Minska spänningen inte strömen med en resistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

ClasseMan
Inlägg: 176
Blev medlem: 9 juli 2004, 15:21:02
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Det är väl lite annorlunda på det sättet att en lysdiod inte är en linjär komponent vilket dom flesta komponenter är man tar upp i grundläggande elektronik/kretsteori kurs.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du behöver nog inte blanda in det. Han verker inte ens kunna ohmslag. Om man bara tittar på en punkt så kvittar det att den inte är linjär.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Han verker inte ens kunna ohmslag. !

Inlägg av SvenPon »

Vilken han kan inte ohms lag ?
masv
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 september 2004, 15:50:46

Inlägg av masv »

"Resistorn har två stora användningsområden, nämligen som
*strömbegrensare
*spänningsdelare

Ibland fyller den båda funktionerna samtidigt. Se bild 1.2."

Detta ibland är alltså skitsnack?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä det stämmer bra. Men om du ändra spänning så kommer du att ändra srömmen också. Men om du säger vad du vill göra så får du nog hjälp. Jag tänker inte leka 20 frågor.

SvenPon >> Han vars fråga vi försöker att svara på, masv
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

masv,
Din ursprungliga fråga var jag seriekopplade en resistor och en LED men resistorn sänker strömen och inte spänningen som det var tänkt, vad har jag klantat till nu? . Svaret på den blir att alla dioder (även LED) har ett framspänningsfall som är i stort sett konstant därför ändras endast strömmen när du ändrar förkopplingsmotståndet.. P = U*I är helt korrekt en del av Ohms lag så också U = R*I , I = U/R och R = U/I. När du sänker resistansen får du inte överskrida den för LEDen maximala strömmen. Maxströmmen för en LED brukar ligga mellan 5 och 30mA, kolla detta innan du eldar den!
masv
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 september 2004, 15:50:46

Inlägg av masv »

Uhm, ok, så jag kan använda resistorn för att enbart minska spänningen men den ändrar ändå strömen? w00t?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej. Vad han menade var att du kan sänka strömen utan att sänka spänningen. Det är inte riktigt sant men spänningen sänks inte så mycket.

Andy >>

P = U*I är effekt lagen

De tre andra är samma lag som du stuvat om lite det är den som är ohms lag.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Nä just det, det är inte riktigt sant det var därför jag skrev alla dioder (även LED) har ett framspänningsfall som är i stort sett konstant. 8) Även effektlagen ingår i det samband som utgör Ohms lag. Hela cirkeln med P,I,R och U där man ser alla sambanden lite mer överskådligt finns bl a på Elfa faktasidor. Jag vet inte riktigt vad du menar stuvat om för alla är korrekt så vitt jag kan se, det grundtriangeln utskriven.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Efter lite begrundande har jag kommit fram till att när man kopplar en LED till en högre spänning via ett motstånd bestämmer man inte spänningen över motståndet själv utan vilken resistans man än tar lägger sig ett och samma spänningsfall automatiskt över motståndet hela tiden och sedan bestäms bara strömmen utifrån resistansen. Eller är jag helt ute och cyklar nu? :?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Du har helt rätt om man bortser från att framspänningsfallet är lite beroende av strömmen genom lysdioden.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Precis så e det!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad jag menade med stuvatom är att det är samma formel skriven på olika sätt. Enligt min mening rör det bara till det.

Effekt lagen är INTE ohmslag. Det är lättare att prata om lagarna om man kallar var lag för sin sak.
Skriv svar