Har haft en dosdimmer till taklampan i vardagsrummet.
Har känt lukten bränd elektronik ett par gånger men inte tänkt mer på det eftersom det tenderar att göra det hemma hos mig helt naturligt ibland.
Nu var det iaf dosdimmern som hade gett upp.. Eller var på god väg.
Är det någon annan som har liknande så kan det vara en bra idé att ni kollar till dom.
Har en värmefläkt (100 kr) som jag också tror ska få bo hos elsäkerhetsverket.
Kanske dags å har stenkoll på vad ClasOhlson/Jula/Biltema etc.. säljer. Dom verkar använda kunderna som försökskaniner.
Det lite underliga är att den alltid fungerat utmärkt men för ett par månader sedan var det elektriker här för att dra in jordat och dom har ju kopplat in den igen efter att dom bytt kablar. Vet inte om det är dom som gjort något konstigt.
Men den var inkopplad enligt anvisning och eftersom den har fungerat tills idag så borde ju allt ha vart som det skall.
Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt. Pissiga lödningar på trissorna.
Såklart svårt att helt säkert göra den bedömningen på några foton, men jag gissar ändå på det.
Lödningarna kan väl inte vara dåliga i alla exemplar. Det är väl inte så mycket bättre kylning i en vanlig dimmer men jag har aldrig sett någon som varit utbränd.
Varför är det 2 st trissor i den, är det en transistorvariant och inte triacbaserad ?
Det kan nog förklara problemet. De tycks driva trissorna med en PIC, då blir antagligen Vgs för låg och Ron därigenom hög med stor effektförlust som resultat.
peter555 skrev:Lödningarna kan väl inte vara dåliga i alla exemplar. Det är väl inte så mycket bättre kylning i en vanlig dimmer men jag har aldrig sett någon som varit utbränd.
Varför är det 2 st trissor i den, är det en transistorvariant och inte triacbaserad ?
Jo, lödningarna KAN vara dåliga på, om inte alla, så iaf väldigt många.
\\Sky