angående IR-Mottagare
-
angående IR-Mottagare
Hej!
Det är så att jag vill bygga en sådan mottagre som funkar med ir och den
ska vara kopplad till datorn. Min fråga är om det är någon speciell signal som måste
överstämma med RS-232 porten alltså serial porten?
För att jag provade enligt någons schema från internet att koppla utan någon speciellt interface. Det skulle visst funka, men det hände inget alls.
Kopplingen såg ut så att man hade en ir-mottagre med speciell frekvens, med tre ben, VCC, GND och OUT samt serial kontakt. VCC gick till pin 6 och 7, och OUT till pin 4, och GND gick till 9 och 5. Det var också en del komponenter. Det var en zenoridiod (5V1) och en kondensator (22 pF) mellan VCC och GND, antagligen för spänningsstabilisering samt ett motstånd på 330 Ohm mellan OUT och VCC.
Det hade funkat för honom!? Men när jag gjorde ett försök själv, så ja, reaktion uteblev. Jag tog fram OSC och kollade om det blev någon signal och det var svårt att få någon bra avläsning. Mitt skåp var nog någon för dåligt, hade antaglingen en för låg avkänningsfrekvens. Men det blev en snabb signal, som man kunde uppfatta. Som bestod av en serie ettor och nollor.
Jag har också hittat andra kopplingar. Alla dem har någon form av programbart chipp!
MVH, Ted E
Det är så att jag vill bygga en sådan mottagre som funkar med ir och den
ska vara kopplad till datorn. Min fråga är om det är någon speciell signal som måste
överstämma med RS-232 porten alltså serial porten?
För att jag provade enligt någons schema från internet att koppla utan någon speciellt interface. Det skulle visst funka, men det hände inget alls.
Kopplingen såg ut så att man hade en ir-mottagre med speciell frekvens, med tre ben, VCC, GND och OUT samt serial kontakt. VCC gick till pin 6 och 7, och OUT till pin 4, och GND gick till 9 och 5. Det var också en del komponenter. Det var en zenoridiod (5V1) och en kondensator (22 pF) mellan VCC och GND, antagligen för spänningsstabilisering samt ett motstånd på 330 Ohm mellan OUT och VCC.
Det hade funkat för honom!? Men när jag gjorde ett försök själv, så ja, reaktion uteblev. Jag tog fram OSC och kollade om det blev någon signal och det var svårt att få någon bra avläsning. Mitt skåp var nog någon för dåligt, hade antaglingen en för låg avkänningsfrekvens. Men det blev en snabb signal, som man kunde uppfatta. Som bestod av en serie ettor och nollor.
Jag har också hittat andra kopplingar. Alla dem har någon form av programbart chipp!
MVH, Ted E
Re: angående IR-Mottagare
Du behöver ju en "drivrutin" också, eller liknande.
Det låter som du byggde en "homebrew" lirc-mottagare. De kan vara luriga att få att funka tyvärr (jag håller själv på och sliter för att få en sån att funka).
Det låter som du byggde en "homebrew" lirc-mottagare. De kan vara luriga att få att funka tyvärr (jag håller själv på och sliter för att få en sån att funka).
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lirc-kopplingen är ju ett fulhack som fungerar olika bra på olika serieportar. Skulle hellre ha satsat på nån mer seriös lösning med en MAX232 el liknande.
-
Jo det är många sidor som jag har spanat på som också använder en MAX232 som är vad jag tror ett väl utvecklat interface för serieporten.
Jag har även där hemma en AVR som jag har tänkt bygga till mottagaren. Och där finns det några seriösa kopplingar som antagligen funkar, där också koden finns med.
Det vara var även att jag provade med den för att den var en väldigt enkel koppling, så att det var en ren chansning att få igång den. Och han verkade vara mycket seriös också.
Men tack för svaren!
MVH
Ted E
Jag har även där hemma en AVR som jag har tänkt bygga till mottagaren. Och där finns det några seriösa kopplingar som antagligen funkar, där också koden finns med.
Det vara var även att jag provade med den för att den var en väldigt enkel koppling, så att det var en ren chansning att få igång den. Och han verkade vara mycket seriös också.
Men tack för svaren!
MVH
Ted E
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo att kopplingen funkar i sig är det väl ingen tvekan om, har haft igång den själv. Men visst är det en chansning om det ska fungera!
-
jaså då har du lyckats längre än vad jag har gjort i så fall. Jag fick reaktion alls från den koppling. Men det kan vara programets fel. Vilket program använder du för att få igång den. Jag kommer inte exakt ihåg vilket som jag använder ska kolla upp det, men det programet scannar av serialporten hela tiden. Så jag tycker att jag borde få någon form av reaktion då!
Ser fram emot att se hur du har lyckats!
MVH
Ted
Ser fram emot att se hur du har lyckats!
MVH
Ted
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det var några år sedan...
Men du kan ju testa med Lirc/Winlirc. På Winlirc's hemsida finns också en del felsökningsinfo.
Men du kan ju testa med Lirc/Winlirc. På Winlirc's hemsida finns också en del felsökningsinfo.
-
-
Det var inte själv programmet som gjorde det, men jag tror att det har något med signalens spänningsstorlek, alltså att den varierar inte tillräckligt för att den ska uppfatta det som en signal!? Kan det inte vara problemet?
MVH, Ted
MVH, Ted
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo det är just det som brukar vara problemet. Från Lirc's sida om att bygga egen mottagare:
http://www.lirc.org/receivers.htmlIC2 will convert the input voltage to exactly 5V. As the input voltage for the 78Lxx type regulators has to be at least 2V higher than the output voltage to work reliably, this circuit probably won't work on some notebooks. The line drivers inside notebooks often provide voltages about 6V or even less. So you should make sure that your serial port delivers at least 8V of output voltage. If your serial port provides less you can also try using a low-drop voltage regulator (e.g. LP 2950 CZ) instead of the regulator suggested here. Low-drop types need much less voltage offset for reliable regulation. Instead of pulling the power supply from the serial port you can also use a different source like e.g. the USB port or the internal 5V line to power the circuit. Then you won't need a voltage regulator at all.
It should be noted that the circuit described above does not fully comply to the RS232 standard as latter demands a voltage swing of at least -3V/3V for the signals. This circuit will provide approximately 0V/5V which the majority of serial ports will also accept. If you have problems with this circuit or want to use it on a serial port that does not provide enough voltage for the regulator, you should use the more advanced circuit suggested by Thomas Breuer in this mailing list post. This circuit addresses both problems but will need some additional parts.
-
Jo det ser ut som det!
Men istället för att använda någon form av regulator, så bygger jag bara en enkel signalförstäkrare med hjälp av en transistor och några resistorer och hämtar en 12 v spänning.
Jag har redan provat med en op-förstärkare men det blev en väldigt deformd signal. Så det funkade inte så bra.
Men jag är väldigt optimistisk med transistormodellen!
MVH, Ted
Men istället för att använda någon form av regulator, så bygger jag bara en enkel signalförstäkrare med hjälp av en transistor och några resistorer och hämtar en 12 v spänning.
Jag har redan provat med en op-förstärkare men det blev en väldigt deformd signal. Så det funkade inte så bra.
Men jag är väldigt optimistisk med transistormodellen!
MVH, Ted
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lycka till!
Annars finns det en konstruktion här som ser klart driftsäkrare ut:
http://www.foxharp.boston.ma.us/avrlirc/
Annars finns det en konstruktion här som ser klart driftsäkrare ut:
http://www.foxharp.boston.ma.us/avrlirc/
-
Signalen blev inte tillräckligt stark så jag blir kanske tvungen att använda någon form av op-förstärkare.
Jag kunde inte komma åt sidan som du hade rekommenderat!
MVH, Ted
Jag kunde inte komma åt sidan som du hade rekommenderat!
MVH, Ted
kolla på den.
Den har jag byggt med framgång och anväder med winlirc och en übergammal fjärr
http://lnx.manoweb.com/lirc/?partType=s ... me=circuit
edit: såg att den som var postad innan var likadan.
Den har jag byggt med framgång och anväder med winlirc och en übergammal fjärr
http://lnx.manoweb.com/lirc/?partType=s ... me=circuit
edit: såg att den som var postad innan var likadan.

-
Jag lyckades, äntligen!
Jag gick tillbaka till OP-förstärkare. Det visade sig att det inte var tillräckligt starkt förstärkning med en transistor.
Jag hittade en annan OP, och provade en icke-inventerad koppling. Och jag fick en stabil och stark signal. Runt 5v topp-till-topp. Sen provade och stoppade in den i datorn och då fick jag en reaktion, med ett gäng siffror.
Jag försökte att få ner den koppling på ett kort, men jag lyckades att koppla fel. Jag vände på några sakor. Så jag gjorde om igen och då fick jag en stabil signal igen.
Så nu ska jag hem och se om det funkar som det ska.
Jag hade gärna lagt upp lite bilder men jag har ingen aning om hur den funktionen ser ut!
MVH, Ted E
Jag gick tillbaka till OP-förstärkare. Det visade sig att det inte var tillräckligt starkt förstärkning med en transistor.
Jag hittade en annan OP, och provade en icke-inventerad koppling. Och jag fick en stabil och stark signal. Runt 5v topp-till-topp. Sen provade och stoppade in den i datorn och då fick jag en reaktion, med ett gäng siffror.
Jag försökte att få ner den koppling på ett kort, men jag lyckades att koppla fel. Jag vände på några sakor. Så jag gjorde om igen och då fick jag en stabil signal igen.
Så nu ska jag hem och se om det funkar som det ska.
Jag hade gärna lagt upp lite bilder men jag har ingen aning om hur den funktionen ser ut!
MVH, Ted E