Använda vind för laddning av batteri
Använda vind för laddning av batteri
Hej!
Jo jag och några kompisar håller på med ett litet mini projekt i skolan, meningen är att utnyttja vinden på något sätt.
Och nu till frågorna. Vi hade tänkt använda oss av ett mindre Mc batteri eller kanske något ännu mindre som strömkälla. Det batteriet ska laddas så fort det blåser ute.
Men vad jag vet så kan man använda en motor (på omvänt sätt) och få ut ström från den. Men räcker strömmen som en "vanlig" motor ger?
Kan tillägga att belastningen kommer vara ungefär 100ma ungefär 12h om dygnet.
Det är så att våran budget är välldigt liten, det är därför vi vill använda en motor eftersom vi redan har det.
Andra tips och idéer om projektet är självklart välkommet.
Jo jag och några kompisar håller på med ett litet mini projekt i skolan, meningen är att utnyttja vinden på något sätt.
Och nu till frågorna. Vi hade tänkt använda oss av ett mindre Mc batteri eller kanske något ännu mindre som strömkälla. Det batteriet ska laddas så fort det blåser ute.
Men vad jag vet så kan man använda en motor (på omvänt sätt) och få ut ström från den. Men räcker strömmen som en "vanlig" motor ger?
Kan tillägga att belastningen kommer vara ungefär 100ma ungefär 12h om dygnet.
Det är så att våran budget är välldigt liten, det är därför vi vill använda en motor eftersom vi redan har det.
Andra tips och idéer om projektet är självklart välkommet.
Adis> Det var lite väl pesimistisk
Man brukar ladda ett batteri men ca 0,1C eller vid underhållsladdning 0,05C. För att 12V/15,0Ah batteri ger detta en laddström på 0,75A @ 13,5−13,8V.
Så teoretiskt så du använda en elmotor som drar 0,75A vid 13,8V och sedan snurra mororn lika snabbt som den skulle gjort om man drev den. Nu är inte en elmotor/generator ideal, så man får dra på lite extra. Verkningsgraden är >80%. Det bästa är att använda en synkron-generator (-motor) istället för en likströmsmotor, men då måste ni likrikta spänningen mm.
Så i slutändan så måste i växla upp motorn så den snurrar tillräckligt snabbt och ha tillräckligt stor rotor för att kunna driva den uppväxlade motorn.
Man brukar ladda ett batteri men ca 0,1C eller vid underhållsladdning 0,05C. För att 12V/15,0Ah batteri ger detta en laddström på 0,75A @ 13,5−13,8V.
Så teoretiskt så du använda en elmotor som drar 0,75A vid 13,8V och sedan snurra mororn lika snabbt som den skulle gjort om man drev den. Nu är inte en elmotor/generator ideal, så man får dra på lite extra. Verkningsgraden är >80%. Det bästa är att använda en synkron-generator (-motor) istället för en likströmsmotor, men då måste ni likrikta spänningen mm.
Så i slutändan så måste i växla upp motorn så den snurrar tillräckligt snabbt och ha tillräckligt stor rotor för att kunna driva den uppväxlade motorn.
Ja men jag kan ju ha fel... när man laddar akomulatorer så gör man så som jag sa...
om du ska driva 100mA i 24h så behöver du 2400mAh batterier, finns på classe men det är jävligt dyrt tycker ja.
När du cyklar så använder så 6V lamper som drivs från en dynam, och då cyklar du som en tok nästan för att lampan ska lysa i full sken. Så det bästa är att sätta hela manicken högt uppe på något hus där det blåser mycket. Sedan för att få den att snurra snabbt med liten find på propellern så gör du såhär:
om du ska driva 100mA i 24h så behöver du 2400mAh batterier, finns på classe men det är jävligt dyrt tycker ja.
När du cyklar så använder så 6V lamper som drivs från en dynam, och då cyklar du som en tok nästan för att lampan ska lysa i full sken. Så det bästa är att sätta hela manicken högt uppe på något hus där det blåser mycket. Sedan för att få den att snurra snabbt med liten find på propellern så gör du såhär:
-
- Inlägg: 2360
- Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
- Ort: Dubai, United Arab Emirates
- Kontakt:
¨Adis skrev:Jadu... för att ladda batteriet (12V, från Mc harjag för mej) så ska man upp i ca. 14V för att ladda den, det blir jävligt svårt, oså samt så måste strömmen vara hög, mer än 12A. Blir svårt...
Tror att du jiddrar lite här. Ett blybatteri laddas utmärkt bra med en mycket lägre laddström.
Citat från Mcpoolen http://www.mcpoolen.se/tbh/batterier/la ... knik.shtml
Vad jag förstått så är 20 AH ett hyggligt stort mc-batteri, så ett sådant laddar man med max 2 amp.Ett batteri skall som huvudregel laddas med max 1/10 av batteriets Ah mätt i Ampére. Ett batteri på 5 Ah skall följaktligen laddas med max 0,5 A, ett batteri på 10 Ah med max 1 A och ett batteri med 15 Ah med max 1,5 A.
De solcellspaneler som man lägger i rutan på en bil för att hålla bilbatteriet (60-100 AH) laddat när man är borta längre tid brukar inte vara på mer än max 1 amp.
-
- Inlägg: 700
- Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38
Ett mc-batteri blir nog lagom i storlek.
Ladd spänning bör ligga på 13,5v vid underhållsladdning (konstant)
eller 14,4v full-laddning men då behövs automatik.
laddströmmen bör väll ligga på max 1/4 av kapaciteten (Ah)
Minst 100mA (eftersom du plockar ut 100mA) om du ska hinna ladda upp batteriet.
Du kommer att behöva en regulator till laddnings spänningen (ex. LM 317)
Du behöver också strömbegränsning.
Som generator kan du använda en stegmotor, då dessa lämnar lagom spänning och ström.
Ladd spänning bör ligga på 13,5v vid underhållsladdning (konstant)
eller 14,4v full-laddning men då behövs automatik.
laddströmmen bör väll ligga på max 1/4 av kapaciteten (Ah)
Minst 100mA (eftersom du plockar ut 100mA) om du ska hinna ladda upp batteriet.
Du kommer att behöva en regulator till laddnings spänningen (ex. LM 317)
Du behöver också strömbegränsning.
Som generator kan du använda en stegmotor, då dessa lämnar lagom spänning och ström.