Att bygga en Equlizer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
watti

Att bygga en Equlizer?

Inlägg av watti »

Hej jag har kopplat in mitt gamla slutsteg i bilen, inget fancy. Har ingen radio, kör lågsignal direkt från ipoden. Slutsteget är på 4 kanaler, och där på går de att ställa in Gain, bas, lowpass, highpass filer och så. Lite svårt dock att ställa in detta då jag lyssnar på allt från "dunka dunka" till hiphop, rock,så de blir lite olika låt för låt, samt inställningarna sitter ju i i skuffen:)

Har bryggat kopplingen för basen, så in på slutsteget har jag höger/vänster och bas in..

Tänkte går de att bygga någon Equlizer där jag kan ställa upp och ner basen osv, Någon som har några förslag på lätta små byggen som bör gå att göra, Så mycket kontroll de går utan att de blir för komplicerat.

Jag är lite njubie på detta, så kom gärna med förslag!

//Simon
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Att bygga en Equlizer?

Inlägg av psynoise »

Vill du ha en equalizer likt på en hifi-förstärkare är det ett Shelvingfilter du vill ha. Det vanligaste är att realisera ett sådant genom baxandallfilter (en. baxandall filter).

Sen kan man alltid konstruera ett högpassfilter med varierbar dämpning. Har du problem med att en viss frekvens som maskerar det andra ljudet kanske en parametriskequalizer är ännu bättre.
watti

Inlägg av watti »

Tack för svaret, nu har jag fler ord att googla :)

Denna kanske är en bra utgångspunkt som jag sedan bygger ut lite med filterna osv? De står i databladet för den att den har baxandall fiter för basen och treble.

http://www.quasarelectronics.com/vellem ... er-kit.htm

Edit: förresten vad menas med 2x12vcd? kan man inte ha samma sladd till båda + polerna bara?

//Mvh simon
Senast redigerad av watti 13 september 2009, 13:52:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ser ut som ett shelvingfilter iaf, passar det inte till ditt ljudsystem kan man alltid ändra brytfrekvenserna genom att ändra komponentvärden. Jag hade iaf provat det, bättre att få något på kort och modifiera än att sätta igång och konstruera från början.
watti

Inlägg av watti »

Tack, då åker jag och köper ett sådant :) Finns säkert annat jag kan ha den till annars!. Föresten är lite osäker på de där med späningen, 2X12Vac. Hur blir kopplingen ifall jag ska driva från bilbatteriet,

___ 12IN
12v+--------(___ 12IN

GND-------------- Gnd

Funkar detta montro?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Du måste ha dubbelmatningsspäning, dvs ±12 V plus jord där imellan, antingen kopplar du in två stycken 9-volts-batterier och får ±9 V eller fixar matningspäningen på ett annat sätt.

Samma krets kan man ganska enkelt konstruera med enkelmatningsspäningen genom att ha en virtueljord på halva matningsspänningen.
watti

Inlägg av watti »

oh okey, Vill gärna driva allt från bilen så jag slipper batterier osv. De där med viturell jord låter intresant, Du har ingen länk så jag kan plugga lite! vore guld.

//Tack för all hjälp Simon
Senast redigerad av watti 13 september 2009, 14:35:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Baxandall Tone Control Using LM833: The Circuit’s Schematic Diagram and The Formula

Med en spänningsdelare realiserad med två lika stora motstånd får vi fram halva matningsspäningen. Eftersom vi inte tar ut någon konstant ström är det bäst att buffra späningsdelaren med en spänningsföljare, realiseras med en operationsförstärkare. Det kan vara bra att kompletera spänningsdelaren men lite större kondensator (säg 10 µF) parallellt med moståndet som går till jord. Den nya spänningen på halva matningspänningen kopplar du in till jord utsatt i schemat samt ingången. Detta för att överlagra insignalen, dock behöver vi en kopplingskondensator på både in och utgång för att bli av med likspänningen i signalen, säg 10 µF där också.
watti

Inlägg av watti »

oh de blev lite klarare, ska försöka mig på de där. Om du inte råkar kunna rita ett schema i paint eller liknande :) Annars slutar de väl att jag bränner något.

Aja ska iväg och handla lite nu, tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Rita du ett schema först så får vi se om något är galet. Sen finns det massa litteratur som hjälper dig i ämnet. Analog elektronik av Bengt Mohlin tar upp allt du behöver veta för kunna konstruera ett baxandallfilter iaf.
watti

Inlägg av watti »

Yes, ska försöka mig på de, Annars sprang jag på denna nu när jag googlade lite till.

Som kan drivas på 6-15DC redan, vore inte den något då?

http://www.electrokit.se/byggsatser-aud ... o_10100155

Desutom billigare, ingen för-förstärkare dock..

Edit:

Detta är väl på pricken vad du menar, nu har jag sumrat igenom de bara, men först beskriver de med 2st motsånd/kondesatorer, sen lägger de till en op-förstärkare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_ground

http://tangentsoft.net/elec/vgrounds.html
Senast redigerad av watti 13 september 2009, 14:44:04, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jo en förförstärkare är vad jag kallar den för iaf, dock lite fattigt att man buffrar volympotentiometern med en transistor istället för en operationsförstärkare. Ser ingen anledning till att använda tranistorer i audiokopplingar idag, blir bara betydligt svårare att få till något bra. Men kretsen gör vad du vill iaf, bara att köpa.
watti

Inlägg av watti »

Men den på kjell, är enligt dig lite bättre? Tror jag förstått ungefär de där med Virtuell jord nu i vajerfall. Var ju inte så svårt som de såg ut i din text :lol: Nej då.

Tänkte försöka mig på ett av Schemana i mitten av denna sida troligvis. Blir nog bättre att jag köper den på kjell, då lär jag mig detta också!
http://tangentsoft.net/elec/vgrounds.html

Nu är jag i alla fall lite mer klokare en vad jag var i morse, Tackar.

Synd bara att jag inte kommer in på elfa.se just nu, har ni samma problem?

Denna var de jag tänkte på, och den ska kunna ge 250ma, och Tonkontrollen stog de att den drog 100ma, så bör ju vara ok.
http://tangentsoft.net/elec/bitmaps/vgr ... fb-opa.png
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

"Men den på kjell, är enligt dig lite bättre?"

Jag gissar att du menar vellman-byggsatsen som du länkade till innan, hur den är har jag ingen anning om, fanns inget schema i manualen iaf. Men en egen konstruktion med buffer på den virtuella jorden blir säkert minst lika bra.
watti

Inlägg av watti »

Ops :oops: , den fanns på kjell. Men skickade den länke för där fans de mer info. Tänkte inte på de. Här är i alla fall ett Schema över den:
http://pici.se/pictures/TbcQTLOsP.jpg
Skriv svar