Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Tja... original-parallellporten består av några register som man kan skriva och läsa, ett av dessa register är data ut osv.

USB medger helt enkelt inte detta, man ska kalla en USB-hantering med data som ska överföras och detta är "totala motsatsen" till original-LPT-portens hantering.

Dessutom finns det ingen USB<->LPT dongel som är en "riktig" parallellport, dom som kan fungera till LPT-port är en krets som används lite på kanten av vad den egentligen är avsett till.

Jag har å andra sidan ett antal USB<->COM-port donglar som fungerar alldeles utmärkt, t.ex. den dubbelport som det länkades till i ett tidigare inlägg.
MEN även här är det en hel del äldre program som körde direkt med registerna på original-COM-porterna och det fungerar återigen inte med USB.

MEN håller man sig till de standard API-kall som finns har jag gjort ett antal program som kommunicerar via COM-porten och det finns INGEN skillnad i om jag använder en "riktig" eller en USB-dongel.

Alla har ju dödförklarat COM-porten sedan länge, med USB skulle den vara otroligt död osv. men det är faktisk det IF som jag tycker är mest flexibelt.
* Har du en gammal häck utan USB men med COM-port: det fungerar!
* Har du en alldeles ny med bara USB/FW: på med en dongel och det fungerar!

På min laptop har jag ingen COM-port... men jag har den dubbla USB<->COM-dongel och därmed har jag allt jag behöver: jag kan köra WISP6x8, jag kan flasha Fujitsu & Renesas via de program jag har utvecklat samt det programmeringsinterface jag behöver till det (= 2 st. optokopplare). På ena av mina bänkdatorer finns det en COM-port inbyggd... och jag har lite USB-dongels liggande också och alla fungerar med allt och allt tack vara att jag kör med standard API-kall.

Så att det inte går att göra USB-donglar "helt transparenta" är helt enkelt för att det finns inget att göra transparent, det är 2 helt totalt olika sätt att kommunicera på.
Micke_N
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 oktober 2005, 20:53:53

Inlägg av Micke_N »

Jag har haft det tveksamma nöjet att testa fram en USB-serieportadapter i jobbet, i mitt fall visade sig Aten vara en vinnare(!). Jag jämförde med bla a Targus. Anledningen till jag valde Aten är att den fungerade bra tillsammans med ett program som är skrevs för DOS för typ 20 år sedan men körs idag i WinXP. Det verkar vara ganska stor skillnad på hur drivrutinerna för adaptrarna fungerar och det är omöjligt att på förhand avgöra vad som fungerar i en tillämpning. Det här är iofs ett ganska specifikt behov med tanke på att applikationen jag använder skrevs före USB var uppfunnet (typ) men det jag vill ha sagt är att när det gäller såna här adaptrar så går det kanske inte att säga att något är bra eller dåligt, man borde nog hellre säga ändamålsenligt eller inte.

Som det tidigare påpekats installerar man Aten-adaptern för varje USB-port den ska anslutas till och i grundläget får den en högre siffra för varje port den installeras; COM2, COM3 osv. Detta kan vara jobbigt om man prompt vill ha samma COM-siffra men av någon anledning måste byta runt mellan USB-portarna. Å andra sidan kan det vara en bra feature om man snabbt vill växla mellan olika terminalfönster om man testar olika (givetvis hembyggda...) hårdvaror men bara har en USB-serieportadapter.

Targus (och vissa andra) väljer att ge serieportadaptern en (konfigurerbar) COM-siffra som behåller sitt värde oavsett vart man pluggar i den. Det verkar dock som att drivrutinerna till denna lösning inte riktigt klarar av att emulera en serieport på precis samma sätt som en inbyggd serieport och detta kan då ge problem för applikationer som har en ganska "hård" adressering.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har fått min Aten till att fungera alldeles utmärkt och med samma COM-nummer oavsett vilket USB-uttag jag använder. Detta har jag gjort vid att sätta i den, låta den bli en COM-port och sedan i enhetshanteraren ställa in vilken COM-port den ska vara.

Men jag har som sagt ett antal av dessa donglar av olika märken och de fungerar alla helt OK, detta beror nog mest på att jag enbart använder standard API-kall till allt.
grubs
Inlägg: 257
Blev medlem: 6 juni 2007, 01:34:39
Ort: Göteborg

Inlägg av grubs »

Hmm, på min Aten gick det alldeles utmärkt att välja COM-port, men då blockerades den när jag bytte uttag och en ny dök upp. En annan dongle kunde inte använda Atens COM-port efteråt, trots att den var urdragen. Inte ens den inbyggda IR-porten på min laptop kunde använda COM-porten när Aten hade låst den. Bara standard-API här också, och inget fipplande med portarna. Jag har inte haft problem med något annat märke.
Användarvisningsbild
jonnorberg
Inlägg: 844
Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
Ort: Årsta

Inlägg av jonnorberg »

Kan flika in med en USB-AVR firmware. http://www.obdev.at/products/avrusb/index.html
Ifall man nu vill utveckla nåt för usb utan att ta vägen via en usb-serie-avr.
/Jon
Användarvisningsbild
LOLA-Christian
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2009, 22:13:40
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Inlägg av LOLA-Christian »

Trådlyft..... :roll:
Vad är dagens status på "bra" USB to RS232 converter?
Skall ansluta till ett gammalt Motec styrdon (mha av DOSBox 0.74).
DOSBox funkar finfint men där är det "stopp".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re:

Inlägg av TomasL »

peter555 skrev:Jag tycker den här frågan är uppe ganska frekvent.

Är det någon som kan förklara varför det ska vara så omöjligt att göra en omvandlare från USB till RS232 eller parallellport som fungerar helt transparent ?
Därför att de flesta är ren skit. En bra konstruerad adapter oavsett vilken krets som sitter i funkar alltid, men en bra adapter kostar pengar.
Jag köpte mina direkt från FTDI, i deras webshop.
Dessa har fungerat helt problemfritt.

UP-1150 hos Cat AB verkar ok på papperet.
http://catab.se/UP1150.htm
Alla Moxa-prylar har hög kvalitet enligt min erfarenhet.
Aten får ett nytt COM nummer om man byter port...
Det beror på hur tillverkaren implementerat adapterkretsen i sin konstruktion, görs det rätt, så behåller samma adapter samma portnummer.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Inlägg av lillahuset »

Kör man Windows ska man nog försöka hålla sig till FTDI. Så var det förr iallafall.
Med Linux har jag aldrig (sedan man skrev om USB-subsystemet) haft problem med vare sig FTDI, Prolific eller något annat.

Av kunder och kompisar har jag fått både det ena och det andra med kommentaren "ta skiten den fungerar ändå inte". Men det har den alltid gjort.

Sammanfattning: FTDI är aldrig fel även om de ofta är dyrare.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Inlägg av limpan4all »

Jag skulle aldrig använda någon USB seriekonverter som INTE är basserad på FTDI kretsar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Inlägg av Icecap »

FTDI is the shit!

För att få samma COM-nummer på mina USB-dongels har jag varit tvungen att gå in i Kontrollpanel -> Enhetshanteraren -> Portar & LPT.
Där väljer jag USB-dongelns port, högerklicker och tar Egenskaper.

Under Portinställninger finns "Avancerat" och där ställer man dongelns COM-nummer.

Sedan byter jag USB-port för dongeln och upprepar ovanstående. När alla USB-portar har fått den inställning kommer USB-dongeln alltid att ha samma COM-nummer.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Inlägg av lillahuset »

Ja så har ni det. :D

Edit: Jag syftade närmast på limpans inlägg.
Senast redigerad av lillahuset 3 augusti 2018, 00:37:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Inlägg av TomasL »

Öh, nej, mina FTDI-adaptrar får alltid samma comport, utan handpåläggning.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Inlägg av farskost »

Öh, jomenvist, det beteendet kan förekomma på Windows med FTDI har jag märkt med. Inte alltid men inte uteslutet, lär vara beroende av vilken Windows och drivrutin, har även säkert blivit bättre med tiden och kanske är helt löst i Win10, har inte testat så mycket där.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Inlägg av TomasL »

Det beror helt och hållet på hårdvaran, om inte tillverkaren lagt till ett extra eeprom för adapterns serienummer, så kommer den sannolikt att få ett nytt comportnummer varje gång (gäller FTDI) och sannolikt alla andra chipset också.
lure
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 augusti 2018, 15:40:32

Re: Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Inlägg av lure »

Om användandet är professionellt och stationärt skulle jag välja en "device server" och gå via Ethernet snarare än USB till PCn. T.ex. Moxa Nport-5110, eller liknande. Helt annan prisklass men fler möjligheter. Jobbar inte längre med hårdvara men när jag gjorde det gjorde det alltid ont i magen när man kom ut någonstans och det satt en USB <-> RS232 dongle till någon windows-PC där verksamheten stannade om lösningen strulade. Bara det faktum att vanliga USB-kontakter inte får att skruva fast... Försökte alltid byta till någon Ethernet konvertering innan PCn så man inte var beroende av USB alls.
Skriv svar