Laddning av batteribackup. NiMH?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Laddning av batteribackup. NiMH?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag håller på med ett automations/logg-projekt där vissa delar ska fungera även under strömavbrott.
Först tänkte jag använda två blybatterier, men vid en närmare titt (när jag tillslut hittade dem..) så visade det sig att de bara ger 2,3Ah/st. Det är i minsta laget. Men så hittade jag 5st NiMH-pack (köpta härifrån) som ger 3,8Ah/st. Helt ok om man parallellkopplar dem. :)

Kan tillägga att knappt 5% av alla delar till projektet är klara, så jag vet inte exakt vad allt kommer dra. Men om jag säger absolut max 3A så har jag en marginal.

Nu några frågor:

1a)
Till skillnad från blybatterier så ska ju inte NiMH-batterier underhållsladdas.
Men hur blir det om förbrukarna hela tiden är anslutna till batteripacket? Kan man då utan problem starta laddningen när det behövs? Eller är det kanske bättre att förbrukarna är anslutna till nätdelen när det finns nätspänning och växlar över till batteridrift när nätspänningen försvinner?

1b)
Förslag på alternativ "växlingsmetod" istället för relä? Skulle det kanske fungera med en FET?

2)
Är NiMH-batterier lämpliga som batteribackup eller är det bättre att satsa på blybatterier?

Jag vet att det finns flera med trådar och sajter i det här ämnet (gissa varför klockan är så mycket när det här skrivs... :D) , men jag har inte hittat något som rätat ut mina frågetecken. Sedan är det alltid trevligt med input härifrån. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Laddning av batteribackup. NiMH?

Inlägg av psynoise »

2) NiMH har större själv urladdning än blyack, frågan om blyack har någon större självurladdning i huvudtaget.

1a) NiMH bör väl också underhållsladdas tackvare sin stora självurladdning. Du får konstruera laddaren så att du är övertygad att strömmen tas från laddaren och inte ifrån batteriet när de är anslutna till varandra. För att se detta borde kan kanske räkna lite på utimpedanser eller?

1b) Fungerar säkert lika bra, dock kan man väl få en liten effektförlust. Men jag har för mig att FET-transistorer brukar vara specade med typvärde för impedansen i bottnat läge och det finns med riktigt låga värden.
Skriv svar