Strypa en FM frekvens

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rayzer
Inlägg: 44
Blev medlem: 9 oktober 2003, 02:55:25

Strypa en FM frekvens

Inlägg av Rayzer »

Hejsan, jag är helt ny här inne och besitter vaga kunskaper inom elektronik.
(Pluggade ett år på Gymn. För +10år sedan)
Mitt problem är inte att bygga saker, utan att konstruera dem eftersom jag
saknar (har glömt det mesta) kunskapen.
Jag börjar dock mer och mer intressera mig för elektronik och har beställt
ett antal böcker jag skall ta mig igenom.

Mitt problem är dock detta.
Jag jobbar heltid och på mitt jobb har vi en central Radio som våra arbetsledare bestämmer över.
Och tro mig på mitt ord när jag säger att lyssna på Vinyl 107 är inte skojj 40h / vecka.

Min tanke var att montera på ett filter på antennsladden till radion som helt enkelt "klipper" bort frekvensen 107,1MHz.

Jag är dock inte helt säker på hur jag skall gå tillväga, någon som kan knuffa mig åt rätt håll ?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag är inte så hemma på FM-signaler men ett bandpassfilter borde fixa det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

vanliga bandpass är för breda, det skullle nog filtrera bort hela bandet. Om det funkar med filter ska det vara ett väldigt smalbandigt. typ notch (eller hur det nu stavas) ett alternativ kan vara att bygga en störsändare på samma frekvens. Bara att sätta på när du tycker att det är dags att byta från Vinyl 107. kolla på www.avlyssning.nu där finns det en del radio ritninger. Nackdelen med en sådan lösning är att den är olaglig. Men om du har en svag sändare och lägger den nära, så märker ingen annan.
Rayzer
Inlägg: 44
Blev medlem: 9 oktober 2003, 02:55:25

Inlägg av Rayzer »

Jag har redan vart inne på http://www.avlyssning.nu och kollat runt lite. Hittade en sändare där som har en räckvidd på ca 50m bara. Och det är perfekt för mig. Dock vill jag hellst inte lösa det med en aktiv lösning som en sändare. Utan försöker hellre med ett filter. Tack för svaren iaf. Skall söka efter lite info om ett Notchfilter och se vad jag hittar.

/Rayzer
Skriv svar