Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
trrg
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 september 2011, 21:14:29

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av trrg »

Jag drar upp en gammal tråd här men, jag ser på schemat att det är mycket små skillnader på 85w modellen och 140w modellen, det verkar vara en skillnad på fyra komponenter. Vad tror ni om att modda den till en 140w och köra med ett externt kabinett vid sidan om?

Här ser ni skillnad nr 1, en extra transistor+motstånd: http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/S ... -44001.jpg

Skillnad nr 2, andra sluttransistorer: http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/S ... -44002.jpg
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av MiaM »

Prova :)
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av labmaster »

Mycket dummheter kan beskådas på olika forum och EF är inget undantag trrg. MiaM:s felsökningsmetod fungerar visserligen men den är oerhört opraktisk, speciellt om man inte till 110% procent vet vad man gör.

Ett betydligt bättre råd att ge dig är att du berättar var i Sverige du bor och att du samtidigt frågar om det är någon med ocsilloskåp som kan hjälpa dig att mäta/felsöka i din förstärkare. Bor du i närheten av mig så kan jag ställa upp och hjälpa dig. Det tar inte speciellt lång tid att göra nödvändiga mätningar för att finna var brummet kommer från.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av Kjelle »

jacobthebluesman

Ett sådant här fel kan vara bra att börja felsöka i "mitten" på elektroniken.

Har du provat och löda loss ena benet på C1 ?
Blir förstärkaren tyst då ?


Kjelle
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av MiaM »

labmaster skrev:Mycket dummheter kan beskådas på olika forum och EF är inget undantag trrg. MiaM:s felsökningsmetod fungerar visserligen men den är oerhört opraktisk, speciellt om man inte till 110% procent vet vad man gör.

Ett betydligt bättre råd att ge dig är att du berättar var i Sverige du bor och att du samtidigt frågar om det är någon med ocsilloskåp som kan hjälpa dig att mäta/felsöka i din förstärkare. Bor du i närheten av mig så kan jag ställa upp och hjälpa dig. Det tar inte speciellt lång tid att göra nödvändiga mätningar för att finna var brummet kommer från.
Det enda man vinner på att använda oscilloskop istället för signalföljare är att man ser sånt som ligger utanför hörbarhetsområdet. Hur ofta får man t.ex. självsvängningar som inte också ger hörbart ljud?

Signalföljare är ett klassiskt mätinstrument som funnits "i alla år", och finns fortfarande att köpa t.ex. som byggsats.

P.S. jag lovar att det blir rätt dåligt även om man har oscilloskop men inte vet vad man gör. Koppla förstärkaren och oscilloskopet i jordade uttag så smäller det t.ex. bra om man ansluter oscilloskopprobens jordklämma mot förstärkarens matningsspänning...


Men visst, oscilloskop är på många sätt bättre (fast då behöver man också egentligen en signalgenerator som helst kan växlas mellan fyrkantvåg och sinusvåg), men då måste man ju låna/skaffa ett oscilloskop...
hammonddme100
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 juni 2018, 18:12:20

Re: Renovering av Hagström 1700 GA-140 (gitarrförstärkare)

Inlägg av hammonddme100 »

Såg att detta var en gammal tråd, men jag gör ett försök att väcka den till liv igen. Jag har nämligen precis kommit över en Hagström GA-140 själv, som jag tänkte försöka få liv i.
Idag fick jag den att starta upp, med lite protester i form av brum och knaster förstås, men i alla fall.
Tremolot vill dock inte fungera, och jag skulle gärna vilja ha ett schema på den här pjäsen så man kan få den att lira som den ska.
Någon som vet var mankan hitta ett komplett schema på den här?
Jag har några sidor som jag googlat fram, men det verkar vara en del som hör till GA 85, och jag får det inte att stämma riktigt.
All hjälp uppskattas. :-)
Skriv svar