Nybörjarfrågor angående stegmotorprojekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Nybörjarfrågor angående stegmotorprojekt

Inlägg av perra_e »

Jag har tänkt bygga ett magasin för modelljärnväg. Här är en länk till ett liknande projekt.
Jag tänkte dock bygga med en stegmotor i stället och har hittat följande motor och drivkort som ser ut att passa,
men jag är osäker på om motorn är uni- eller bi-polär (eller både och kanske). Den kanske dess utom är för klen.
Stepper Motor Size 14 8Ncm
Pololu A4983 Stepper Motor Driver Carrier
Till drivningen hade jag tänkt använda en kuggrem.
Ser detta ut att kunna passa ihop, eller är jag helt fel ute?

Önskad prestanda:
Hastighet ca 5cm/sekund
Stanna på +- 0,2mm. Lägger man till ett låssystem i ändarna räcker +-1mm. Vet ej ännu om detta behövs.
Vikten på bordet kanske 10 kg.
Tänkt lagring för bordet är möbelskenor (skenor för lådor).

Jag är öppen för bättre alternativ :)


--Per
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Nybörjarfrågor angående stegmotorprojekt

Inlägg av H.O »

Hej,
Exempel: Om du använder ett remhjul med delningsdiamtern 16mm så får du en rörelse på ~50mm varv, motorn har 200 steg/varv så "upplösningen" blir 50/200=0.25mm. Om du skulle lyfta dina 10kg rakt upp (modell hiss) skulle du behöva en kraft på ~98N och med remhjulet på 16mm måste motorn således ge 98*(0.016/2) = ~0.8Nm vid 60rpm (200pps) vilket är mer än 10ggr så mycket som motorn du tittar på ger. (Förluster och kraft för acceleration ej inräknat.)

MEN nu ska du väl inte lyfta dina 10kg utan "släpa dom" så frågan är hur mycket kraft som går åt?

Beträffande motor och drivkrets så ska dom nog fungera fint ihop - jag har inte lusläst specifikationerna dock! Motorn har 6 trådar vilket gör att du kan ansluta den till både unipolära och bipolära drivsteg. A4983 är en bipolär drivkrets.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Nybörjarfrågor angående stegmotorprojekt

Inlägg av GFEF »

Mera än önskat om stegmotorprojekt

http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/index.html
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Nybörjarfrågor angående stegmotorprojekt

Inlägg av perra_e »

Tackar för denna input. Detta räcker för att komma igång.

H.O. Du antar helt rätt att jag inte skall lyft 10kg :-) Efter en hel del letande i fourmet och på internet så blir det en Nema 23 från JBi stället. Lite starkare till samma peng. Skulle även den vara för klen är det inte hela världen. Detta är ändå ett läroprojekt.
Klart bra med räkneexemplena. Det uppskattades mycket och väckte till liv tankeverksamheten

--Per
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor angående stegmotorprojekt

Inlägg av lgrfbs »

Intressant, hoppas du visar lite bygg bilder också :)
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Nybörjarfrågor angående stegmotorprojekt

Inlägg av perra_e »

Det blir säkert lite byggbilder, men själva bygget kommer nog inte igång innan hösten.
Jag skall ta hem lite prylar och leka med ett tag för att lära mig hur det fungerar i praktiken, så jag är förberedd när det är dax.
--Per
Skriv svar