Med tanke på allt skivspelarsnack på senaste tiden tänkte jag att jag kunde visa hur drivningen i min ena direktdrivna skivspelare som jag laga för nån vecka sen ser ut:
Var 2 fel, ett sen tidigare att 2 knappar inte fungerade, och det senaste att motorn gick ojämnt + det luktade bränd plast.
Bilaga:
motorkortet.jpg
Effektmotståndet låg an mot plasten och orsakade lukten, det går visst lite mer ström än det ska nånstans. Motorn är 3-fas med 15kHz PWM, magneten sitter i skivtallriken, axeln i mitten går genom till en encoder på baksidan för återkoppling.
Bilaga:
encoder.jpg
Började med att kolla signalerna från de 3 halleffektgivarna, och encodern, allt såg bra ut, sen PWMen från cpu-kortet, (kunde dock inte se alla faser samtidigt så visste inte om de överlappa eller nåt, men uteslöt fel i styrnignen och gick på det mest troliga = de stora transistorerna).
Bilaga:
DSCF3142.JPG
Kapade banorna till lindningarna för att se lättare och mätte och märkte att ena darlington-transistorn var kortsluten, bytte, och såg sen att även ena mosfeten som drev den var halvtrasig, det var lite krångligt att förstå hur allt var kopplat och vilken som var trasig, så fick rita upp schema för att förstå (är lite fel symboler jag vet, och transistorn i slutet ska va darlington-typ)
Bilaga:
tCad1.png
De 2 defekta knapparna satt på 2 vitt skiljda platser och var hela så följde sladdarna och banorna och såg att just de 2 som var trasiga gick via några dioder och sen ihop, jämförde med de andra knapparna som fungera och såg att ett 10k pullup-motstånd var trasigt, konstigt att sånt går sönder(och det var inte bara lödningen som var dålig) bytte den och allt fungera.
Bilaga:
DSCF3155.JPG
Riktigt skönt å kunna spela lite skivor igen, har haft den nerpackad och tänkt fixa den i 2 år, men inte blivit av förrän nu. Hastigheten är ställbar från 20-120 rpm, och quartz-låsning vid 33,45 och 78 varv, fast borde inte alla hastigheter vara lika stabila?