Tacksam för svar på enkel (?) FET-fråga.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Axel Borg

Tacksam för svar på enkel (?) FET-fråga.

Inlägg av Axel Borg »

Hej!

jag har snickrat ihop en elmotor som jag driver med ett 72volt ackumulatorpaket. Strömmen styrs genom 6 parallelkopplade HexFet transistorer. Transistorernas gate ben får endast en spänning på ca 10volt.
Är detta ett problem då spänningen som styrs är på 72v, 80 v när ackarna är nyladdade? Jag har nu problem med FETarnas värmeutveckling .

I infobladet till HexFetarna står det: VGS, Gate-to-Source Voltage ±20 V

Vad betyder det?

Mycket tacksam för enkla svar!
Senast redigerad av Axel Borg 15 oktober 2008, 10:17:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och som vanligt saknas det ett par ganska viktiga upplysningar:
* Är det N-MOSFET eller P-MOSFET?
* Hur är det hela kopplat?
bearing

Inlägg av bearing »

Har du en länk till databladet?
Hur drivs gaten? Vad är det för motor?
Axel Borg

Då ska vi se...

Inlägg av Axel Borg »

Det är en N-chanel HexFet: IRFP3710/IR

Koppling: Signal från fotodiod förstärks med hjälp av en NPN 547B signaltransistor som går direkt till HexFetarnas gate ben.

Ett pulldown motstånd på ca 500 ohm dränerar gaten på spänning när fotodioden inte längre lämnar någon ström till signaltransistorn.

Det hela fungerade fint vid 48 volt (motorn på cykel=41km/h plan mark...!) och systemet (motorn) drog 1.1A no load, men vid 72v hettas Fetarna upp snabbt och jag hamnar på ca 6-7A no load.

Motor= hemmbyggd borstlös pm-motor för cykelbruk, ca 1kW

Undrar dock fortfarande: oavsett koppling, är det generellt ett problem att driva en gate på 1/10 av spänningen som FET transistorn hanterer?

Vänliga hälsningar
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Signal från fotodiod?. = Är hastighets regleringen Linjär via ljuskontroll?.

Motor= hemmbyggd borstlös pm-motor för cykelbruk, ca 1kW
Nu får du ta fram kameran & starta en projekt tråd, det här verkar intressant!. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Gate-spänningen beror på vad FET'en tål, inte på vilken spänning den driver.

Omedelbart låter det som att du inte har frihjulsdioder och att FET'na får ta stryken, det kan även vara att din switcning är för trög i växlingarna.

Att styra med 10V är nog ganska OK men då FET'na är 100V FET är 160V för mycket. Och hur kom jag fram till 160V då? Du har en motor inblandat, med lite drivning osv kommer den att ge minst VDD*2 ut när FET'n ar av, därav 160V.

Jag är ganska säker på att det är största boven, rätt dimensionerat hade det inte varit ett problem och det fungerar ju skitbra på 48V...
bearing

Inlägg av bearing »

Vad är PWM-frekvensen?
Kanske värms transistorn eftersom det tar tid för motståndet att ladda ur gaten. Under urladdningstiden går motståndet mellan drain och source från lågt till högt - det gör att transistorerna värms. Det finns speciella gate-drivare som driver gaten med hög ström vilket ger kortare omslagsförluster och -tider.
Axel Borg

Det är mycket man inte vet...

Inlägg av Axel Borg »

Hallå!

Hmm, jag funderade faktiskt på att köpa några transistorer som tål 200v, då får det nog bli så.
Jag har också funderat på om min signal är för "smutsig" men på ocilloskopet ser det inte alltför illa ut, lång ifrån prydligt dock.
Jag har läst tipset om frihjuls diod hur många gånger som helst, men hur kopplar man det på en motorn som drivs med växelström utan att få kortslutning?

PWM frekvensen är 10kHz.

Postar lite bilder på motorn när jag kommer hem.
Finns för övrigt några på denna motor och ytterligare en variant på: Endless-sphere.com, under "e-bike technical" och rubriken "DIY electric motor"

Motorn är ett riktigt spännande bygge faktiskt, man har ju fått höra så många gånger att man inte kan bygga praktiskt användbara elmotorer utan bla..bla..bla..och bla.
Men det går utmärkt utan avancerade maskiner eller mjukt järn.
Klart att en metallsvarv underlättar och ger högre precision, men den här typen av motorer har jag byggt men mina 12-14-åriga elever med pelarborrmaskin och bandslipmaskin som mest avancerade maskiner. Eleverna byggde dock varsin mindre och förenklad 12-voltsvariant av denna motor som de satte på sparkcyklar. De motorerna var inte i närheten av att ta livet av de Hexfetar vi använde till de byggena.

Min nuvarande motor är av sandwich-modell med två permanentmagnet bestyckade skivor,rotorer, som snurrar runt en platt stator med luftlindade (saknar järnkärna) vattenkylda spolar. Vikten blir relativt låg ca 2kg.
Motorn styrs med 2 fotodioder som träffas av ljuset från 2 IR-dioder när rotorn är i "rätt" läge.

"Jag är ganska säker på att det är största boven, rätt dimensionerat hade det inte varit ett problem och det fungerar ju skitbra på 48V... "

Nä men Icecap, anar jag lite IRONI? Tråkigt mottagande av en första gångs postare tycker jag. /Axel
Norpan

Inlägg av Norpan »

Kan ju vara dina pulstider som är för långa så motorn blir övermagnetiserad, med stora strömtoppar och dålig verkningsgrad som resultat.

Edit:
Efter att du lirkat in ett inlägg när jag skrev, så drar jag härmed tillbaka mitt påstående. :)
Senast redigerad av Norpan 15 oktober 2008, 11:27:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nä, faktisk inget ironi, tråkigt att du tar det på det vis.

Anledningen till den kommentar var just att 48 * 2 är lägre än de 100V som transistorerna är specat till och det var DU som meddelade att det hela fungerade bra vid 48V, inte jag.

Jag skulle i övrigt vilje veta mer om de motorer, har du någon länk eller liknande?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag hittade tråden. länk

Wow, häftigt med en hemmagjord motor. Intressant koncept med spolar utan kärna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Mycket intressant! Var skaffar man magneterna ifrån?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Här finns lite olika magneter.
Axel Borg

Motorn

Inlägg av Axel Borg »

Trevligt att höra Icecap, god stämning underlättar... allt!

Magneterna är köpta via nätet och då mer specifikt från supermagnete.de
Låt er inte avskräckas, de har en engelsk hemside-variant så tyskakunskaperna behöver inte borstas av...Dessutom riktigt bra service och så tar de såklart VISA.

Jag håller som bäst på att sammanställa en detaljerad bygginstruktion för motorn (en variant, den kan såklart byggas i ett mycket stort antal olika konfigurationer) men då i ett något mer grundläggande luftkylt utförande.
Men innan jag sätter punkt för instruktionsprojektet så vill jag utröna den absoluta maximala effekten motorn med vattenkyling kan hantera.(och identifiera/testa de omkring-komponenter som krävs för att testa detta)
För på något märkligt vis så hamnar man ju ändå oftas där....

Tack för hjälpen med länken.

Har nu beställt HEXFETar som tål högre spänning, det vore ju drömmen om det kunde lös mitt problem.

Hemsida kommer också så småningom, men det tar nog ½år, så det inget som man sitter och väntar på.
Jag kan dock posta lite bilder om det är någon som vill se någonting särskilt i detalj.

/ Axel
Norpan

Inlägg av Norpan »

Vi vill se allt i detalj! :D
Skriv svar