Leta upp människa med robot/uC.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Leta upp människa med robot/uC.

Inlägg av squiz3r »

Tjena. Jag har en idé som jag gärna skulle vilja bygga, en inbrottslarm liknande sak. Men då måste jag med en stationär robot kunna upptäcka en människa på ungefär 15 meters avstånd, och veta var den är. (Alltså i vilken vinkel den är i förhållande till roboten)

En ide jag har är att använda 5 stycken pyrosensorer som man skärmar av mot varandra, då skulle man kunna se om det finns någon människa (eller levande varelse) rakt framför den, under den, över den, till vänster om den eller till höger om den (eller ingen alls), och då kan man vrida på sensorpaketet åt det hållet målet har hittats på tills målet är rakt framför den. Men jag misstänker att dessa PIR sensorerna inte tycker om att man håller på att vrida på dem hela tiden??

Och vilket avstånd kan man räkna med att de kan se en människa på?

Mvh, Danne
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Leta upp människa med robot/uC.

Inlägg av AndLi »

Det finns ju ir-termometrar som bygger på samma teknik, de har en ganska liten mätpunkt, en sånn på två servon som scannar av rummet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sensorn i länken verkar vara av samma modell som de i Julas rörelsedetektorer.
På den står det "8-12 meter", så det blir kanske lite för kort i ditt fall.

Jag beställde 10st PIR-moduler från MrMister och tänkte prova en liknande idé.
Tyvärr lär jag inte hinna prova förrän i vår eller nåt, så det ska bli intressant att se vad du kommer fram till. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy:Din skurk det var ju bara jag som skulle köpa de sensorerna ;) 10st det var inte illa (tippar på automagisk belysning i alla rum, själv hade jag inte rpd till detta :( så det får bli utvalda rum)

Till TS: Tror inte att PIR är så värst bra på att upptäcka människor du kommer få stora problem om du har tänkt köra annat än i labbet (sol osv). Inget hindrar ju såklart att man provar.

Tror faktist mer på AndLi:s Idé men även där kan man ju tex "träffa" ett element och få felutslag. :humm:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

v-g: Solen bör väll inte bli några problem, PIR sensorer är ju designade så att de inte reagerar på stillastående värmekällor. (Det är väll därför de har två motriktade kristaller?) eller tänker jag fel?

Dock vet jag inte hur det blir om jag rör på sensorerna!

en ir-termometer tror jag inte fungerar, för jag vill ha bra uppdatering så att jag hela tiden kan följa efter målet. Ska jag scanna av hela stället så fort målet rör på sig kommer jag få problem där om den inte scannar väldigt väldigt fort.

Ett annat alternativ jag funderar på är en webkamera, men det känns som om jag inte är så bra på det, också måste jag ha en hel dator :(.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

svårt att atomagiskt hitta en människa med elektronik

värmekamera funkar om det är kopplat till något slags bildanalys

svepande termometerar, om man inte har element i fel temperaturområde

men annars så kan man ju endast "se" innom ett begränsat temperaturområde och då detektera enbart mellan 25-40 grader
det är djävligt mycket lättare med en ir temometer

vad finns det för andra allternativ?
webbkamera, men då krävs bra programering, och det är relativt lättlurat

radar för rörelse

koldioxid, men att hitta någon, nix

lasersvepning och ha rummet scannat och se avvikande föremål

skarp tårgas och akustisk detektering :badgrin: :vissla:

skulle nog gå på fasta pirdetektorer som larm och fyra irtermometrar i den klassika värmesökarmönstret
anslut även minigun eller truppmina 12 :mrgreen:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Min första idé var just en truppmina 12, eller "försvarsmina 21" som den numera heter, dock var det inte så populärt av min mor efter att jag genom att demonstrera min anordning sprängde bort båda våra rabatter i en enda smäll :(. Dock hade hon inget emot en minigun, den luftar ju bara gräsmattan!

Seriöst:
Nää, men tanken med projektet är faktiskt att den ska styra en minigun liknande sak som ska anfalla inkräktarna, dock lite snällare än en vanlig minigun :vissla:. Då den ska sikta på inkräktarna hela tiden måste den ju ha bra koll på var dem är, och då duger det ju inte med fasta PIR-detektorer eller något sånt..

En webbkamera med dator och ett rätt skrivet program skulle säkert klara biffen då det inte är så högt krav på säkerhet, skjut allt som rör sig helt enkelt, dock borde det finns lättare lösningar!

Om jag har glömt säga det innan så är det alltså utomhus detta systemet ska användas!

Jag hade gärna testat pyrosensorerna idag, dock tror jag det är en bättre idé att plugga körkortsteori eftersom jag har uppskrivning imorrn :)

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Lite inspiration, dessa använder en webbkamera.
http://www.youtube.com/watch?v=rB8N9Fo8nW0
Skriv svar