Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av überfuzz »

Vad har du för krav på spänningstålighet?
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av jacobthebluesman »

25 volt
Användarvisningsbild
krini
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 oktober 2008, 16:42:21
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av krini »

Som gamal radiotekniker föreslår jag att du börjar bakifrån = från högtalaren och kopplar loss seriekondensatorerna en i taget börja med och se om ditt effektsteg låter rent koppla loss C1.

Chrille
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jag har också sysslat med elektronik i många år så det där har jag också föreslagit många gånger,men det verkar som om det är lögn i h.....e att få in i huvudet på folk att det logiska är att dela upp i enheter och testa varje enhet för sig.
Jag fick en gång i tiden en utbildning av Brittiska Marinen i logisk felsökning,och jag lovar-det håller än idag!
När man sedan har hittat felet och åtgärdat det(och då har man oftast också LÄRT sig något av det)kan man recappa eller göra något annat onödigt eller vad sjutton man vill.Man kan faktiskt också nöja sig med att ha lagat felet.
När det gäller ellyten på 4000uF,så finns det väl bara en och den sitter på utgången i slutsteget.Där behövs knappast någon låg ESR och värdet på kondingen är så stort att det räcker till alla högtalare.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8474
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av AndersG »

Håller med.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av überfuzz »

OT
Ni som blivit lite ledsna i ögat för att ingen lyssnar på era predikningar. Om någon postar en tråd där den skriver: Jag vill klippa tomtgräset hemma med en sax. Hur ska jag bära mig åt, vilken sax ska jag använda, etc? Då kan det hända att personen som postat blir nyfiken på tips om handjagare, motorgräsklippare och vad vet jag, men helst av allt vill nog personen ha svar på sina frågor.

Tillbaka till den här tråden. Vad jag kan se står det att tanken är att alla kondensatorer ska bytas. Felsökning av förstärkaren nämns lite här och var, men gnället nu på slutet, jag säger bara en sak, låt killen hålla på. Han kommer förmodligen inte att ledsna förens han fixat den, vidare kommer han nog inte skada vare sig sig själv eller förstärkaren.

Bra va? Allt är frid och fröjd! :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8474
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av AndersG »

Bild

Samtidigt kan det inte vara fel att upplysa ngn om att han eller hon håller på med onödigt arbete...
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av überfuzz »

Sant, men det behöver inte göras till överdrift och definitivt inte på ett otrevligt sätt.
...men det verkar som om det är lögn i h.....e att få in i huvudet på folk...
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av jacobthebluesman »

Jag kan förstå att det kryper i kroppen på vissa av er när vi nybörjare pillar med saker vi inte vet något om och dessutom inte gör det på "rätt" sätt. Men ni får även ha i åtanke är att sådana som jag varken har kunskap eller utrustning för att mäta upp olika kretskort och dela upp renoveringen i faser. Om jag nu skulle investera i t.ex. en ESR-mätare så kan jag likväl köpa nya komponenter för samma summa (om inte mindre) och känna att jag kommer ett steg närmare en fungerande förstärkare. Jag har heller ingen annan att vända mig till förutom forum som dessa för att få tips och råd om hur jag skall gå tillväga för att få ordning på det jag sysslar med. Därför måste ni ha förståelse för att "dumma" och "självklara" frågor som det tycks för er ställs till er för att jag ska ha något hum om vad jag gör och vad jag ska göra.

Jag antar att ni inte föddes med all den kunskap ni besitter. Eller?
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Nejdå,det var inte alls riktat mot dig!
Jag är ledsen om du uppfattade det så.Det var inte alls meningen.

Däremot gäller det vissa personer-som tycks ha erfarenhet- som inte riktigt tycks förstå hur logisk felsökning bör gå till och som gör mig lite fundersam ibland.
Det blir alldeles för många enkla svar typ "byt alla kondingar" o. liknande.Att få rådet att byta kanske 30 ellyter är inte ett särskilt bra råd.Det ser vi ju också när det gäller den här förstärkaren.Felet är ju kvar.
Dessutom kan det alltför ofta leda till andra fel.Exempel på det ser man ju nästan varje dag om man- som jag-surfar runt på olika utländska forum.Recappingen löser inte alla problem!

Jag står fortfarande fast vid att man i själva verket lär sig bättre om man ger sig direkt på felet först.
Och att då kolla varje steg för sig är en alldeles utmärkt metod.Det kan spara många svordomar och onödiga komponentbyten.
jacobthebluesman
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 augusti 2010, 15:45:44

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av jacobthebluesman »

Så, nu är det dags att väcka liv i denna tråden igen. Som ni ser så var det ett tag sen jag skrev i tråden och det beror inte på att det blev lite tryckt stämning i de senaste inläggen utan på att jag helt enkelt inte hunnit fixa med stärkaren.

Åter till problemet.

Rolf: Du säger att man bör felsöka varje del för sig. Då ställer jag frågan. Hur gör jag det?

Jag (folk på forumet) misstänker t.ex. att det är kondningarna i närdelen som är kassa. Hur kontrollera jag detta?
trrg
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 september 2011, 21:14:29

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av trrg »

Okay, jag har hittat en lika dan, med samma fel. Det skrapar och brusar, men fungerar förövrigt förutom reverbet som jag inte har hunnit öppna än. Jacob, hittade du någon lösning på problemen? Jag ska skruva upp den först och se om jag kan hitta något synligt fel först, före jag ger mig på att beställa något...
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av labmaster »

Brus och brum är två helt skilda saker. Brum kommer ofta från nätdelen medan brus ofta kommer från apparatens olika komponenter. Det är fock ganska ovanligt med riktigt brus men vanligare med brum.

Om du har en gammal radioapparat så kan du lyssna på brus om du vrider på radions frakvensinstäkkning så att du kommer på sidan om radiosänderens frekvens.

Om det låter på samma sätt i din förstärkare som det gör i radion så är det brus men inte annars. Då handlar det istället om brum som kan vara både låg- och högfrekvent.

Bästa sättet att hitta oönskat ljud i en förstärkare är att mäta med oscilloskop. Har du inget sådant gör du klokast i att antingen lämna den till någon som har ett sådnant och kan laga din förstärkare. Alternativt köper du ett begagnat oscilloskop och försöker lära dig att mäta med detta.

Är det lågfrekvent brum så kan du sannolikt anta att filterkondingarna i nätaggregatet är defekta och bör bytas.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av MiaM »

En gammal transistorradio kan också vara en rätt bra improviserad signalgenerator och även signalföljare.

Om man vill prova ett steg i taget i en sånhär Hagströmförstärkare så kan man börja med att löda loss ledningen som går till X på slutstegkortet, och löda in en provisorisk kabel (antingen tvåledare, gärna skärmad, eller två lösa ledare. Det funkar även med t.ex. lampsladd, högtalarkabel eller typ vad som helst som leder ström, fast det blir ju opratiskt att ta taggtrådsstakettråd...) dels mot X och dels mot jord strax invid ( = den punkt som t.ex. R2, R5, C5 o.s.v. går till). I andra änden på den provisoriska kabeln ska det sitta en kontakt som passar på högtalaruttag/hörlursuttag på transistorradion. Slå på transistorradion, ställ in så att en radiokanal hörs bra (gärna en med musik med god ljudkvalitet, typ alltså hellre Sveriges Radio än det hårdare komprimerade ljudet på reklamkanalerna), ställ in rätt svagt ljud på radion (lagom så att det hörs lite ur högtalaren. Stoppa in den provisoriska sladden i radions högtalaruttag, vänta ett ögonblick och slå sen på gitarrförstärkaren. Nu ska det komma radioljud ut ur gitarrförstärkaren, och ljudet ska vara rent, fritt från brus, skrap och brum.

Om detta går bra så stäng av gitarrförstärkaren, vänta till ljudet "dör" (= kondensatorerna i nätdelen laddats ur) så slipper man ploppljud & co när man rör kablar. Dra sen ur kabeln ur transistorradion (och stäng av den, om du inte vill lyssna på radio medan du mekar). Löd sen tillbaka den "riktiga" kabeln till X och löd bort den provisoriska kabeln.

Nästa felsökningssteg kan vara att lossa ett ben på en kondensator som kopplar ihop två förstärkarsteg på förförstärkarkortet, och skicka in ljudet där. Som exempel förutsätter jag schemat P-44003 (finns på första sidan i den här tråden). Där kan man börja med att lossa ena benet på C17, det ben som är närmast C12 och R17. Ta fram den provisoriska kabeln från förra övningen, och anslut ena ledaren till det lösa benet på C17, och den andra ledaren till jord, enklast tagen där ingångens jord är ansluten till förförstärkarkortet. Provkör på samma sätt som i förra försöket, men var beredd på börja med ännu svagare ljud påskruvat på radion eftersom mer förstärkning är inkopplat.

Om även det försöket går bra så (stäng först av allt som i första försöket o.s.v. och) lossa provisoriska kabeln från C17 och löd tillbaka C17 mot kretskortet.

Nästa steg att prova kan vara att lossa "övre" änden av potentiometern R9 och prova att skicka in ljud där.


När/om man hittar en punkt där ljudet låter dåligt så vet man att det givetvis inte är någon idé att felsöka något av de bortkopplade förstärkarsteg före där man provar att skicka in ljud. Om man har provat att skicka in ljud på flera punkter och det låtit bra på vissa punkter och dåligt på andra så vet man givetvis också att det troligtvis inte är fel på de förstärkarsteg som varit inkopplade när det har låtit bra.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av MiaM »

Delar upp det här på två postningar.

En gammal transistorradio kan också användas på omvänt sätt, kallas signalföljare.

Man löder loss ledningen som skickar ljudet in till volympot'en på transistorradion, och ansluter ena benet från en (opolariserad/bipolär) kondensator där på potentiometern och en mätkabel på andra benet på kondensatorn. En till mätkabel ansluts till jordsidan av potentiometern.

Nu kan man med dessa två mätkablar provlyssna på hur ljudet låter på olika ställen i en förstärkare. Koppla bort förstärkarens högtalare för att inte luras av ljudet från den. Kör in ett garanterat okej ljud på förstärkarens ingång. Även här utgår jag från förförstärkarschemat P-44003 i trådens första sida. Man kan börja med att provlyssna med ena mättråden mot jord och den andra mot förstärkarens volympot R9. Låter det bra så fortsätt till t.ex. C7. Låter det bra även där så provlyssna vid X. Om det låter bra även där så fortsätt på slutförstärkarkortet och provlyssna med en mättråd på jord vid slutförstärkarkortet och andra mot C4. Om det låter bra så fortsätt att provlyssna vid punkten mellan TR1-T2.

Med signalföljaren så kan man lätt provlyssna på punkter där det inte lika lätt går att skicka in en signal utifrån, t.ex. där flera förstärkarstegs likspänningsnivåer påverkar varandra.

En fallgrop finns vid felsökning just i slutförstärkaren, och det är att ljudet från utgågnssteget med T3,T4 matas tillbaka till T2 (kallas motkoppling) och påverkar i princip även det ljud man kan provlyssna även från T1 (fast där kan man lossa C4 för att provlyssna på T1-steget separat).


Den här typen av felsökning borde egentligen finnas i nån slags FAQ/Wiki eller liknande. Nån som orkar skriva? :wink:
Skriv svar