som fanns under, och maskinen har tjänat mig i snart sju år.

Min nästa reparation blir timern till bastun på fallskärmsklubben. Kretsen är konstruerad så att en elektrolytkonding utsätts för matningsspänning även när timern är inaktiv, och efter några år dör den. Ett enkelt byte.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Senaste reparationen

Inlägg av cosmox »

Senaste reparationen blev ett SEM :D

Fast inte vårt, tyvärr. När jag letade manualer till vårt SEM så kom jag i kontakt med en farbror på ett universitet i Toronto. De hade just skrotat sitt S260 och manualerna strök dessvärre med. Han sa dock att en annan hade kontaktat honom i samma ärende några månader innan och skickade dennes e-post. Sen brann ju huset två gånger och jag glömde bort det. Efter att jag hade fått manualerna från Zeiss kontaktade jag honom för att kolla om han fortfarande behövde dokumenten och det gjorde han. "Han" heter i verkligheten Guiseppe och forskar på universitetet i Rom.
Efter en tids mail konversation visade det sig att deras servicefirma hade gett dem ett tips om att byta ett par reläer på CSA-kortet (kortet som sköter skanningen av strålen) och på så vis få bort en del störningar som de haft problem med. Detta utan att de själva ens tittat på instrumentet. Skumt men hursomhelst. När de monterat i de nya reläerna och startar instrumentet säger det "poff" och den aktiva substansen i den del kretsar pyser ut. Efter att ha bytt dessa komponenter funkar instrumentet fortfarande inte och det var i detta skede vi fick kontakt. Universitetet saknade pengar att laga det själva och Guiseppe behöver det för att avsluta sin forskning. Det är väl något tuffare klimat i Italien än i Sverige och mycket hierarki i systemen så det är i princip omöjligt att få något gjort verkar det som.

Problemet var att CSA-kortet inte svarade på kommandon från frontpanelen.

Vi felsökte tillsammans via Facebook's messenger. Inte optimalt men det var det enda som funkade (pga många omständigheter). Vi kom fram till att de två EPROM's som sitter på CSA-kortet hade några bitar som var "korrupta". Ett av EPROM'arna används som LUT's till scanningen av strålen. Signalerna går in i två DAC'ar som får sina referenser via scan-generatorn (x/y ramp signal med en puls i (för blankning)) sen ut till förstärkare och till sist scan-spolarna. Den andra fungerar
typ som en state machine.

En rolig grej var att det minne som han fick ta på där nere i Rom inte var 100% raderat. Givetvis hade de ingen raderare så först tänkte vi avbryta för dagen men då kom han på att de har en laser som man kan ställa våglängden på i källaren. Sagt och gjort 10 minuter senare kunde vi programmera om minnet med filerna från vårt CSA-kort. Vipps så funkade det!
20706706_1383194521788179_688813325_n.jpg
20668106_1383905265050438_594729692_n.jpg
20645693_1383260331781598_760582297_n.jpg
Verkligen skitkul att det funkar och på köpet lärt mig mycket om vårt eget SEM.
Nu verkar det som att Guiseppe och hans fru kommer på besök i september.

Nörderi och vetenskap förenar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar