Först tänkte jag använda två blybatterier, men vid en närmare titt (när jag tillslut hittade dem..) så visade det sig att de bara ger 2,3Ah/st. Det är i minsta laget. Men så hittade jag 5st NiMH-pack (köpta härifrån) som ger 3,8Ah/st. Helt ok om man parallellkopplar dem.

Kan tillägga att knappt 5% av alla delar till projektet är klara, så jag vet inte exakt vad allt kommer dra. Men om jag säger absolut max 3A så har jag en marginal.
Nu några frågor:
1a)
Till skillnad från blybatterier så ska ju inte NiMH-batterier underhållsladdas.
Men hur blir det om förbrukarna hela tiden är anslutna till batteripacket? Kan man då utan problem starta laddningen när det behövs? Eller är det kanske bättre att förbrukarna är anslutna till nätdelen när det finns nätspänning och växlar över till batteridrift när nätspänningen försvinner?
1b)
Förslag på alternativ "växlingsmetod" istället för relä? Skulle det kanske fungera med en FET?
2)
Är NiMH-batterier lämpliga som batteribackup eller är det bättre att satsa på blybatterier?
Jag vet att det finns flera med trådar och sajter i det här ämnet (gissa varför klockan är så mycket när det här skrivs...