Hjälp med bygge av PSU [Nätdelen klar, Bilder s 5 ]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lapin

Hjälp med bygge av PSU [Nätdelen klar, Bilder s 5 ]

Inlägg av Lapin »

överger min gamla tråd (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=35901) eftersom den inte är så aktuell längre.

Jag ska till och beställa grejer till agget och behöver er hjälp så det blir rätt.

disskutioner från förra tråden ledde till att grunden för agget består av dessa delar:

Transformator 230/48/48 1600 VA
Likriktarbrygga 70-046-82
Kondensator 67-663-80
ett 12V agg till Logik 69-986-03

övriga komponenter är jag osäker på, hittade dock en intressant sida http://home.swipnet.se/herbalifeinfo/El ... tdel%20och
Där kom jag fram till att jag ska ha en säkring på 7A 33-312-53 och en tryckströmbrytare 35-034-63.

Kan någon kunnig inom elektronik säga hur jag ska dimensionera de övriga komponenterna efter mina specifikationer, om man går efter första delen från länken ovan.

Med andra ord vilken kondensator i början?
Behöver jag en sk. "metalloxidvaristor"?
det han refererar som R3, hur dimensionerar jag den? Och vilket relä är det han pratar om?
längst ner på sida 1 pratar han om ett bleedermotstånd, vilket motstånd passar in i min konfiguration?

Tack// Björn
Senast redigerad av Lapin 11 februari 2010, 22:36:13, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Hjälp med bygge av PSU.

Inlägg av Andy »

Verkar bli onödigt dyrt ser det ut som! :shock:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

550 spänn för ett 12V agg och 80 spänn för en vippströmbrytare :shock:
Jösses

12V till logik? hur mycket kräm behöver du?

Swech
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

behöver ju inte betälla allt från elfa, men de är bra att ha en referens så man vet vad det handlar om.
hur mycket kraft som krävs framgår av den ursprungliga tråden :)
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Snälla!. Någon här på elektronikforumet måste ju kunna något om hur man bygger ett nätagg. Hade tänkt börja bygga ihop den elektiska biten under julledigheten så all input som ni kunniga kan komma med är välkommen.

Mekaniken tar jag itu med ngn gång efter jul, och det ska bli hemskt kul att utforska!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Ta och dra upp specen i denna tråden, det blir annars lite besvärligt då du hänvisar till en annan tråd
med 90 inlägg. Att läsa igenom den för att lura ut vad du behöver är det inte många som orkar helt enkelt.

Du svarade inte heller på hur mycket ström du behöver på 12V sidan.

Swech
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Håller med föregående talare. Speca så mycket som möjligt i punktform. Tex. spänning och max ström på servomotorerna/drivarna.

Mjukstart har jag för mig Madmodder (en admin på detta forum) hade ett trevligt exempel på. Kolla Madmodders lillasysterprojekt.

Bleedermotstånd är för att dumpa strömmen från kondensatorbanken efter att strömmen blivit avstängd. Dvs. en konstant last som ligger på kondensatorn och tömmer huvudelen av strömmen efter några sekunder. Hur stor (antal ohm) den är beroro på hur hur stor din kondensatorbank är.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lapin skrev:Någon här på elektronikforumet måste ju kunna något om hur man bygger ett nätagg.
För att uttrycka mig lite menande, Hur långt är ett snöre?

För att vara mindre menande:
Bestäm dig för vad dina behov är: ström/spänning/finesser.
Leta efter något (på nätet) som uppfyller dina behov. Kan du köpa färdigt rentav.
Om du ändå ska bygga själv, gör en stycklista och jämför priser från olika leverantörer (Electrokit, Bhiab, Belganet, Bejoken, Elfa ...).
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

ta en titt i min tråd, där fick jag all hjälp jag behövde, kanske funkar för dig med:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=19362
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

gör ett försök att få med all data som vi på min tidigare tråd kom fram till.

Servon:

3x BLY344D-48V-3200 Härifrån 660w Styck
1x BLY341D-48V-3200 Här 110w

Drivarna:

4 st Vsd-xe 160 från Granite Devices och manualen går att hitta här, dom är speccade till 14 A kontinuerligt och 20 A i peak max 160 VDC

ang 12 V matningen så skrev H.O "varje VSD-XE drar 200mA + vad enkodern drar"

Trafon är för övrigt beställd redan, den som nämns i första inlägget i denna tråd.

Jag kikade även in MadModders lillasysterprojekt och hans bygge såg imonerande ut, nackdelen är att jag inte förstår så mycket av ett kopplingsschema så lite länkar till de rätta komponenterna skulle inte sitta fel:)
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Nu har vi lite mer att gå på...

Frågan är om det inte blir billigare med en eller flera färdiga PSU:er av följande typ http://www.trcelectronics.com/Meanwell/hrp-600-48.shtml .Borde gå att att hitta för ett hyfsat pris på ebay.

Om du nu ändå vill bygga själv så är länken du gav i första inlägget en utgångspunkt. Om du väljer en ringkärna som trafo så är mjukstart ett måste vid dessa effekter. Beroende på hur motordrivarna är konstruerade så kan även en överspännings dump/shunt behövas. Även att tänka på är att den likriktade och glättade tomgängsspänningen för en 48 VAC trafo kommer att vara kring 66 VDC ( sqrt(2) * VAC - diodspänningsfall ). Vid maxbelastning kommer dock medelspänningen sjunka till 48 VDC - diodspänningsfall.

Edit : Missade att trafon redan var beställd, med 1600 VAC menar du egentligen 1600 VA ?
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

je, eftersom trafon redan är beställd så kör jag på bygga själv.

Och länken i första inlägget verkar som du säger vara en bra utgångsunkt:)
jag behöver bara få hjälp med att räkna om alla motstånd, relän osv så de passar min konfiguration.

edit: ja självklart är det 1600 VA.
H.O

Inlägg av H.O »

Med full belastning på trafon drar den ca 7A från nätet (vid resistiv last) så en trög säkring på 8A, typ 33-308-26, är nog lagom om du kör med mjukstart.

Ett effektmotstånd på 47ohm 50W, t.ex 60-673-42, i serie med primärlindningen på trafon begränsar strömmen vid tillslag till ca 5A. Ett relä används sedan för att "kortsluta" motståndet, detta reläs kontakter måste vara specade att klara 230VAC och minst 8A, exempelvis 37-146-23 med sockel 48-081-76

Det enklaste sättet att "aktivera" reläet är att helt enkelt driva det med spänningen från nätdelen. Problemet är att din 48V trafo lämnar ca 67VDC efter likriktning och glättning medan reläet vill ha 24V. Enligt databladet för ovanstående relä är spolens resistans 430ohm vilket ger en ström på 56mA. Genom att använda ohms lag (R=U/I) får du fram att ett lämpligt motstånd för att "få ner" dina 67V till 24V vid en ström på 56mA är (67-24)/0,056=768ohm, närmsta standard-värde är 820ohm vilket lär funka fint. Strömmen (I=U/R) blir då 67/(430+820)=54mA så värmeutvecklingen (P=I²R) i motståndet blir 0,054*0,054*820=2.4W, ett motstånd på minst 5W är lämpligt, t.ex 60-039-74.

/Henrik.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Glöm inte heller varistor (se schemat i länken i första inlägget) annars kommer du svetsa sönder huvudbrytaren.

Jag skulle rekommendera att aktivera reläet med en konstand tidsfördröjning (1 till 2 sekunder) efter att huvudbrytaren har slagits till. Jag har använts H.O:s förslag tidigare och har funnit två saker jag inte gillar med den metoden. Ett, Om maskinen stängs av på huvudbrytaren och sedan slås på igen inom en kort tid (ca 5 s) finns det stor risk att man skjuter en säkring då mjukstarten inte aktiveras om det finns spänning kvar i kondensatorbanken. Två, Om reläet matas från avsäkrad spänning på sekundär sidan så kommer det att stå elda effekt i mjukstart motståndet om säkringen löst tills att huvudbrytaren slås av. I min nuvarande maskin kör jag med tidsfördröjning och tycker det funkar mycket bra hittills, H.O. eller någon annan får gärna kommentera mitt tänk.

Nödstoppslingan skulle jag låta styra ett relä på primärsidan om du inte hittar ett lämpligt relä som kan hantera strömmarna som flyter på sekundär sidan ( 33 A beroende på hur man räknar).
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

tack för svaret Henrik, precis sådär jag vill ha dom så jag förstår på riktigt vad man snackar om :)
Det BER snackar om med tidsrelä låter bra att ha, länk till ett vettigt sådant?
Skriv svar