Löda tillbak ps2-kontakt på mus.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2073
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Löda tillbak ps2-kontakt på mus.

Inlägg av gunne »

Jag har fått tag på en trådlös logitechmus som fungerar men har avklippt ps2-kontakt. Jga vill självklart löda på en ny kontakt och få skiten att funka. Jag har hittat lite info på nätet, t.ex:

http://freespace.virgin.net/matt.waite/ ... rd/ps2.htm

Bild

Nu är de så att sladdarna inte har samma färger som de som anges på bilden ps2.jpg. Tror ni det händer nåt om jag kopplar den fel? Hur kan man testa musen utan att starta om datorn varje gång? Man kanske kan ta bort musen ur enhetshanteraren, sätta in den ihoplödda och söka efter ny hårdvara? Har ni några ideér?
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Om det är en optisk så kan du testa att koppla 5V på VCC samt *minus* på GND o kolla...
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Mät upp ledningsbanorna till IC kretsarna. Du bör kunna hitta några datablad som visar vilka vilka ben som är VCC o GND. Dessa bör du kunna mäta upp till 2st trådar. Sedan är det TX och RX. Dessa finner du genom att koppla in musen på 5Volt och sedan vilken som ger signal ut (borde ge signal ut) eller det kanske finns info angivet i rätt datablad över vilka i IC'n som är RX resp. TX.

Mikael
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Om du öppnar musen så ser du förmodligen tydligt vilka som är +5V och gnd.
Det brukar sitta en konding parallellt med +5V och gnd som du kan se polariteten på.

Det heter inte TX och RX utan Clock och Data, dessa ska vara identiska elektroniskt sett så om du kopplar fel så händer inget (jag är så säker att jag skulle kunna testa på min egen dator men tar inget ansvar för vad du gör).

Det som är viktigt är att du har +5V och gnd rätt.

Du kan inte söka efter ps2-enheter utan att starta om datorn.
Skriv svar