Ersätta kondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Kan någon komma med några konkreta exempel på lämpliga avkopplingskondensatorer? En enkel 4 MHz PIC-krets som blinkar en lysdiod med 10 mA t.ex. Hur avkopplar man den? Och varför väljer man just den kapacitansen?

Finns det några bra källor till konkret information om det här?
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Inlägg av baltazar »

Jag lägger en 22nF plastkondensator direkt mellan benen Vcc och Vss, sen kan man lägga en 47uF mellan matningsspänningen och jord också. 22nF:en tar bort både luftburna och ledningsbundna rf-störningar och den större stabiliserar matningsspänningen.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Behöver man så mycket som 47 µF för att kompensera för strömspikarna i en liten PIC?
Användarvisningsbild
baltazar
Inlägg: 106
Blev medlem: 19 oktober 2003, 21:50:18

Inlägg av baltazar »

Nä, det är kanske o ta i... men det råkar vara så att jag har ett gäng såna hemma... o man tager vad man haver. Sen gör det ju inget om den blir onödigt stor bara man har plats för den.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Earendil skrev:Behöver man så mycket som 47 µF för att kompensera för strömspikarna i en liten PIC?
Tänk på att en PIC kan switcha 100-tals mA i Mhz-hastighter.... En lysdiod på varje utpinne och blinka dom i full rulle på en 20 MHz pic. Det blir mycket strömspikar det.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Jo precis! Det är precis sånt jag skulle vilja lära mig att göra överslagsräkningar på. Enligt en PIC-bok jag har hemma så bör man ha 0.1 µF bara för PIC:en med en lysdiod i 4 MHz. Sen behöver man ju teoretiskt mer när frekvensen ökar (fler strömpikar per tidsenhet), men samtidigt måste ju kondensatorn fortfarande vara snabb?

Hur höftar man till beroende på klockfrekvens och på lasten på PIC:en?
ClasseMan
Inlägg: 176
Blev medlem: 9 juli 2004, 15:21:02
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

När man jobbar med digitala signaler blir det ju en massa övertoner också.
FlashGordon
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 juni 2004, 01:06:01

Inlägg av FlashGordon »

Min fråga ledde visst till en liten diskussion. Bra, för det här med avkopplingskondensatorer känns lite diffust för en nybörjare. Dels finns det teoretiska fysiska resonemang. Dels finns det bruksanvisningar typ "använd 47 nF". Men liksom Earendil här så tycker jag att det vore kul med förståelse på en mellannivå, så att man kan välja lämplig kondensator utifrån den aktuella tillämpningen.

Kondensatorn ska tydligen väljas så att impedensen (motståndet) blir så litet som möjligt vid aktuell frekvens. Det låter ju rimligt.
Enligt en formel under punkt 6 sid 41 här http://www.premiumknives.com/knifefiles ... oldier.jpg
så innebär tydligen det att kapacitansen C ska väljas så att den kapacitiva och den induktiva resistansen (XC och XL) blir lika stora:
1/(2 pi f C) = 2 pi f ESL <==>
C = 1/(4 pi^2 f^2 ESL) där
f = frekvensen och
ESL = Equivalent Series Inductance.

Då undrar man bara vad ESL har för värde för en viss kondensator(typ)...
ClasseMan
Inlägg: 176
Blev medlem: 9 juli 2004, 15:21:02
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Är inte ESL=1/(4*pi^2*f^2*C)? Det blir det väl om man bryter ut det från din formel.
masv
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 september 2004, 15:50:46

Inlägg av masv »

Hedis skrev:Avkopplingskondensatorer använda för att leda växelspänning i kretsar där man vill få högre förstärkning på lägre frekvenser (eller vad man nu anpassar kondensatorn till för frekvens) (rätta mig någon om jag har fel här)
Till detta så brukar det vell användas plastfilms kondensatorer.



För att jämna ut växelspänning så använder man glättningskondensatorer.(oftast elektrolyt)
Ursäkta om jag lånar tråden lite, men hur kan man använda elektolyt med växelström, är det inte så att oxidskicktet minskar om man kopplar dem fel och de dår sönder?
AndersL
EF Sponsor
Inlägg: 148
Blev medlem: 17 september 2004, 21:39:22
Ort: Ängelholm

Inlägg av AndersL »

Skulle tro att det som menas i citatet ovan är växelspänning efter likriktning som då ska jämnas ut för att bli likspänning. Då ändras inte polariteten och elektrolyten går inte sönder.
Skriv svar