Problem med relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Problem med relä

Inlägg av Chrille »

Har kopplat upp en koppling enligt den nedan men jag lyckas inte få något av reläna att sluta.
Är det något fel i kopplingsschemat?
Schema.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Den koplingen du kör med ger ca 4,3volt över reläet om du har 5volts matning till AVR

en lösning är att flytta transistor till andra sidan spolen och sätt dit ett bas motsånd så kommer det nog att fungera, det finns flera lösningar
Desutom bör du ha en diod parralet med spolen för att inte döda transistorn när du slår av den. om du vill kan du använda lysdioden med motstånd som bas motstånd till transistorn :)
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Du har ett konstant spänningsfall på 0,65V mellan bas och emitter, precis som en diod (m.a.o dina reläer får 4,3V så som du har kopplat...).


Sätt transistorn under reläet och ett motstånd (Rb) mellan processorn och transistorn.


Ib = Ic / hfe

Rb = Vbb / Ib= (5-0,7) / Ib


Dioden i antiparallell med reläet är till för att skydda transistorn mot frånslagstransienter från spolen, det är en vanlig likriktardiod t.ex 1N4001.


Bild


Edit: Erixon var snabbare...
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Varför får jag 4,3 volt till reläet, öppnar inte bara transistorn och släpper på 12 volt som jag har inkopplat på kopplingsplinten X1-1?
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Basen är kopplad till I/O =5V

Spänningen på Emitter (Ve) är Spänningen på basen (Vb) minus spänningsfallet över diodsträckan B-E.

Ve = Vb - 0,7V = 5-0,7 = 4,3V

Koppla enl. mitt schema så kan du få vilken spänning du vill = den du matar med.

Edit: transistorn styr STRÖMMEN inte spänningen.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ok då är jag med. :)
Jag tackar er båda för hjälpen.
Skriv svar