Använda vind för laddning av batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Selpix
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 mars 2004, 15:54:17
Ort: Huddinge

Använda vind för laddning av batteri

Inlägg av Selpix »

Hej!

Jo jag och några kompisar håller på med ett litet mini projekt i skolan, meningen är att utnyttja vinden på något sätt. :)

Och nu till frågorna. Vi hade tänkt använda oss av ett mindre Mc batteri eller kanske något ännu mindre som strömkälla. Det batteriet ska laddas så fort det blåser ute.

Men vad jag vet så kan man använda en motor (på omvänt sätt) och få ut ström från den. Men räcker strömmen som en "vanlig" motor ger?

Kan tillägga att belastningen kommer vara ungefär 100ma ungefär 12h om dygnet.

Det är så att våran budget är välldigt liten, det är därför vi vill använda en motor eftersom vi redan har det.


Andra tips och idéer om projektet är självklart välkommet. :)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jadu... för att ladda batteriet (12V, från Mc harjag för mej) så ska man upp i ca. 14V för att ladda den, det blir jävligt svårt, oså samt så måste strömmen vara hög, mer än 12A. Blir svårt...
Användarvisningsbild
Selpix
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 mars 2004, 15:54:17
Ort: Huddinge

Inlägg av Selpix »

Aj då lät inge bra det där :S

Men jag skulle kunna klara mig med 5 volt , isåfall vad bör laddströmmen ligg a runt 7-8 V?, Kommer man upp i den styrkan tro?

Hur många Ampere behöver batteriet vara på för att kunna driva 100mA i 24h?

Ett mc batteri kanske är välldigt för stor i det här sammanhanget?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Adis> Det var lite väl pesimistisk :wink:

Man brukar ladda ett batteri men ca 0,1C eller vid underhållsladdning 0,05C. För att 12V/15,0Ah batteri ger detta en laddström på 0,75A @ 13,5−13,8V.
Så teoretiskt så du använda en elmotor som drar 0,75A vid 13,8V och sedan snurra mororn lika snabbt som den skulle gjort om man drev den. Nu är inte en elmotor/generator ideal, så man får dra på lite extra. Verkningsgraden är >80%. Det bästa är att använda en synkron-generator (-motor) istället för en likströmsmotor, men då måste ni likrikta spänningen mm.

Så i slutändan så måste i växla upp motorn så den snurrar tillräckligt snabbt och ha tillräckligt stor rotor för att kunna driva den uppväxlade motorn.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Borde väl behövas 2.4Ah...
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Ja men jag kan ju ha fel... när man laddar akomulatorer så gör man så som jag sa...

om du ska driva 100mA i 24h så behöver du 2400mAh batterier, finns på classe men det är jävligt dyrt tycker ja.

När du cyklar så använder så 6V lamper som drivs från en dynam, och då cyklar du som en tok nästan för att lampan ska lysa i full sken. Så det bästa är att sätta hela manicken högt uppe på något hus där det blåser mycket. Sedan för att få den att snurra snabbt med liten find på propellern så gör du såhär:
Bild
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Adis skrev:Jadu... för att ladda batteriet (12V, från Mc harjag för mej) så ska man upp i ca. 14V för att ladda den, det blir jävligt svårt, oså samt så måste strömmen vara hög, mer än 12A. Blir svårt...
¨

Tror att du jiddrar lite här. Ett blybatteri laddas utmärkt bra med en mycket lägre laddström.

Citat från Mcpoolen http://www.mcpoolen.se/tbh/batterier/la ... knik.shtml
Ett batteri skall som huvudregel laddas med max 1/10 av batteriets Ah mätt i Ampére. Ett batteri på 5 Ah skall följaktligen laddas med max 0,5 A, ett batteri på 10 Ah med max 1 A och ett batteri med 15 Ah med max 1,5 A.
Vad jag förstått så är 20 AH ett hyggligt stort mc-batteri, så ett sådant laddar man med max 2 amp.

De solcellspaneler som man lägger i rutan på en bil för att hålla bilbatteriet (60-100 AH) laddat när man är borta längre tid brukar inte vara på mer än max 1 amp.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

För att driva en last som drar 100mA i 24h så behöver du ett batteri på 0,1A*24h =2,4 Amperetimmar (Ah)

Detta batteriet skulle passa:
6V 3Ah

Alternativt så kör ni med vanliga 1,5V NiMH batterier.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Ett mc-batteri blir nog lagom i storlek.

Ladd spänning bör ligga på 13,5v vid underhållsladdning (konstant)
eller 14,4v full-laddning men då behövs automatik.

laddströmmen bör väll ligga på max 1/4 av kapaciteten (Ah)
Minst 100mA (eftersom du plockar ut 100mA) om du ska hinna ladda upp batteriet.


Du kommer att behöva en regulator till laddnings spänningen (ex. LM 317)
Du behöver också strömbegränsning.

Som generator kan du använda en stegmotor, då dessa lämnar lagom spänning och ström.
Användarvisningsbild
Selpix
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 mars 2004, 15:54:17
Ort: Huddinge

Inlägg av Selpix »

Okej tack så jättemycket för alla bra svar :)

Vet nu mycket mer om batteriladdning än innan. Ska försöka få tag/köpa grejer snart. Men jag återkommer med resultat om hur projektet gick :)
Skriv svar