DCC-liknande Decoder - Kan det här fungera?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

DCC-liknande Decoder - Kan det här fungera?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag håller på och (försöker... :vissla: ) konstruera en DCC-encoder till en modelljärnväg, och har nu knåpat ihop ett kopplingsschema som enligt mig (Som inte har överdrivet mycket kunskap) borde fungera.

Därför undrar jag nu, skulle detta kunna fungera, eller skulle det gå rent åt h*****e, och vad skulle kunna förbättras?
Capture.JPG
Ganska rörigt schema imo. men det bara blev så, första gången jag ritar :vissla:

Det är tänkt som så, att jag ska styra MOSFET'arna med min PIC12F683, när jag vill köra motorn åt ena hållet ger jag 1a ut på RA5, samt skickar PWM på RC4, och när jag vill köra motorn åt andra hållet skickar jag 1a ut på RA4, och skickar PWM på RC5.

Medan matningsspänningen går ner för signalöverföringen (52 eller 100µs) håller kondensatorerna C3 eller C2 motorn gående (vilken beror på vilket håll motorn körs), och kondensatorn C1 håller PIC'en vid liv. Jag satte även dioder mellan kondensatorer och ut, för att inte det på något sätt ska påverka signalen (Den brutna matningsspänningen) som ska in i RA0.
U1 skall vara en 5v spänningsregulator.

Har suttit i ett par dagar nu och letat bra fakta om MOSFET, då jag aldrig använt det tidigare, och utav vad jag kommit fram till bör detta fungera. Har dock inte gjort några större spekulationer i vilka värden på resistorer och kondensator som skall användas ännu.


Edit: Ändrade rubriken till det rätta nu :D

Edit igen: Ändrade rubriken till ännu mer rätt, då det inte är riktig DCC jag ska köra :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Klas-Kenny 20 juli 2010, 21:55:24, redigerad totalt 2 gånger.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av bos »

Jag har ingen aning om vad DCC är och jag är i skrivande stund för ointresserad för att orka läsa på wiki-länken du skickade, men jag har ett par kommentarer om ditt schema:

1. PIC:en i ditt schema kan inte vara en 12F683. Denna är 8-pin, och i ditt schema är det 14-pin.

2. Din 7805:a saknar avkopplingskondensatorer. Eftersom du har brusiga signaler (motor) i ditt bygge så vill du _definitivt_ ha avkopplare. Läs i databladet för just din regulator, men 100uF mellan Vin och GND, samt 10uF mellan Vout och GND skulle jag slänga in.

3. Kosmetisk bagatell: En oskriven regel om GND-symboler är att dessa ska "peka neråt" (mot marken, jord). Dina är roterade lite hej vilt.

4. Det ser ut som att samtliga dina (polariserande) kondensatorer är vända åt fel håll. Det böjda strecket ska vara vänt mot din jordpunkt / kondingens lägre potential. Detta just eftersom den är polariserad. Hade du haft en icke-polariserad hade det kvittat.

5. Jag vet inte riktigt vad du menar med "den brutna signalen", men att ha en diod för att "hålla signalen vid liv" känns som rappakalja. Du kanske vill ha en induktor istället, men återigen vet jag inget om "DCC" så dioder är kanske något magisk komponent för just detta ändamål.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av jojje »

Samma sak, som med GND-symbolen, så ska alla +voltare peka uppåt.

Motstånden brukar vara rektanglära boxar i "våra" schemor.
Drar du "ledarna" en bit från komponenterna, så får du snyggare anslutningar.
Gör ledarna helst helt raka, inga extraknyckar på vägen.

Och absolut inga fyrvägskorsningar.
Du har en riktigt fuling nere vid R5 - GND -R6
På Ericsson är det en uppsägningorsak. :lol:

I vilket program har du ritat schemat? Ser ut som DipTrace.
Isf byt ut GND och +15V symbolerna till liknande jag har i mina schemor.
(Jag har kallat dom för GND och VCC.)
Ser iaf mycket trevligare ut. :D

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6&start=90
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av prototypen »

Det var en av de mest röriga ritning som visats detta året. H-brygga ritas som ett H där tvärslån är motor och stolparna är två transistorer.
Men det är väl en H-brygga runt motorn och det verkar inte så bra löst med drivningen av de "höga" transistorerna.
Var kommer +15 ifrån, måste finnas mer för det är väl växelström i rälsen?
D2 är bättre att koppla till 7805. D1 finns inget fog för.

Var kommer signalen in till processorn, bör finnas lite hårdvara för att avstöra signalen.
Ett RC avstörningsfilter direkt på motorn saknas.

Samt det övriga skrivit.

Protte
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av Micke_s »

Är det verkligen en encoder du bygger, inte en decoder?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av Swech »

Nu är det inte så tokigt som det hela verkar.
DCC skickar information via matningsspänningen så därav den "brutna" matningen.
Du kan låta regulatorn matas via diod samt kondensator istället så får den också vara vid liv
under spänningsdipparna (som DCC kommunikationen orsakar)

Du har dubbla dioder samt kondensator för 15V, vid motorn. Det räcker med 1, motorn går ju aldrig åt båda +15V hållen
samtidigt.

Motståndssymbolen är det inget fel på, den är amerikansk helt enkelt. Jag tippar på att du kör OrCad.

Växelström är det Märklin som kör, övriga lik....

Swech
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av PeterH »

Jag får dom amerikanska symbolerna när jag kör DipTrace också, det beror nog på vilket bibliotek man väljer komponeterna ifrån... Hur symbolerna skall se ut är en smaksak, en duktig tekniker kan läsa båda :wink: Men för att få ett rent och snyggt schema är det en bra idé att alltid rita just matningar och jordar som tidigare föreslagits, likaså att försöka undvika allt för många "knixar" på ledarna :tumupp:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av prototypen »

Enligt länken till Wiki så ger det sken av att det växlar polaritet MEN det står inga spänningsnivåer så det är oklart.

Protte
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av jojje »

Stor orsak att jag inte använder ZickZack-motstånd är att jag vill skriva nummret inni symbolen.
Tex "R12", och värdet ovanför. Tar också mindre plats då. Man kan lägga motstånden nära varandra.
Se gärna mitt schema. R43 - R46.

Sen ser den ju likadan ut som IRL. :D
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av prototypen »

"veckade" motståndssymbolen ser ut som ett "induktansfritt" trådlindat motstånd ser ut innuti :roll:

Nej, jag föredrar boxmodellen, känns jobbit att handrita vecken när man skissar.

Protte
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av Klas-Kenny »

Blir lite besviken nu, det jag är ute efter är konstruktiv kritik på min konstruktion, det mesta jag fått är kritik på hur jag ritat mitt kopplingsschema.

Som sagt. det är första gången jag ritar ett "seriöst" kopplingsschema, då blev det så, blir antagligen bättre nästa gång.

Så ifall någon lyckats klura sig igenom mitt schema och förstått det blir jag väldigt glad för lite konstruktiv kritik på hur det kommer fungera, val av komponenter, komponenter som fattas osv.

Jag skriver en kort beskrivning av hur det hela då endast Swech verkar ha läst wikin om/känner till DCC.

Jag skickar ström ut på rälsen, 15V DC, sedan för att skicka signaler gör jag spänningsdipar i matningen, och har en µC till att läsa av dessa signaler.
Där av kan jag inte ha någon kondensator över 7805'an, för detta skulle få min signal att jämnas ut och försvinna?

Att kondensatorerna på kopplingsschemat vart felvända hade jag i misstanke, jag hittade inga opolariserade i biblioteket i DipTrace, och hittade ingenstans på nätet vilket håll de ska vara vända åt, skulle ju dock bli rätt när jag sedan löder dem på ett kretskort.


bos: Upptäckte nu att jag råkat skriva fel PIC, det är en 16F684 jag ska använda mig utav.

Och dioden som "håller signalen vid liv" menar jag just att eftersom signalerna skickas genom spänningsdipar, så skulle de jämnas ut tack vare C1 ifall inte dioden vart där, likadant de andra dioderna vid motorerna.

Resten av dina punkter är svarade på ovan.

Jojje: Allt står ovan.

Protte: Det är likström i rälsen.
Har du någon bra länk ang. RC avstörningsfilter på motorn? Kan inget om sånt där, och en snabb googling gav inget.

Resten står ovan.

Micke_s: Jovisst är det så, miss av mig :)

Swech: Hur kan jag låta regulatorn matas via kondensator? Detta kommer väl ändå jämna ut spänningsdipparna så att mina signaler försvinner till RA0?

Att komma ifrån dubbla kondensatorer + dioder vid motorn hade jag inte tänkt på att man kunde göra så, tack!

Och som sagt, jag ska köra likström! Värt att notera är att jag ska antagligen inte köra enligt "riktigt" DCC-standard, utan planerar göra något liknande.

PeterH: Ska försöka tänka på och undvika detta nästa gång.

Protte: Insåg detta nu, jag tänker dock bara ta ner spänningen för att skicka signaler, och inte växla polaritet helt.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av Swech »

Du matar regulatorn via dioden, sen tar du signalen till RA0 via en spänningsdelare direkt från
inkommande +15V, så ser RA0 dipparna men 5V "överlever"

Lämpligt är 10k i serie med 4k7, Parallellt med 4k7 sätter du en 5.1V Zener och i samma punkt sätter du RA0.
(Du kan tillochmed strunta i 4k7)

Swech
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av sodjan »

> Blir lite besviken nu,

Kanhända. Dock är det mesta av kritiken befogad och konstruktiv.
Hela finessen med ett schema är väl att visa och beskriva en lösning.
Om schemat inte går att "läsa" är det lika illa som en text med massor
av stavfel och konstiga meningsbyggnader. Precis lika illa.

Det om det, jag har ingen speciell synpunkt på själva kopplingen som sådan,
tyckte bara att du inte tar till dig av synpunkterna som har uppkommit.
Det är ju faktist du som har bett om hjälp... :-)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av Swech »

Du har jordat en hel del av pinnarna som du inte skall använda. Gör inte det.
Om det blir fel i programmet så att pinnen sätts som utgång och den är "1" så blir det i princip
kortis, nåja utgången försöker iallafall trycka ut all ström som den bara orkar.

Bättre att sätta oanvända pinnar till ingångar och slå på intern pullup.

Du har även råkat jorda MCLR pinnen -> konstant reset på kretsen.

Swech
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av Klas-Kenny »

Swech: På vilket sätt blir detta bättre? :humm:

Skulle du kunna komplettera det där med ett litet schema, hänger inte med i din förklaring :(

Att jag jordade de oanvända pinnarna vet jag inte riktigt varför, bara blev så (Kanske då jag läst på forumet om folk som klagat på icke jordade oanvända pinnar, kanske bara på andra CMOS-kretsar och inte just PIC), de flesta av dem skall trots allt användas, dock har det inget med det som tråden handlar om att göra, därför tog jag inte med de kopplingarna.
Ang. MCLR-pinnen spelar det ju ingen roll om jag bara slår av den funktionen :)
Men jag ska göra som du säger, då alla pinnar antagligen inte kommer att användas.

Sodjan: Visst är det så, fast att få en hel sida full med nästan bara kritik på hur schemat är ritat, när man frågar efter den elektriska funktionen i kretsen, känns enligt mig inte riktigt nödvändigt.

Självklart tar jag åt mig av det, kommer med all säkerhet bli förbättring i nästa schema, men eftersom det inte vart det jag frågade efter, hade det kanske räckt att en påpekade detta?
Skriv svar