motorer? kanske stegmotorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

motorer? kanske stegmotorer?

Inlägg av Detraw »

Halloj... hade inte så mycket för mig idag så jag tog fram skruvmejseln och skruvade sönder en av två gamla Epson Stylus Color 400 och hittade två stycken likadana motorer... eftersom det går ut fyra stycken sladdar från de så antar jag att det är stegmotorer... (eller har jag fel?) hur pass bra de är och hur mycket de klarar... Finns det nått sätt att ta reda på det? kanske testa sig fram på nått sätt? Jag antar att Epson inte släpper ut datablad om sina motorer de har i sina skrivare, eller har jag fel?

Här är en bild på motorn (hmm den är ganska högupplöst )
http://skogalund.no-ip.com/~detraw/DSCF1166.JPG
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Synd att du missade fokusera när du fotade :P

Det är väl en ganska kraftig stegmotor. Vad är det du vill veta specifikt egentligen? Är det något speciellt du tänker använda den till?

Det vanligaste sättet att klura ut specifikationerna för okända stegmotorer är att driva en lindning med konstant spänning en stund och undersöka hur pass varm motorn blir. Upprepa med högre spänning till du tycker att det är varmt nog :wink:
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

hehe ny digitalkamera... har inte riktigt kommit fram till hur man ställer in saker, som till exemepl slutartid :)

jag hade inte tänkt nått specielt just nu, men jag funderar på att bygga en datorstyrt borrstativ för att att kunna borra mönsterkort och liknande med, tror du de skulle kunna fungera till det?

Hur menar du att man driver en lindning?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Som du kanske vet, innehåller en stegmotor en massa olika spolar som man kan skicka ström genom för att få axeln att röra på sig. Normalt pulsar man ju strömmen sekventiellt genom lindningarna för att få fram det roterande magnetfältet. Men om man istället bara skickar ström genomen lindning kan man ju undersöka maxströmmen...

Nu är jag inte speciellt kunnig om stegmotorer, så jag tror jag överlåter vidare diskussion till någon annan :eh:
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

aha du menar så. sen bara känna på motorn om den blir varm? känns lite oseriöst...

men vad tror du, om man ska använda den till att bygga ett datorstyrt borrstativ, då borde de väl räcka?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

det går jättebra att bygga en datorstyrd borrmaskin, exempelvis kan Eagle generera gerber-filer som är lätta att läsa in till ett styrprogram

det lättaste sättet att ta reda på effekten är nog att jämföra med andra stegmotorer av samma storlek på exempelvis elfa.se. en annan viktig parameter är resistansen hos lindningarna i motorn, lätt att mäta med multimeter

/Johan
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

nice... då kanske man ska börja försöka sig på ett sånt projekt... eftersom jag nu har fyra sånna motorer liggandes..

kan man använda gummibandet i en skrivare som drar skrivarhuvuderna till att dra borren? eller blir de för oprecist?

och vad har resistansen på motorn för inverkan på resten?

som ni kanske märker är jag ganska ny när det gäller motorer, och då specielt stegmotorer, har aldrig använt en, bara läst om de en del

EDIT: ok nu har jag mätt resistansen, mellan pigg1 och pigg3 är det 0,008 kOhm och mellan pigg2 och pigg4 är det 0,008 kOhm, vad kan det betyda?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

resistansen och effekten bestämmer vilken ström du ska jobba med... det bästa är om man har en strömreglerande drivkrets... förr körde man med ett stort effektmotstånd för att reglera strömmen, det är ju det enklaste

vad har du för krav på precisionen? :) en jobbig lösning är ju en avancerad reglerfunktion som känner till gummibandens elasticitet osv ;) nä då, de fungerar nog, beror väl på hur snabb maskinen ska bli också...

/Johan
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

hehe jo, den behöver absolut inte vara jätte snabb... bara jag slipper borra allt för hand med min något stora batteridrivna black&decker borrmaskin blir jag glad :D

Tanken är väl att den ska kunna ha en precition på runt 0,2 mm, då kanske det blir problem med gummibanden eller?

som sagt resistansen över motorn va 0,008 kOhm alltså 8 ohm, om jag inte är allt för trött i huvudet, hur är det jämfört med andra motorer, bra eller dåligt?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Gummiband.. Jag antar att ni pratar om kuggrem.
Kuggremar är i regel armerade och inte särskillt elastiska och kan vara en bra ide' om man vill göra en väldigt snabb maskin.
I ditt fall så är ledskruv att föredra.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

hmm har kollat runt lite och kommit fram till att stegmotorerna antagligen är bipolära..

ledskruv? vad köper man sånna billigt? är det nått som dessa du menar?
Bild eller har jag missuppfattat allt?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Ledskruv är ett samlingsnamn för skruven som ska göra en linjär rörelse.
Det billigaste alternativet har du tydligen redan kommit på (clasOhlson).
Annars är trapets-skruvar bättre men dyrare.
Det bästa är kulskruvar men då kostar det.

Kolla om motorerna har axialt glapp. Resulatet kan lätt bli skit om motorerna är glappa.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

om du menar att den glappar längs axeln så gör de det... alltså upp och ner ur motorn, kanske en halv millimeterpå nått annat sätt glappar den inte. Vilka problem kan man få av detta, och hur ska man motverka det?

Sen antar jag att man har nånting med en mutter som får åka fram och tillbaka medan man skruvar skruven med motorn
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

tror ni verkligen det behövs en ledskruv, en borrmaskin behöver ju inte vara särskilt stark i sidled... däremot z-axeln, men där kan man ha en solenoid istället

/Johan
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

nee kanske inte, skulle ju vara skönt om man kunde lösa x- och y-led genom att använda de två kuggremmar och linjärlager som jag fick från skrivarna...

Hur menar du att man ska använda en solenoid till z-axeln, när jag hör ordet solenoid tänker jag på en spole som man kan skapa ett elektriskt magnetfält med, eller menar du nått annat?

Tack allioppa för era snabba svart föresten.
Skriv svar