Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Inlägg av nlinus »

Ska få en ny laptop på jobbet och det är ju svårt att få tag på modeller som har inbyggd RS232-port nu för tiden så jag är ute efter en bra USB-adapter. Har hört att det kan vara problem med rätt många sådana så jag tänkte kolla om någon har något bra tips på en modell som funkar bra.
Får gärna klara RS-485 också.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Undvik "Aten". Jag har ingen större problem men dom ... nu men det har varit en del strul.
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Inlägg av nlinus »

UP-1150 hos Cat AB verkar ok på papperet.
http://catab.se/UP1150.htm
ragnwald
Inlägg: 165
Blev medlem: 9 mars 2006, 21:16:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Använder Clas Ohlsons usb->rs232 utan problem.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Se till att den bygger på FTDI chip...

Den enda adapter jag kör med är följande:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010034924

(Ja den är dyrare, men utan strul sparar jag snabbt in den halvtimmen...)

Har ännu inte hittat nått ställe där den inte funkar (sitter tex en kopplad till min NSLU2a)
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Skall den klara RS485 halv duplex så titta på N1U dyr men bra, galvanisk åtskillnad åt alla håll. http://www.qe.se/N1U.htm FTDI baserad.
grubs
Inlägg: 257
Blev medlem: 6 juni 2007, 01:34:39
Ort: Göteborg

Inlägg av grubs »

Jag måste hålla med Icecap, undvik "Aten". Jag har på senare tid haft en del problem med två sådana som jag har. De har en tendens att blockera USB-portar även när de inte är inkopplade, så den första tillgängliga porten förflyttas högre och högre upp för varje gång man kopplar in den och sen får man gå in manuellt och rensa. De blockerar inte bara sin egen drivrutin utan också för andra omvandlare. Sen verkar de även orsaka problem för andra USB-anslutna enheter, både omvandlare och andra, när de är anslutna. De FTDI-baserade är mycket bättre och håller sig oftast till samma port varje gång man kopplar in dem, om inte något annat har blockerat den.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Enda kända nackdelen med FTDI drivrutinerna är att XP tolkar en RS232 enhet som sänder vid inkoppling som seriell mus...
Annars så funkar det mycket bra, samma COM nummer varje gång oavsett i vilken USB kontakt man ansluter till. Aten får ett nytt COM nummer om man byter port...
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Inlägg av nlinus »

Det där med att den identifieras som en seriell mus känner jag igen från en Aten-adapter som jag har privat. Kan den ha FTDI-chip kanske?

Tillägg:
Såg för övrigt att FTDI har egna kablage: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=13066.htm
Senast redigerad av nlinus 26 april 2008, 11:49:22, redigerad totalt 1 gång.
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Re: Tips på bra USB->RS232-omvandlare

Inlägg av Pejlaren »

nlinus skrev:Ska få en ny laptop på jobbet och det är ju svårt att få tag på modeller som har inbyggd RS232-port nu för tiden så jag är ute efter en bra USB-adapter. Har hört att det kan vara problem med rätt många sådana så jag tänkte kolla om någon har något bra tips på en modell som funkar bra.
Får gärna klara RS-485 också.
Om burken har PCMCIA plats, så tycker jag du ska skaffa ett pcmcia-kort med com-portar istället. Jag köpte ett sånt med dubbla comportar både RS232 och 422/485.

Betydligt bättre än USb-tjafset..
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Inlägg av nlinus »

Pejlaren:
Ja kanske det. Har du tips på bra sådana?
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Inlägg av Pejlaren »

Jag har denna: http://www.sunix.com.tw/it/en/Product_D ... =23&sid=23

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=244782

Huruvida den är bra eller dålig är lite svårt att svara på eftersom jag inte testat någon annan com-port i pcmcia-stuk. Men jag är nöjd, lite klumpig utanför burken bara.. Men den är 1000 ggr bättre än dessa USB-adaptrar jag testat.

Nyare lapptopps har dock inte alltid pcmcia, utan istället expresscard, men det finns lösningar till det också: http://www.sunix.com.tw/it/en/Product_D ... 39&sid=534
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag tycker den här frågan är uppe ganska frekvent.

Är det någon som kan förklara varför det ska vara så omöjligt att göra en omvandlare från USB till RS232 eller parallellport som fungerar helt transparent ?
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Inlägg av thepirateboy »

Det finns väl vissa skillnader som gör att det inte går, om man inte från början designar sin produkt att fungera med omvandlare.


Saxat från USB-in-a-Nutshell:

Unlike RS-232 or similar serial interfaces where the format of data being sent is not defined, USB is made up of
several layers of protocols.

Each USB transaction consists of a

• Token Packet (Header defining what it expects to follow), an
• Optional Data Packet, (Containing the payload) and a
• Status Packet (Used to acknowledge transactions and to provide a means of error correction)

As we have already discussed, USB is a host centric bus. The host initiates all transactions. The first packet,
also called a token is generated by the host to describe what is to follow and whether the data transaction will
be a read or write and what the device’s address and designated endpoint is. The next packet is generally a
data packet carrying the payload and is followed by an handshaking packet, reporting if the data or token was
received successfully, or if the endpoint is stalled or not available to accept data.

Jag kan inte USB speciellt bra men vad jag förstår är de största skillnaderna att data, med USB, skickas i paket + att man vet inte när data kommer fram till skillnad från "äkta RS232" där man kan skicka en byte och den kommer fram i princip samma ögonblick som den skickas.

Ett sätt att minska problemen är att bygga in sin USB-UART omvandlare i sin produkt, då har man iaf koll på vilket chip och drivrutin kunden använder. Många sätter dock dit serieport av gammal vana, varav kunden åker till Clas Ohlson och köper billigaste USB-RS232 omvandlare och problem uppstår. 8)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Det kan nog vara lite knepigt om man vill använda signalerna som styrbara "portbitar" eller har knepig timing på protokollet. Om man däremot kör normal seriedata med ett bra protokoll så ska det inte vara några problem.
Skriv svar