Multi MIDI out.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Multi MIDI out.

Inlägg av Bigstone »

Hej!

Håller på med musik och därtill sker allt via MIDI.
Mitt problem: Jag har för få induvidiella MIDI kanaler/portar ut och in från datorn.

I dagsläget har jag den sedvanliga MPU401 interfacet via Gameporten på min bärbara gammel lapp (133MHz) vilket ger 1 port och 16 kanaler.
Jag behöver minst 3 portar till som ger mig totalt 64 kanaler.
Varför? Många av de instrument jag har skyfflar mängder med data pga. programändringar, velocity, pitch och modulationshjul, aftertouch mm. .
Om all utrustning skulle dela på ex. 2 portar (yepp, jag har en hel del saker som jag skall styra) blir det en skaplig fördröjning ibland och det i sin tur är förödande i musikens värld.
Vad jag söker är ett interface som kan kopplas till paralellporten eller till seriell porten. Datorn har INTE USB och jag har inte råd att skaffa ett PCMCIA kort med det heller.
-"Köp ny dator!" - Samma sak, dyrt.
-"Köp ett beg. interface typ Opcode..." - 500kr och uppåt... som jag inte har...
-"En gammal stationär med många ljudkort då?..." -Får inte plats i mitt trånga tillhåll. Måste ha en platt och liten skärm och en liten ljudlös burk.... som jag redan har :wink: .
-"Rippa skärmen från den bärbara och gör en flatskärm så kan du ha en stationär vid sidan av eller vart den nu kan tryckas in med ett skohorn?!" -Bra idé men det verkar vara mer komplicerat än att bygga interfacet(?!).

Så, jag söker alltså ett schema på ett multiinterface, avancerat eller inte, inget problem, sedan är det roligare att lyckas med något som man gjort själv. :)

Mottager tacksamt alla ideér och hjälp. :eh:
Med tack på förhand.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du skulle ju kunna köra VNC mellan en stationär och den bärbara.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fast om du verkligen kan då ett beg interfacekort för typ 500 så är det tveksamt om du kan bygga något själv för allt för mycket mindre pengar.

Allt kostar pengar även när man bygger själv. Såvisa man inte har alla delarna liggane hemma och skräpar redan. Alla som har åkt till elfa för att köpa 2-3 kontakter, en bit kabel, några kretasr, en bit kretskort och socklar och lite småkrafs vet att hundralapparna rullar på fort i kassaapparten.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag hittade ett begagnat edirol 4 ut och 4 in USB-interface för 500:- på blocket, billigare än så blir det inte!

/d
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Jag håller på att bygga ett multi-out kort med usb koppling för MIDI.

Skulle ju kunna dela med mig av det senare om du är intresserad, fast iofs du ville ju inte ha USB ;)

/a
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Inlägg av Bigstone »

USB är ju inte en option som jag äger, tyvärr, vare sig på den bärbara eller på min stationära. 500Kr är inte dyrt men min budget är tight värre just nu.

Jo, visst kostar det att bygga men jag har en del PIC kretsar, Z80 :lol: och lite annat liggandes i lådorna och hade en förhoppning om att kunna fynda i vad jag har. Komponenter är ingen bristvara för min del, det saknas bara ett vettigt schema och kanske en drivrutin, vilket jag igentligen tror är den svåra biten.

VNC iof... Men hur blir det med uppdateringen, går det få realtid (eller åtminstone bra nära) med 100Mb?

Jag hoppas inte någon tar illa upp men...Det konstiga är att när man frågar efter något liknande just detta projekt är alla så uppgivna. "Köp färdigt istället!", "Det är inte ogenomförbart men svårt..." osv. . Men om man nu råkar sitta på just de komponenter som behövs utan att man kanske vet det och har motivationen och att hälften av lyckan/prestigen är att ha byggt det själv så förvånar det mig en smula att ingen kan ge en lite hopp i ämnet. Ok, kanske detta är lite overkill och ett försök att slå huvudet i väggen :wall: men...
Som sagt, det är inte riktat mot någon av er som svarat, och jag är ytterst tacksam för alla svar jag får.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Inlägg av Bigstone »

Hej sprawl!

Ah! USB... attans.. men jag är intresserad ändå! Med lite tur kanske man drullar över en burk med USB på en loppis eller så. Hur många portar kommer det att bli? (Är det typ den som finns på http://www.ucapps.de/ ?)

/B
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Näe det är inte den. Hade tänkt ha stöd för upp till 16 portar. Det är inte så stor skillnad i programvaran och inte heller i hårdvaran. Hade först tänkt att man skulle välja vilka som ska vara in / ut men det blev krångligare med tanke på hårdvaran (optokopplare på ingång men ej på ut).

Jag hade tänkt använda windows inbyggda drivrutin för USB->Midi. Tror dock att den blev bra först med Windows XP. Finns bra rutin för Linux iofs ;)

Tror inte heller det skulle vara så svårt att ändra om den för att fungera med paralell eller serieport heller. Enda problemet då blir ju att man måste skriva en egen Windows drivrutin vilket kan vara krångligare!

/a
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det är ju alltid kul att bygga, men ofta tror många att det blir billigare då än att köpa färdigt.

En klockradio tex kan du köpa ny för kanske 100 kr, på loppis får du en för 10 spänn. Det finns då ingen anledning att lägga ner 4-500 kr på att bygga en sådan själv såvida man inte tycker att det är kul och lärorikt. Men för att spara pengar på det? Näää...


Att bygga ett midiinterface för paralellporten är nog bara att glömma såvida du inte har full koll på hur man skriver drivrutiner för windows. Däremot för serieporten är det relativt enkelt. Du behöver optokopplare och lite annat smått och gott för att anpassa rs232-signalerna till midi-signaler rent elektriskt. Sedan behöver du ställa in uarten i pc'n på en icke standard baudrate (31250 kbit). Som sista sak är det bara att hoppas att du kan övertala ditt midi-program att använda serieportens i/o-adresser istället för den vanla i/o-porten för midi.

Lite länkar med liknande byggen och info:

http://crystal.apana.org.au/ghansper/mi ... shell.html
http://www.ee.washington.edu/conselec/A ... n/midi.htm
http://home.concepts-ict.nl/~nctnico/midi.htm
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Inlägg av Bigstone »

16 portar! :shock: WOHOO! Jo att välja ut och in är lite mer komplicerat men iof. kan man ju addera en Midi patchpanel efter interfacet fast du kanske hade andra idér om just valmöjligheterna?
Linux verkar trevligt, har inte provat det än men mjukvarumässigt verkar det ju inte vimla av bra musikprogram till just Linux..eller?, som sagt, är inte så bevandrad i Linux.

Hmm... just drivrutinerna för äldre Os är kanske trixigare dock som du säger... Men det finns alltså färdigt redan i 98SE eller rent av i 95B (senare 95'an med USB stöd)? Hur använder man sig av dom? (Yepp, Helt klart intresserad! :wink: )

/B
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Jag tror USB->Midi drivaren kom först i 2000 men är inte säker. Dock buggade den en hel där och vad jag har hört så rekommenderas man att ha XP för detta.

Man behöver inte göra något speciellt. Stoppa in Multi-Midi mojängen och XP hittar den och lägger upp X antal nya midi out portar.

/a
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Mats>>

Om man kör win95 eller 98 (inte helt osannolikt med en P133) är det enklare att använda parallellporten än serieporten, någon extra drivrutin behövs inte.

Edit: för att skriva till o från porten alltså, midi är en annan sak...
Senast redigerad av Tony 22 september 2004, 18:28:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Inlägg av Bigstone »

Tack Matseng!

Jo, en viss stupiditet ligger det väl i mitt resonemang men jag är nyfiken och envis (lite väl ibland :roll: ) men som sagt, en del saker vill man bara prova. Jo, det kommer nog att kosta mer än det smakar är jag rädd. Mitt försvarstal om att jag inte har råd att köpa ett lär jag väl få äta upp om jag inte tar tillbaka det..hehe.

Har inte hunnit läsa igenom hemsidorna som du tipsade om så följande fråga borde jag väl söka själv men andra kanske kommer att läsa detta och ställa sig frågan: Ponera att jag har en gammal PC och ett (eller flera) seriell kort som jag moterar i. Kan jag få drivrutinen som modifierar RS232 till MIDI (Baudraten) att skilja på portarna så att sequenserprogrammet (läs Cubase mfl.) ser dem som induviduella portar?


/B

Å en sak till, Tack för att ni tar er tid!
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Inlägg av Bigstone »

Tony, hur fungerar det rent programvarumässigt då? Drivrutiner menar jag.
Finns det färdiga inbakat i 98'an?!

/B


Edit: Ah, ok... trodde det fanns färdiga MIDI<->Paralellport rutiner i 98'an...Not då alltså..?!
/B
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Nix sånna drivisar finns inte.

Det lilla jag har skrivit för LPT (parallellporten) kompilerades för win95 så att w98 lurades att ge direkt access till LPT.

Förenklad beskrivning.

C/C++ -kod:

cout(888,Data); //888=lpt 1 basadress

8 bit utporten ligger på bas address, 5bit inporten på bas + 1 och 4bit bidirektionell på bas + 2

Edit: Det jag gjorde var att blinka lite lysdioder (magick stick) och köra stegmotorer.
Skriv svar