frågor om 3 fas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tops
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 januari 2004, 08:46:51
Ort: Sollentuna

frågor om 3 fas

Inlägg av tops »

Har lite funderingar kring 3fas system som jag behöver hjälp med att reda ut.
Man har ju 400V i ett trefassytem, är det då 400V mellan fas och nolla och 230V mellan faserna? Så har jag för mig att det är. I ett vanligt 230 system är det 1 fas och nolla, men finns det 400V system med bara 2 faser? Eller är det mellan fas och nolla då? Finns det ens 400V annat än i vanlig 3 fas?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

I Sverige har vi ett 3fas system med 400V (effektivvärde) mellan fas och fas. Mellan fas och nolla har vi 230V (effektivvärde).

Spänningen mellan fas och fas kallas huvudspänning och spänningen mellan fas och nolla kallas fasspänning.

Det finns bara 3fas sedan kan dessa delas upp så de tre faserna blir 3 helt vanliga enfas leningar.

Anledningen till att en trefas motor är märkt 400V är att om motorn är Deltakopplad så kan man bara mäta mellan två faser. Om man mäter mellan två faser så har spänningen ett effektivvärde på 400V.


Kod: Markera allt

Delta-koppling
  
    fas a
       o
     /  \
    /    \
   o______o 
fas c   fas b

obs. i en delta-koppling finns ingen nolla.
Användarvisningsbild
tops
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 januari 2004, 08:46:51
Ort: Sollentuna

Inlägg av tops »

Tackar för infon. Jag hade blandat ihop spänningarna mellan fas/nolla. Nån poståd att det fanns sytem med endast 2 faser, hur ser detta i så fall ut? Måste man inte alltid ha en nolla som återledare?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det första växelströms systemet hadde två faser med 90 graders förskutning. Det går att bygga en motor till det med. Men det används inte idag. Vad jag vet finns det inget två fas system. Det finns vissa laster som använder två faser. Men det är bara för att få mer effekt. De skulle kunna gå på en fas. Ex. tvättmaskin och spis. Där är det bara element så dedt finns ingen anledning att köra på flera faser mer än för effekten.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

I USA har dom 2*120 med nolla i mitten, och 240 rakt över. Men det går väl inte att kalla det 2-fas, snarare 1-fas med mittnolla.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

så de har 180 graders förskutning? Då kan man ju inte använda det till en motor utan kondensator. Vad ska det vara bra till? visserligen kan de ju använda prylar från resten av världen fas till fas.
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

tops skrev:Tackar för infon. Jag hade blandat ihop spänningarna mellan fas/nolla. Nån poståd att det fanns sytem med endast 2 faser, hur ser detta i så fall ut? Måste man inte alltid ha en nolla som återledare?
Två faser kan man ha för till exempel värme. Vi hade det i vår villa när jag växte upp hemma i Eskilstuna! Elementen drevs alltså på 400 volt! Naturligtvis hade vi trefas indraget! Man kopplade elemetnen så att alla faserna belastades jämnt.
Sigge Sinusspänning
Inlägg: 164
Blev medlem: 10 juli 2004, 11:38:50
Ort: Linköping

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Har jag förstått saken rätt så är "tvåfas" när man kopplat in en resistiv belastning mellan fas och fas, trefas när man kopplat in en induktiv belastning, tex en motor, med alla tre faserna; samt enfas mellan fas och neutral.

Men jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden mellan delta och stjärn-koppling...
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Ta t.ex en trefasmotor.
Den har tre lindningar. Antingen kopplar man ihop ena sidan på alla tre lindningarna i en punkt, och dom andra ändarna till faserna. Nu har vi alltså 230 V över varje lindning. Detta är stjärn- eller Y-koppling.

Om vi i stället kopplar varje lindning mellan två faser i en triangel som RDX* bild längre upp blir det 400 V över varje lindning. Delta- eller triangelkoppling.

Nollan är inte ansluten till motorn i något av fallen.

YD-start används ofta för att starta stora motorer där startströmmen kan bli för mycket för säkringarna. Man startar Y-kopplat och slår om till delta när motorn har kommit upp i varv.
Sigge Sinusspänning
Inlägg: 164
Blev medlem: 10 juli 2004, 11:38:50
Ort: Linköping

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Enligt RDX:s bild på deltakoppling är alltså fas b och c ihopkopplade, men fas a är inte kopplad till någon, stämmer det?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Sträcken är tex. lindningar i en motor.

Där du har en lindning mellan a och b, och en lindning mellan a och c. Slutningen en lindning mellan c och b.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Här i Försvaret finns (fanns) även 3 fas system med 220V
Färgen på kontaktdonen visar vilken spänning det är.
Röda kontaktdon betyder 400 V.

"3-fas" betyder helt enkelt att spänningsmatningen har 3 fasledare.
Sen kan man använda dessa faser hur man vill.

En "3-fas" elmotor använder alla faser, ett värmeelement eller spis 2 faser, och en vanlig glödlampa använder 1 fas + nollan.
Skriv svar