Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sebastian
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 juli 2003, 21:13:36
Ort: Ljusdal, Gävleborgs län.
Kontakt:

Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Inlägg av Sebastian »

Jag funder på att bygga ett oscilloskop av en tv är det en bra ide - eller finns det några orsaker att helt lämna tankarna på det? :)
Och så undrar jag om någon ett tips på en inställbar sågtandsgenerator(vilket borde behövas om jag tänkt rätt...).

Det vore coolt att bygga... och så kostar ett oscilloskop ju en del.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Kan vara problem med tanke på att det är skuggmask i ett TVbildrör. Kan tänka mig att det kanske blir svårt med tanke på att det magnetisk deflaktion av elektronstrålen åxå. Oscilloskop har ju statisk deflektion tror jag det heter.

Stort projekt i alla fall, det är säkert! Lycka till :)

Kommer åxå från Gävletrakten förresten. Skutskär :)
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Det borde väl inte vara för svårt? Har det någon betydelse om det är ett magnetfält eller ett E-fält som böjer av elektronerna egentligen? Det stora problemet som jag ser är synken, för utan den så är ju oscilloskopet rätt värdelöst. Men det kanske går att trigga svepgeneratorn med en komparator eller nått.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Förr i tiden kunde man beställa byggbeskrivningar från tidningen "Teknik för Alla" om jag inte minns fel.

Finns säkert info på nätet också.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Jag pekade bara ut vad som *kan* vara problem. Har det gjorts förr så är det väl bara att köra då! :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Inlägg av svanted »

ett tv bildrör har inga avlänkningsplattor invändigt.
avlänkning mha spolar kan inte åstadkomma så höga frekvenser att det blir användbart som oscilloskop.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Inlägg av Platis »

Beror väl på vad för signaler man ska titta på! Audio lär väl inte vara några problem. Det har förekommit flera byggbeskivningar genom åren.

Svartvit tv har inget skuggmask och bättre bandbredd än en färgtv.

https://hackaday.com/2017/04/06/hacking ... illoscope/
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Inlägg av Icecap »

Självklart går det!
Ja, bandbredden är inget vidare men klart användbart till audio.

I grunden ska man hitta signalerna för avlänkningen (X och Y) och ersätta dessa med dels ett tid-signal (for X) och dels ett inkommande signal (för Y).

Man måste såklart fixa en linjefrekvens till högspänningen också så att den inte stannar till.

Jag är osäker på jur bra linjariteten är i avlänkningen men det borde gå att lösa rimligt lätt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Inlägg av Marta »

Avlänkningen måste drivas med spänningsstyrda strömgeneratorer med väldigt rå prestanda vertikalt även för audio. Stigtiden blir helkass. Magnetisk avböjning är helt värdelöst för direktvisande oscilloscop.

Använd en Raspberry Pi för att generera bild och sampla med en A/D. Billigare, bättre prestanda och görbart.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Inlägg av Platis »

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Inlägg av Marta »

RPi med USB ljudkort är fortfarande bäst, billigast och mest realiserbart.
alexanderson
Inlägg: 776
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Inlägg av alexanderson »

Induktansen i avböjningsspolarna ligger väl i storleksordningen 2-5mH.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Inlägg av Marta »

Riktigt så enkelt är det nog inte.

Linjeavlänkningen är betydligt mindre induktans n den vertikala. Den hör ihop med linjetrafon och det hela drivs med en hyfsat hög pulsad spänning. Den sågtandformade strömmen alstras av induktansen. Läggs en spänning på över en induktans ökar strömmen linjärt med tiden. Hur brant den blir bestäns av induktans och spänning.

Vertikalavlänkningen är ett mera normalt slutsteg som drivs av en sågtandsignal. Den fungerar bara bra inom ett smalt frekvensområde. Är det transformatorfri drivning borde det funka att sänka frekvensen, men uppåt över 50Hz kommer det att ta emot när induktans och tillgänglig spänning begränsar snabbheten.

Genom att visa en bild på tv'n som den är avsedd för att göra och låta bilden bestå av ett oscillogram försvinner alla problem med att driva avlänkning och hv-generering. En RPi med USB-ljudkort löser det. Blir ett digitalscope med begränsade prestanda. Bandbredd 20kHz ungefär med 44.1kHz sampling. Övriga funktioner bestäms helt av programvaran. Minnesfunktion, pre-trigger eller FFT t.ex är helt möjligt.

Mycket trevligare än rökpuffen som troligen blir följden av att klabba med ombyggnad av tv'n. Bara tyngden/kostnaden av isolationstrafon en gamma s/v burk garanterat kräver bör vara avskräckande.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Inlägg av peolah »

Lite kul och retro tråd, men undrar om TS inte köpt ett oscilloscope nu efter 15 år!

Troligen får vi inget svar, då han inte varit online på 12 år :lol:
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Bygga ett oscilloskop av en gammal svartvit tv

Inlägg av Pedalosaurus »

:D
Skriv svar