motorer? kanske stegmotorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Sparkz>> Vad är det för prisskillnad på en Dremmel och kopian du köpt?

Det där med kapskivorna låter ju allt annat än trevligt. :?
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Det var ett tag sen jag köpte min Dremel men jag har för mig att den låg på strax under tusenlappen på Jula.
Kopian på jobbet vet jag inte vad den kostade, men det är något i stil med den här: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... _id=SE-010

Titta lite på Jula.se!
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

jag hade tänkt mig att borr funktionen vill jag har åtminstånde en nogrannhet på 0,2mm. Det vill jag gärna ha på fräsen också, men eftersom jag bara hade tänkt fräsa lådor och liknande till hemma gjorda projekt behövs det kanske inte riktigt så bra upplösning, utan kanske bara 0,3mm eller liknande....

Jag har skaffat ett par nya motorer från en gammal lexmark skrivare nu också som är unipolära... ska lägga upp nån bild på de senare... får se om de kanske är bättre...

Har kollat runt lite på olika cnc maskiner och kommit fram till att jag ska ha ett "arbetsbord" som rör sig i y-led och nån slagsställning över som rör sig i x-led, på denna ska också dremmeln, eller vad det nu blir för nått, sitta och då även z-axeln. Hela maskinen bygger jag nog av acrylplast eller liknande. Fick också ganske bra linjärlager (en stång med runda metalhål som glider bra utan klapp), tror jag att det heter, från skrivarna. Sen ska jag köpa en skruvstång från clasOhlsson

Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

När det gäller upplösningen så blir den ofrivilligt mycket högre än 0.2mm om du använder skruv istället för remdrift.

En sak man måste tänka på när man bygger maskiner är "byrålåds-effekten".
Du kanske vet vad det handlar om?! Man kan inte ha för kort avstånd mellan de 2 "lager" som glider på samma stång i förhållande till avståndet mellan glidstängerna för då kan hela konstuktionen låsa sig(om man har dubbla ledskruvar får man inget problem).
Överhuvudtaget så är glid-stänger ganska sladdriga för att dom bara är monterade i ändarna men det duger för en maskin som du vill bygga.

Jag tycker det känns mindre komplicerat att ha X och Y i bordet och Z i verktyget men det är ju en smaksak.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

hmm vi kanske menar samma sak med konstruktionen... det är i alla fall liknande denna jag menar:
Bild

hmm så om jag vill ha den upplösningen så ska jag hålla mig till remdriften alltså? hmm trodde det skulle bli bättre med skruvar istället, men då får jag nog börja fundera på remma också...

Jo "byrålåds-efekten", som du kallar det, har jag redan tänkt på, och det kommer nog inte bli något problem, särskilt om jag använder en liknande konstruktion som ovan, med två glidstänger och en skruv, eller rem i mitten
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag kanske skrev lite konstigt... Vad jag menar är att du får mycket bättre upplösning med skruv.

Den på bilden ser väldigt bra ut.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

haha jag tänkte väl att en skruv skulle göra saken bättre :) du menar alltså att jag antagligen kommer få bättre upplösning än 0,2mm med skruv? har du nån formel för hur man räknar det? kan tänka mig att man tar gängstigningen per varv / antal steg motorn klara per varv = förflyttning i sidled per steg på motorn, eller är jag ute och cyklar?

Jo jag tyckte också att den maskinen på bilden såg riktigt fin ut :D
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ditt tankesätt angående upplösning stämmer fint.
Det finns ju även ngt som heter Microstepping. Då får du ännu finare steg än tex. dom 200/varv som motorn kör.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

jo jag har hört ordet microstepping förut, men har aldrig lyckts lista ut hur det fungerar och om det funkar på alla motorer... nån kanske kan klara ut det, och även halvsteg för mig så skulle jag vara tacksam :)
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

ok nu har jag letat runt ett tag och hittat en del information om mina stegmotorer... två av de har en steg stigning på 7.5 grader / steg, det vill säga 48 steg per varv... är det någon som vet va clasans skruvar har för gängstigning så att man kan räkna på va upplösningen skulle bli om man använde de motorerna

hmm om man vet hur många volt en motor ska gå på, och vilken resistans den har i spolarna, kan man inte räkna ut hur många ampere den drar då med ohms lag?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

7,5grad/steg låter mycket.
Dom motorer jag har här har 200steg/varv eller 400steg/varv.

Fast det kanske är så med dom mindre motorerna som inte är gjorda för så hög kraft och snabba rörelser?

Kod: Markera allt

Stigning
M2    0,4mm 
M3    0,5mm
M4    0,7mm
M5    0,8mm
M6      1mm
M8   1,25mm
M10   1,5mm
M12  1,75mm
M16     2mm
M20   2,5mm
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

Jag hittade också denna sida nu: http://www.eminebea.com/content/html/en ... l048.shtml

där står det också att motorn rör sig med 7,5 grader / steg plus lite annat matnyttigt... tror du att denna motor skulle kunna fungera till det bygget jag hade tänkt mig?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Dom fungerar säkert, bara dom klarar den nogrannhet som du vill ha, och givetvis att dom är starka nog för att göra jobbet.

Det är ju bara o räkna ut vad minsta förflyttningen kan bli.
Skriv svar