Bra eller dålig affär?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Bra eller dålig affär?

Inlägg av Micke_71 »

I ungefär 18års tid så har jag viljat ha ett oscilloskop. Nu så har jag köpt ett begagnat Phillips PM3207 för 1000:-. Det är ju "bara" 15MHz 2kanaler och ganska basic, men jag har ju inte så värst stora krav på någon riktigt stor bandbredd utan det snabbaste som jag har haft hittills velat mäta har varit runt <10Mhz oftast omkring 0.1-1. Just den modellen är jag bekant med sedan gymnasiet så jag ser det som ett plus.

Jag har varit spekulant på ett par Hitachi 20-40Mhz för 1000-1500:- tidigare men alltid missat dessa då de går snabbt även otestade om säljaren inte vet vad det är han säljer typ arvegods (stödgods???)

Var det mycket överpris jag fick ge eller?

Mikael
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

1000:- är ett helt ok pris för ett "skåp".

Dom flästa ligger runt där och några tusen uppåt.

Har själv ett gammal stort "as" ståendes här som används ganska flitigt.
I skolan så har vi ett handhållet Fluke ScopeMeter 123, helt underbart till det jag hunnit använda det till hittills.
Mäter pulsbredd, frekvens, dB, fasförskjutning mm.

Jag funderar på om man skall hosta upp massa pengar och köpa ett digitalt hem. Frågan är ju om man skall köpa ett till skrivbordet eller ett handhållet.
Däremot så har man ju inte precis råd o lägga 13,000:- +moms :(
Såg ett digitalt utav bordsmodell för 5000:- för några månader sedan. Ruskigt billigt då det nytt kostade över 24,000:-
Men jag snålade vid tillfäller, vilket jag ångrar nu :(

Jag skulle nog iofs. klara mig fint med ett pc-skåp. Något som hade varit fint att ha i det vore logikanalysator.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Just logikanalysator har jag aldrig använt någon men det borde väl utmärkt att nyttja en gammal PC till detta. Om man har ett externt LPT kort som stöder dubbelriktad port o har LPT1 o LPT2 så har man väl sisådär tillgång till en 20-25 st ingångar. Sedan kan man ju styra några utgångar också ifall man vill ha lite mera möjligheter.

Mikael
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Problemet med bandbredden är inte att man ska mäta 15MHz sinussignaler.
Problemet är när man ska mäta stigtider mm. Men en bandbred på 15MHz så har du en upplösning på 67ns. Sen om det är tillräckligt beror helt på vad du vill mäta och din ekonomi.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

De stigtider som just nu är mest aktuellt och är nog de mest tidskritiska hittils ligger omkring 1-10uS så jag behöver inte direkt oroa mig på den punkten än så länge.

Mikael
Skriv svar