Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sorent
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 juli 2012, 16:59:02

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av sorent »

Nej, jag hade inte vänt den rätt ... tack :D
reine
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 augusti 2009, 11:52:30
Ort: Stenungsund

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av reine »

Hej

Har precis fixat min dammsugare också och tänkte att det kanske är intressant att veta vilket relä jag stoppade dit. Jag letade naturligtvis efter original relät men det var inte helt lätt att hitta till rimligt pris. Så jag trillade in på elfa och letade lite, rätt spänning och sort och letade efter rätt form och kollade sedan datablad och hittade detta: 10-489-88

När jag kollade databladet så såg det ut att ha en pinne för mycket, men att jag kunde klippa av den men jag blev extra glad när det kom hem och jag hade läst fel, för det visade sig vara helt rätt "pinout" och jag bytte igår. Och allt verkar fungera precis som det skall.

Tänkte att det kan vara bra att informera här om ett fungerande relä ifall fler råkar ut för samma problem :)

/Reine
leighjboyd
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 december 2014, 00:13:18

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av leighjboyd »

Har reparerat min elekrolux dammsugare.

Kan inte svenska så bra, men, jag skriver i Engelska.

I could see the capacitor can was bulging so I replaced it. Happily plugged in the machine, and it still didn't work. I bought a new relay from Elfa, replaced it and it still didn't work.

I was disgusted to find that the Electrolux store wanted 1200 kr to replace the cirucuit so I got serious.

Put a voltmeter to the transformer. Saw that 35 volts was comming out, not 24 as required. Went back to Elfa, tried to find the same transformer, but it didn't exist. found the pin-for-pin replacement transformer instead. Ordered it from Elfa, and replaced it.

Now it works again.
JohanLSD
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 januari 2016, 08:56:53

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av JohanLSD »

Hej.
Tar tag i tråden igen.Har bytt relä och konding för andra gången :( men nu funkar den igen :).
Som ni varit inne på tidigare så är det nog undermåliga komponenter.
~Tittar man på att motorn som är på 1100w, det är ungefär 5A.
Startströmmen på en motor ligger mellan 6-8 ggr märkströmmen,(6-8*5A=30-40A) så med lite enkel matte ser man att reläet är på gränsen.
Tänkte prova att ersätta delarna med en egen kapsling där jag sätter in ett solid state relä på 50A och mata det med en eleminator.
Någon som använt solid state relä i något sammanhang?
/Johan
leighjboyd
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 december 2014, 00:13:18

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av leighjboyd »

hi.
No, ELFA does NOT have the part (just checked), but Mouser Electronics has it.
http://eu.mouser.com/ProductDetail/Song ... XGew%3d%3d
The part is 832A-1C-F-S. Manufactured by Song Chuan.

if i recall there was a problem with the capacitor as well and the transformer! My theory goes like this:

the transformer windings shorrt which causes the voltage on the capacitor to be too high. Once the capacitor is gone, the relay soon follows.

So, you need to replace ALL THREE PARTS, not just the relay. Even though it is the relay which appears to be at fault, it will just blow again if you don't replace the other two! I replaced all three in my vacuum last year, and its still working fine!

What you can do if you don't have the energy for all this, is to just bypass the entire circuit and plug in/unplug your vacuum when you need it, but that's a bit of a pain.

Let me know how it goes!
Senast redigerad av leighjboyd 4 februari 2016, 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av hanzibal »

Min uniVac lade av förra sommaren, nytt styrkort skulle gå på 500kr. Inte farligt men bytte en varistor och den har gått fint sen dess.

Berodde sannolikt på glapp i nollanslutning vilket också åtgärdades.
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Nav »

Och för den riktigt avancerade har jag högtrycksfläket ger 2hg/cm3 så den framkallar ett jädrans sug, fast 3fas så om man skall köra den på två faser är det "snacka med elektronikforum" som gäller. Bara att koppla på ström!!!!
Här kör vi riktiga grejor som håller måttet och kan känna sig riktigt central i många år. Tusan jag tror det är Siemes som varit pappa i fallet!!??
JohanLSD
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 januari 2016, 08:56:53

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av JohanLSD »

Hej.
Har nu byggt om och kopplat förbi det undermåliga kretskortet.
Funkar finfint.
/Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack JohanLSD för att du uppdaterar tråden.
Trodde att det var arkeologigrävaren som var i farten igen när jag såg begynnelsedatum. ;-)
floopydoodle
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 februari 2017, 15:43:16

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av floopydoodle »

Har också problem med en ZCV872 som först fastnade i påslaget läge. Efter byte av relä, transformator samt kondensatorer på instickskortet så slår den inte igång alls.
Alla komponenter blev bytta till motsvarande med samma spec. Jag hör dock att relät klickar om jag kopplar den till ett extern strömkälla.
Jag kunde mäta likström mellan relät och brytaren (min multimeter säger 46V) oavsett om jag mäter rakt över eller i kors.

Bifogar bild. Som man kan se på bilden så finns det plats för en kondensator (C1) och likriktare (CR1) direkt på kortet, och man går förbi instickskortet genom att koppla ihop JMP1. Skulle detta ens fungera eller skulle relät smattra och gå sönder till slut?

Jag skulle gärna vilja fixa den då ett nytt kort kostar 2400kr. Hjälp någon? Jag är tyvärr inte så bra på elektronik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JohanLSD
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 januari 2016, 08:56:53

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av JohanLSD »

JohanLSD skrev:Hej.
Har nu byggt om och kopplat förbi det undermåliga kretskortet.
Funkar finfint.
/Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av prototypen »

Varför har du anslutit 14?

Det tillför en säkerhetsrisk då 13-14 ligger nära starkströmskontakterna.

Protte
JohanLSD
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 januari 2016, 08:56:53

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av JohanLSD »

Använde kontakt 14 som en potentialfri kopplingspunkt i stället för en "sockerbit".
Angående att 14 ligger nära starkströmmen har jag ingen kommentar, det är brukligt att använda 24v manöver bredvid starkströmmmen på kontaktorer och reläer.

/Johan
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av Elman »

Ang. 24v och 230v nära varandra.. Det sker i dom flesta av dagens automatik skåp då förreglingar,larm mm till PLC mm är 24v
krav. Alla kablar skall var grundisolerade. mot högsta förekommande spänning dvs. Alla kopplingskablarna är av rk,rk,fq. även för 24v inom,skåpet enklast
Plintar skiljs åt och olika färger på kablar så inte förväxling kan ske.
En kontaktor är ju isolerad för 400,v mellan faser vid inkoppling med 3fas på plint 1-3-5
så klara 230-24v är inga problem. .
Men använd gärna annan färg som orange .
JohanLSD
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 januari 2016, 08:56:53

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?

Inlägg av JohanLSD »

Helt rätt från Elman, tackar för den informationen. Ett litet tillägg angående den oranga färgen på trådar så har jag för mig att den kan "signalera främmande spänning"
Dvs att om man slår ifrån brytaren på ett apparatskåp kan det ligga spänning kvar i skåpet matat från annat håll.
Skriv svar