Bygga strömsnålt ljudsystem i öppen båt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Bygga strömsnålt ljudsystem i öppen båt.

Inlägg av squiz3r »

Tjena. Nu när jag har kommit igång med mitt båtprojekt (Projekt-tråd) så har jag börjar fundera mera på ljudsystemet, för självklart måste man ha ett ljudsystem!

Båten har en ganska liten utombordsmotor (13hp) som tyvärr saknar generator... Detta kombinerat med att båten är så lätt så att jag bara kan ha ett litet batteri i den (Jag funderar på om man ska ta en sån stor 18Ah, 12v eller om jag ska ha mindre) gör att jag har tillgång till väldigt lite ström... Enda laddningen jag har planer på att ha är en 6w solpanel...

Pga detta så har jag hög prioritering på alla de olika specifikationerna (som arbetar mot varandra) på ljudsystemet:

* Det ska låta högt och bra! (Båten är öppen, så det är ju inte som att spela innomhus)
* Det ska dra väldigt lite ström!!
* Det ska vara ganska billigt.
* Det måste tåla fukt... (Och vibrationer/stötar)

Inte så lätt att lösa va? :wink: Kombinera detta med att jag är extremt dålig på allt som har med audio att göra... (Fast det finns en fördel med det, det ska vara väldigt kass kvalitet om jag ska höra att det är det :D)

Pga av smällarna och vibrationerna är nog inte CD eller HDD ett bra sätt, så jag kom på iden att man skulle kunna ta en MP3 spelare med minneskort, köpa några stora minneskort där jag lägger olika spellistor, sätta MP3-spelaren så att minnesläsaren sticker ut på kontrollpanelen och sedan förlänga alla knapparna m.m. så att man kommer åt dem också. Efter det köper man någon fin liten förstärkare (41hz verkar ha några bra modeller?) och kopplar till två högtalare.

Om den ska låta högt, men dra lite ström, då gäller det ju att ha en effektiv förstärkare, och känsliga högtalare (alltså inte bilhögtalare). Var hittar man billiga men hyfsat bra högtalare med hög känslighet? Det jag tror är största problemet, högtalarna måste vara saltvatten tåliga!! Skulle man kunna sätta någon plastfilms liknande sak framför (runt) högtalarna utan att förlora omåttligt mycket ljudkvalitet? Eller hur löser man detta?

Om man ska ha en effektiv förstärkare, hur vet man om den är det? Det finns ju olika klasser på dem, är det hur effektiva dem är? Är det i så fall klass-D som är bäst, eller hur var det med dem..? Vilka ställen finns det att köpa såna på?

Rent spontant känns det som om en tusing hade varit lagom smärtgräns för mig på detta projektet, men det inser jag ju att det inte blir lätt att hålla... Jag har nog inget emot att köpa sakerna beg. så att jag får ner priset så mycket som möjligt!

Alla tips och idéer välkomnas.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: Bygga strömsnålt ljudsystem i öppen båt.

Inlägg av ElectricMan »

Detta kan bli roligt att följa!

Det finns ju speciella "Marinhögtalare" om de tål saltvatten vet jag inte, men kan ju vara nåt att kolla efter.
Sen ett 16 GB USB minne skulle ju vara perfekt, då du kan plugga in den direkt i datorn utan massa kortläsare och skit, plus att det är mycket plats på en sån också ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dom flesta moderna mobil-graderade hårddiskar tål en del stryk. Men man kan med fördel använda ett flashminne.

För effektivitet kan man använda en T-klass steg?

Och för vattentålighet plastfilt eller plastad högtalarmembran. Media & Markt säljer någon högtalar modul som klarar vatten vad jag förståd. Kanske kan man hitta liknande konstruktion i mer professionella högtalare?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Switchad spänningshöjare och klass-D är effektivast, funkar inte det kanske klass-B och switchad späningshöjare fungerar.

Ska du klara dig med batteriets spänning bör du kanske kika på någon krets med inbyggd sänningsdubblare, t.ex Philips klass-H.

Ytterligare alternativ är att välja högtalare med hög känslighet och låg impedans eller parallellkoppla högtalare för att få ut mer effekt på låg spänning.

Finns speciella båthögtalare, men dom lär ju knappast ha någon bra känslighet. Tänk på att PA-högtalare med hög känslighet ofta kräver en stor låda.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du ska inte alls låta högt. Över vatten färdas ljud väldigt långt. Du kommer att störa folk på stora avstånd. Det räcker med en liten radio åt dig.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, en stor låda har jag ingen lust att ha runt högtalarna... Både av platsbrist och vikt. :doubt:

Jag tänkte INTE använda en dator, den drar för mycket ström och tar stor plats, bara en liten MP3-spelare med externt minneskort.

Känns som om det blir både billigare och strömsnålare att parallell koppla två 4ohm högtalare för att slippa step-up? Skulle det räcka med 12v då?

De där "Marin-högtalarna" har jag bara sett en modell av, och dem är ju värdelösa, låg känslighet och pallar bara 25w eller nått sånt... Riktigt kass ljudkvalité också om jag minns rätt.'

Edit:
danei: Självklart ingår det i sjövettet att inte spela så att man stör andra, det är det ju lag på också (Ur den synpunkten räknas båt som allmänt område) så man får ju självklart anpassa ljudvolymen efter omgivningen, och försöka rikta högtalarna så att det låter så mycket som möjligt i båten och så lite som möjligt utanför. En sak jag funderade på är om man inte kan rikta högtalarna ner mot golvet för att få spridning i hela båten men inte utanför?

Edit2: När jag skriver "högt" så menar jag inga tusen watt, men man vill ju kunna ha musik när man kör, och tänk dig själv oljudet från en högvarvad 2-taktare som man måste spela över... Musiken lär ju knappast störa mera än motorljudet, DET går långt!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Känns som om det blir både billigare och strömsnålare att parallell koppla två 4ohm högtalare för att slippa step-up? Skulle det räcka med 12v då?

Fast med dubbla antalet högtalare tjänar du bara 3 dB SPL. Jag hade börjat leta efter lämpliga högtalare och sedan dimensionera resten efter dom.

www.hifikit.se brukar ha många modeller.
xxargs

Inlägg av xxargs »

du skall inte titta bara på hur många Watt dom pallar - utan också med vilken skänslighet dom kan erbjuda, 10 dB bättre känslighet är detsamma som att effektbehovet sjunker till 1/10-del för samma ljudnivå - en hornkonstruktion med lite över 100 dB/watt så behöver du verkligen inte mycket till slutsteg för att det skall dåna på, men dom är liiiite stora kanske... ;-)

det som förmodligen drar mest ström under en kväll om du inte tokspelar högt hela tiden - är förmodligen förstärkeriets tomgångsström - det är den som du skall minimera så mycket det går utan allt för mycket avkall på kvalieten. Bort med alla lampor/lysdioder och annat flashigt - sådant drar bara onödigt med ström - en lysdiod som indikerar om den är på eller av kan dock vara bra att ha...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"hur många Watt dom pallar - utan också med vilken skänslighet dom kan erbjuda"
Jodå, Det är jag fullt medveten om, det skrev jag ju också där, att marinhögtalarna har jag för mig har väldigt låg känslighet. Jag hittade dem på hifikit.se, och dem var ju rätt stora men det stod inte nått om känsligheten, dock stod det att de hade extra små magneter (för att inte störa ut annat) men detta gör väll att det blir mycket sämre känslighet?

"10 dB bättre känslighet är detsamma som att effektbehovet sjunker till 1/10-del för samma ljudnivå"
Hmm... Jag trodde att det blev knappt 1/3-del? Ljudstyrkan dubbleras väll var 3'e dB? Eller har jag missat nått? :)

"en hornkonstruktion..."
Jag trodde bara man använde hornen för diskant? Vad är egentligen skillnaden på ett horn och en vanlig högtalare? (Jo, jag vet att det sitter ett plasthorn på dem, men annars...)

Jo, självklart tar man bort alla flashiga saker m.m. Dock tror jag att jag kommer få EN HEL DEL med olika status LED's på min kontrollpanel... Om man tar en högintensiv LED och kör på 10mA eller något sånt (kanske ännu lägre?) så att den lyser som en vanlig indikator LED så borde man ju spara en hel del! För visst är högintensiva LEDs effektiva än vanliga svaga (vid samma ljusstyrka)?

Edit: Här är ju en högtalare med 99dB känslighet, det är väll skitbra? HIFIkit/......
Edit2: Hmm, Den vägde ju lite mycket, men man kanske skulle kunna ha en sån, och sen två mindre bara för att få stereo effekten? :D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

dock stod det att de hade extra små magneter (för att inte störa ut annat) men detta gör väll att det blir mycket sämre känslighet?

Tror inte det, se mer känsligheten som verkningsgrad. Skicka ett mail till hifikit eller tillverkan och ta reda på känsligheten.

Hmm... Jag trodde att det blev knappt 1/3-del? Ljudstyrkan dubbleras väll var 3'e dB? Eller har jag missat nått? :)

3 dB är dubbla ljudtrycket/effekten, men det måste till 10 dB för vi ska uppfatta det som dubbla ljudstyrkan.

3 dB = 2 gånger (10*log(2/1))

10 dB = 10 gånger (10*log(10/1).

Jag trodde bara man använde hornen för diskant?

Bashorn är/var vanligt för PA-högtalare.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Hörupplevelsemässigt så motsvara +/-10 dB dubbel eller halverad ljudtryck - våra öron jobbar också logaritmiskt för att täcka in så stort ljudtrycksområde som möjligt. Mao. väljer du en högtalare med 10 dB större känslighet gentemot en annan högtalare så har du fått dubbla upplevda ljudtrycket vid samma förstärkareffekt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men man vill ju kunna ha musik när man kör,

När man kör en liten öppen utombordare ? Varför i jösse namn då ??
Något annat ljud än vågorna, måsarna, vinden (och kanske motorn då)
har ingenting på sjön att göra. Det hela låter bara helkorkat. Spara
pengarna och lägg det på bränsle istället. Ta med någon bärbar radio
som du kan lyssna på när du ligger still. Har du alls varit på sjön
tidigare ? Varför vill du ut på sjön ? Är det inte för tystnaden och
stillheten ? Och om du ska överrösta motorljudet *i* båten så kommer
du sannolikt att överrösta motorljudet för alla andra också... :doh:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du vet hur barn e, de ska alltid ha sin musik oavsett var dom e.

Jag har ett alternativ till som tar liten plats, drar minimal ström och som låter dej spela hur högt du vill utan att störa nån annan: MP3 spelare med earbuds, dessa 2 saker har du ju garanterat redan.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller ett par sådanadär hörlurar ("kåpor") med radio eller MP3.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hmm... Vad sura ni blev nu då...? Lyssnar ni aldrig på musik??

"Har du alls varit på sjön tidigare ?"
Ehh... Jepp. Typ hela mitt liv har jag tillbringat på båtar, och visst är det skönt när det är tyst och man bara hör vågorna o måsarna m.m... Jag har inte sagt att jag alltid ska ha musik på... Men någon gång ibland vill man (i alla fall jag) ha det... :roll:

"Du vet hur barn e, de ska alltid ha sin musik oavsett var dom e.... ...dessa 2 saker har du ju garanterat redan."
Väldigt nerklankande på ALLA "barn"... Och nej, jag har faktiskt ingen fungerande MP3 spelare....
Skriv svar