Transformator beräkningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Transformator beräkningar

Inlägg av pagge »

Jag håller på att bygga ett switchat nätagg och funderar lite på transformatorkärnan.

1) Hur dimensionerar man en transformatorkärna mot mättning?
På elfa står det hur man skall räkna på spolar, men det blir väl lite annars på en trafo.

2) Sen har vi antalet varv, säg att jag vill ha 1:10 förhållande, skall jag då linda
1 varv och 10 varv, eller
100 varv och 1000 varv

Spelar det nån större roll, då undrar jag framförallt ur kärnmättningssynpunkt. Naturligvis funkar inte 1 varv eftersom det blir dåligt då =), men är det nån skada i att linda för många varv?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Om du har rätt kärna så utgå ifrån den ström som lindningen ska tåla då får du trådarean som krävs. Linda sen på vad som får plats på bobinen inklusive isolering och naturligtvis med rätt omsättning (1:10) eller vad som krävs.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Så du menar att ju fler varv ju bättre i princip?

Jag har slaktat lite switchade agg och sett att trfospolen inte har speciellt många varv. Tänkte att det kanske var dåligt att ha många, men det kanske bara är för att det inte behövs mer då man har så hög frekvens.

Jag har väldigt lite koll på elmaggen som är inblandad i transformatorer :/
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det finns sofistikerade regler för att optimera en dylik trafo, jag kan inte alla dom. Jag har sett att fyllnaden på bobinen är lite olika för olika kärnor. Beroende på frekvens och ström mm mm väljer man ibland att linda med flera trådar istället för att ha en grövre. Frekvensen kontra permabiliteten och strömmen bestämmer mättnaden o s v. Jag har sett en bra webbsida i ämnet men kan såklart inte hitta den bland mina länkar just nu, men om den dyker upp så postar jag den.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

D vore najs om du hittade länken :)

Hur är det med varvtalet då?, har det nåt med mättnaden att göra, fler varv vid samma ström bode ju ge högre fält tycker man, å andra sidan får man ju motriktat fält från sekundärsidan samtidigt så....

Edit:

Här:
http://henry.fbe.fh-darmstadt.de/smps_e ... .html#uotp

hävdas:
For a required power output Pout = Vout · Iout and a chosen switching frequency f a suitable core volume Ve must be determined.

Men det står inte (om jag inte är blind :) hur man givet effekten beräknar Ve (core volume). Nån som ser nåt jag missat?
Skriv svar