T-amp med nät- och batteridrift. Hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

T-amp med nät- och batteridrift. Hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en T-amp som jag precis ska skruva ihop. Den ska matas från ett nätaggregat resp ett 12V MC-batteri.

Det jag har hakat upp mig på (men har lite idéer) är hur jag ska koppla ihop allt så det fungar smidigt. Följande funktioner ska jag ha:
Allt avstängt
Drift från nätaggregatet
Drift från batteriet
Laddning av batteri (kan man göra detta när man kör förstärkaren?)

Den idé jag har är att ha ett relä som drar när jag kopplar in nätspänning och vars kontakter växlar mellan batteri och nätdel. För att bryta matning till förstärkaren skulle det vara kul med en volympot med brytare.
Batteriet får nog anslutas till nätdelen via ett strömbegränsningsmotstånd.
Jag hade en annan idé med dioder för att isolera batteri/nät/först men jag tappar "dyra" 0,6V över varje diod.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: T-amp med nät- och batteridrift. Hur?

Inlägg av psynoise »

Ett relä som du skrev fixer biffen med att ansluta nätaggregatet direkt när det finns nätspänning. Man får välja ett 2-pol relä så att spänning tas från batteriet direkt när nätstpänningen försvinner. Ska man ha inbyggd laddare kan ju ha en underhållnings typ som laddar direkt när det finns nätspänning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänkte att nätaggregatet skulle ladda batteriet. Jag räknar med att ha max 14V ut från nätaggregatet (13,5V enligt formlerna).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Brukar man inte ladda ändå upp till 14,5 V, eller du har redan ett färdigt nätaggregat?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Man laddar till 14.4 V (14.7 - 15 V för AGM-batter) tills strömmen går ned till en viss nivå typ under 0.5 ampere eller max några timmar vid denna höga spänning och därefter sätter man spänningen till 13.6 - 13.8 Volt - laddar man 14.4 - 14.7 volt konstant dag efter dag så är batteriet snart förstört inom så kort tid som en vecka (kokar/korriderar sönder inuti) .

Man kan köra med bara 13.6 - 13.8 V laddspänning, men laddtiden från tomt batter hamnar då mellan 24 - 48 timmar innan den är riktigt fullt igen.

se till att din laddar också har välfungerande strömbegränsning.
FarbrorEstland
Kontakt:

Inlägg av FarbrorEstland »

OT: Det luktar Red Wine Audio (http://www.redwineaudio.com/). Inget illa menat då :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nätaggregataet är en 9V/50VA-trafo, likriktare och några kondingar.

Jag står VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT långt från allehanda audiofånier. Batteriet finns med för att kunna köra förstärkaren i djupaste granskogarna fjärran från 230V-uttag.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du kan ju bygga en bra laddare av din transformator, som laddar batteriet som du driver din amp med.
Detta ger ju fördelen att det inte blir tyst när det blir strömavbrott.

Fast 12,7V är ju lite dåligt att ladda med.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej, det ska jag inte.
Jag har inte plats för massa kretsar sedan har vi inför sommarens resa har vi infört investeringsstopp ....

Jag har gjort en mycket enkel skiss som visar hur det ska fungera. Tyvärr har jag största hjärnsläppet och får inte ihop hur jag på ENKLASTE sätt får till det, alltså minimalt antal omkopplare. Frågan är om jag "kan" ladda batteriet samtidigt som jag matar förstärkaren.
Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett tvåpoligt relä där spolen sitter på nätaggets spänning och där ena polen kopplar bort batteriets pluspol från att driva förstärkaren
och in till laddkretsens pluspol och där den andra polen kopplar in nätaggets pluspol till att driva förstärkaren.

Minuspolen från laddkretsen till batteriet sitter inkopplat hela tiden, likaså minuspolen mellan batteriet och förstärkaren.

Och vad menar du med "nej det ska jag inte", allt han menar är att du ska ha en batteriladdare
som hela tiden laddar batteriet när den är inkopplad och att förstärkaren alltid går på batteriet som standard?

Jag tycker faktiskt det verkar som en rätt smart och enkel lösning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tittade mest på länken och tyckte den konstruktioner antydde en något komplicerad lösning.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det här är bilden i länken:
Bild

Surge supressor och filter sitter redan i många nätdelar, så dom kan du se som en sladd från nätdelen till switchen,
alternativt som nätdelen om du har en separat batteriladdare som går på 230, i den undre slingan kan du ta bort invertern
då du inte driver din förstärkare på AC utan direkt på DC.

Då blev det inte så avancerat längre va :)

Dock måste en batteriladdare i det läget klara att ge lika mycket effekt som förstärkaren kan dra maximalt för att ladda batteriet även om man spelar högt.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Laddaren behöver inte lämna vad steget drar max, det räcker med ett medelvärde på strömförbrukningen.
Vad lämnar din trafo obelastat?
Räknar man på 20% tomgångsökning och två diodframspänningsfall hamnar man på ~13,9V, vilket är lagom att ladda med.
Och det räcker med en strömbrytare, om du inte tvunget vill kunna bryta laddningen åxå.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

mjo, men T-Amp klarar väl inte 13.9v egentligen, den är väl bara speccad till 13.2 i operating voltage?

(T-Amp är byggd på chippet Tripath TA2024, http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... yzxwwt.pdf )

Kanske säkrast att sätta en vanlig kiseldiod där efter batteriet för att få lite spänningsfall...

Stämmer som Norpan säger att det är bara Maximala genomsnittsvärdet på förbrukningen laddaren behöver kunna ge, dvs runt 2A.
Skriv svar