Nätaggregat som ger hög spänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

Jag tror inte att jag behöver ändra spänningen sålänge jag kan få ordentligt med ström ur agget, strömbehovet kommer ju minska ju mer oxidlagret byggs upp på plåten, och japp, har vridtrafo i stabbet.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Alla tiders stabb alltså! En tokig ide kom upp: vridtrafo, stegmotor med växel, och lite elektronik som ställer stegaren så att det alltid finns ca 4-5 V headroom och så har man ett aggregat med låg förlusteffekt över hela spännings området t ex 0 200V !! Vad tror du om den? 8)
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

Du sa det, en tokig idé :twisted:
Mjo, stabben funkar utmärkt, bortsett från att det ogärna vill flyttas(väger runt 10-15kg) och att automatsäkringarna inte löser ut.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Är den inte realiserbar tror du? :) Vad menar du och att automatsäkringarna inte löser ut. ?
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

Det mesta är realiserbart, det är bara en fråga om vilja, pengar och tid :roll:. Jag menar precis vad jag säger, automatsäkringen kapar inte utgången om strömmen igenom säkringen stiger över märkströmmen, 8A, har varit nära att elda upp mycket pga det :D
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det vore tråkigt om det brann upp. Dom där automatsäkringarna är ofta väldigt tröga och löser inte direkt om inte strömmen plötsligt blir 2 X märkströmmen. En 10A kan hålla sig kvar på 14A i en och en halv minut på en batteriladdare t ex. Dom är av bimetall typ det är anledningen till deras tröghet. Jag brukar byta ut dylika mot polyswitchar istället för dom funkar bättre och återställer sig dessutom själva. Polyswitcharna finns numera också för AC.
Skriv svar