Projektarbete

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Volny
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 september 2004, 23:26:05
Ort: Lund

Projektarbete

Inlägg av Volny »

Skulle vilja ha tips på något elektroniskt man skulle kunna bygga till ett projektarbete i skolan....
Jag har egentligen inga stora elektronikkunskaper så jag får ta och lära mig det mesta men kursen är 100p och ett helt år så det finns en del tid till att lära sig, dock måste man bestämma vad man ska arbeta med typ nu...
Så skulle vilja ha tips på saker som inte är allför svåra men kanske roliga/användbara =)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

en robot av något slag så lär du dig massor... motorstyrning, enchipsdatorer (programmering) och all annan elektronik som behövs

/Johan
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Varför inte bygga en förstärkare? Det ska iaf jag göra. :)

BTW: Detta är mitt första inlägg här på forumet! 8)
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Får ni ett helt år på er? Vi har bara ett halvår. HT i trean, sen ska det redovisas i Februari :/

Själv ska jag bygga en gitarrförstärkare. Det lutar dock åt att använda en färdig ritning istället för att designa den helt själv, så det blir väl kanske lite mer hantverk än elektronik. Men kul ska det bli! Måste bara skrapa ihop pengar...
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

www.klippan.seths.se/~kl18198a/Tesla

Det gjorde jag och en polare som projektarbete :).

Med hjälp av Sparkz och Spazze här på forumet.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ganska coolt med en soffa på hjul som är motordriven, eller vad säger ni?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hehe, var har jag hört den idén förut? :)

jag hatar det här med projektarbete egentligen. Det finns så himla mycket man skulle vilja göra men när frågan väl dyker upp "Vad ska du göra?" Så har man absolut ingen aning.

En robot, LED snurra :D

kolla under projektrubriken vet jag, där kan man få lite idéer. Dessutom tror jag det finns ett par trådar om just den här frågan nånstans på forumet.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

EagleSpirit: Ingen annnning. Funderar förresten på att trimma den, upp från 24 till 36v.

Men bra tips det där med projektrubrikerna.
Användarvisningsbild
Volny
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 september 2004, 23:26:05
Ort: Lund

Inlägg av Volny »

Hmm, vi har kanske oxo bara ett halvår, iaf det är en 100poängs kurs =)
Är det svårt att bygga en förstärkare och vad för slags förstärkare blir det?
Är inte en robot lite för svårt att börja med eller hinner man lära sig allt snabbt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26434
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En förstärkare låter mer realistiskt. Man kan ju lägga endel krut på teorin om man vill ha det lite mer omfattande.
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

En förstärkare behöver inte vara så farligt svårt att bygga; samtidigt så kan du göra det väldigt komplicerat också genom att experimentera med okonventionella designer osv. Min förstärkare kommer att byggas med rör och endast rör =) Inga halvledare här inte!
Användarvisningsbild
Volny
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 september 2004, 23:26:05
Ort: Lund

Inlägg av Volny »

ok, en förstärkare låter ju rättså roligt, men vad för specifikationer får förstärkaren?

Var hittar jag information om hur man bygger en?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26434
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns massor av förstärkar ritninger på nätet. Så det är bara att söka. Om man ska lära sig på det är det nog bra att te en ganska enkel utan en färdig "slutstegs modul"
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tja, antingen letar du upp en bra ritning till en "diskret" förstärkare eller så bygger du på en färdig chipamp. Men ta ingen ritning direkt från internet nånstans bara så där, risken att dom inte funkar är rätt stor (har jag fått erfara, varav jag byggde på ett färdigt chip istället)
Sen får man skaffa en snygg liten alu låda och stoppa in hela paketet i. Här krävs det endel planering hur man skall sätta strömförsörjningen, rattar osv

Jag tror jag har sett en MOSFET förstärkare i ett nummer av Allt om elektronik, den är säkert kanon. Dom ger ju även färdiga kretskortslayouter. Tror den var nånting på 90W.

Lycka till med förstärkarbygget! :)
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det var ju nån här som hade byggt en coilgun, jag blev helt inne i att bygga en själv =).
Blir det kommer d att bli nån slags bärbar variant i gevärsutformande =)
Skriv svar