Dämpa ljudsignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Dämpa ljudsignal

Inlägg av PaNiC »

Jag är i färd med att ordna ljudingång på min bilstereo. Problemet är detta att det enda stället jag har hittat på kretskortet som man kan koppla in sig på är samma ställe där tonhuvudet från kassettspelaren går in. Således måste signalen jag matar in där dämpas ordentligt för att inte förförstärkaren ska överstyras. Kort och gott.. Hur dämpar jag den?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

motstånd? :D

filter?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Det enda du vill göra är ju att sänka amplituden, så ett motstånd borde räcka gott.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Ok.. Då ska jag se om jag hittar två motstånd på 321^34Mohm. Jag mätte med ett motstånd på 20Mohm och det gjorde väldigt marginell skillnad.

Edit: Hmm.. Kom på en liten sak. Skulle man inte kunna göra som så att man shuntar den största delen av signalen direkt till jord?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Hoppas du menar 321*10^34 MOhm, annars är nog världens energiproblem lösta hemma hos dig :wink:

Känns som att du kommer föra in mer brus än signal.

Så här borde det väl vara då:
Förförstärkaren till tonhövet har förmodligen en impedans som är ordentligt hög. Alltså hjälper inte ett motstånd i serie. Shunta av mot jord med motstånd som stämmer med källans impedans och sen får du labba fram ett lämpligt motstånd till förförstärkaren.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Nä jag menade faktiskt 321^34MOhm.. Ska man överdriva kan man lika gärna göra det ordentligt :roll: :D.

Impedans ligger snäppet över min kunskap inom grundläggande elektronik (missade den biten).

Skulle du vilja förklara lite tydligare?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

spänningsdela signalen
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Din signalkälla har en karakteristisk impedans. Dvs ett "motstånd" vid 1 kHz (brukar det vara, passar ganska bra för audio).
Impedans använder man istället för resistans när man har ett nät som innehåller icke-linjära komponenter, typiskt kondensatorer och induktanser (spolar). Grejen är att impedansen är frekvensberoende.
Signalkällan vill gärna ha en last med samma impedans (impedansanpassning) för att det ska bli bra.

Bild

Motståndvärden får du testa/mäta dig fram till.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Re: Dämpa ljudsignal

Inlägg av Raceman »

PaNiC skrev:Jag är i färd med att ordna ljudingång på min bilstereo. Problemet är detta att det enda stället jag har hittat på kretskortet som man kan koppla in sig på är samma ställe där tonhuvudet från kassettspelaren går in. Således måste signalen jag matar in där dämpas ordentligt för att inte förförstärkaren ska överstyras. Kort och gott.. Hur dämpar jag den?
Hittar du verkligen inte någon annanstans att gå in med signalen?
Du borde hitta en punkt mellan förförstärkaren och förstärkaren.

Jag har sett ett schema någonstans ang Koppla lågnivå till bilstereo
utan lågnivå om det är detta du är ute efter?

Jag kollar vidare. Skicka gärna ett PM

Mvh Tony
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Jag har kopplar klart nu. Ljudet blir aningen dovt men det är smällar man får ta. Jag spänningsdelade med en tvåpolig potentiometer och två extra resistorer.

Henkebenke: Jag testar att koppla så som du var så god och avbildade när jag har tröttnar på det dova :).
GLT_Kent
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 juni 2003, 21:30:27
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av GLT_Kent »

PaNiC skrev:Jag har kopplar klart nu. Ljudet blir aningen dovt men det är smällar man får ta.
Det är ingen brusreducering på bandaren? På kassetter brukar man höja diskanten när man spelar in kassetten, när man sedna spelar upp den igen så sänker man diskanten igen, och då sänks även brusnivån. Det finns igen knapp för brusreducering på bandaren?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

INGÅNG?
från vilken ljudkälla?


Nackdelen med att koppla in vid tonhuvudet är att signalen då passerar ev kretsar som förvränger ljudet.
En skivspelare t.ex ska kopplas via RIAA filter på förstärkaren för att få en jämn frekvenskurva.

Bandspelare har liknande korrektion för att kompensera så att frekvensgången ska bli rak.
Matar man då in en "fin" signal, så blir den överkompenserad istället.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

GLT_Kent: Det är där. Jag har delvis fått bukt med det genom att helt sonika ändra equalizern i winamp. Ingen knapp nej.

Janne66: Från ljudkortet i en dator som ligger och skumpar runt i bagageutrymmet. Där är mycket störningar nu så jag funderar lite på om kjell o co's avstörningsfilter är något att prova.. http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?39607
dumbo
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 oktober 2003, 22:06:49

Inlägg av dumbo »

Varför inte använda en OP? Då kan du sjäv bestämma ingångsimpedans och förstärknings/dämpningsgrad.

Du borde ju kunna koppla in dig direkt på slutsteget istället åxå, då skulle du nog få bättre resultat.
Skriv svar