Instrumentförstärkare, 3 st UA741, ingen utsignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
finnepower

Instrumentförstärkare, 3 st UA741, ingen utsignal

Inlägg av finnepower »

I ett projekt i skolan bygger jag och några klasskamrater en pulsmätare. I vår koppling så har vi två eletroder som vi fäster på armarna. Dessa går i sin tur till en instrumentförstärkare som utgörs av tre op-ampar. Där två st är kopplade till var sin arm och utsignalerna från dessa är kopplad till en differentialförstärkare. Sedan till två lågpassfilter och sen en op-förstärkare. Den insignal från armarna som ska mätas ligger på några millivolt. Utsignalen från instrumentförstärkaren ser vi på ett oscilloskop som 13-14V (max förstärkning) då elektroderna "hänger löst". Efter förstärkarna filtreras signalen med ett notch-filter inställt på 50 Hz och lågpassfilter för att bara ha kvar hjärtats frekvens på omkring 1-4 Hz. Nu är det inte jag själv som tillhör den delen av gruppen. Men mitt förslag var att filtrera både före och efter instrumentförstärkaren. Instrumentförstärkaren ska förstärka 2000 gånger så att signalen kan gå in i en schmitt-trigger. Har ni nån lösning på detta eller erfarenhet av förstärkning med svag signal och mycket brus? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det är ECG ni menar va?
http://focus.ti.com/lit/ml/slyb108b/slyb108b.pdf sidan 20
Sedan tror jag uA741 brusar för mycket för få något vettigt.
finnepower

Inlägg av finnepower »

Det är inte riktigt ECG. Vid ECG (EKG på svenska) vill man se alla detaljer i hjärtats signal, även de som inte består av själva hjärtats "slagfrekvens". Vi ska bara mäta tiden mellan slagen, alltså pulsen, så vi behöver bara få "slagsignalen" på 1-4 Hz som är en bärvåg för "detaljerna". Vilken förstärkare rekommenderar du istället för UA741?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Någon OP amp med lågt brus och hög CMRR.
kanske OP07C, kolla på elfa, finns en hel bunt kandidater i olika prisklasser.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Sidan 25 i databladet så finns vad de har använt.
kimmi

Inlägg av kimmi »

hi,
en bra LINK (PDF)
finnepower

Inlägg av finnepower »

Tack för länkarna! De var användbara. Vi använde till slut en AD 620 som nämns i pdf-filen ovan. Det hjälpte och när vi sedan filtrerade bort likström med ett högpassfilter (vilket vi inte hade tänkt på) så var hela projektet klart. Nu är det "bara" rapportskrivande kvar.
Skriv svar