Simpel telefon-växel? (2st utgående och en ingående linje
Simpel telefon-växel? (2st utgående och en ingående linje
Jag har ett litet problem.. Jag kör ip-telefon med dubbla konton (ena är ett slavkonto som bara går att ringa ut med)
Men jag vill att det ska ringa i båda telefonerna när det ringer och telefonen automatiskt väljer den lediga linjen när man ringer ut.
Dvs jag söker nån form av en telefonväxel.
Eftersom jag är fattig (studerar) får det inte kosta mycket, men det får gärna vara ett hemmabygge.
Är det någon som har nåt tips?
..ip-dosan i fråga är en sisco ata 188 och den stödjer inte den funktionen och med tanke på pris på nya lådor så är uppgradering uteslutet..
Men en tele-linje som används använder väl märkbart högre ström så en smart switch skulle väl gå att konstruera?
Men jag vill att det ska ringa i båda telefonerna när det ringer och telefonen automatiskt väljer den lediga linjen när man ringer ut.
Dvs jag söker nån form av en telefonväxel.
Eftersom jag är fattig (studerar) får det inte kosta mycket, men det får gärna vara ett hemmabygge.
Är det någon som har nåt tips?
..ip-dosan i fråga är en sisco ata 188 och den stödjer inte den funktionen och med tanke på pris på nya lådor så är uppgradering uteslutet..
Men en tele-linje som används använder väl märkbart högre ström så en smart switch skulle väl gå att konstruera?
Har du inloggningsuppgifterna för iptelefonin och möjlighet att confa din ata låda själv?
Har du en dator med linux? kan vara jättelångsam.
I så fall ska du såklart köra Asterisk PBX http://www.asterisk.org/
Där kan du confa allt du vill å 1000 skoj saker till.
Har du en dator med linux? kan vara jättelångsam.
I så fall ska du såklart köra Asterisk PBX http://www.asterisk.org/
Där kan du confa allt du vill å 1000 skoj saker till.
Ja, jag har "hackat" lådan o konfar den själv.
så inloggnings-uppgifter osv har jag, och grävt i veckor efter nåt vettigt med ciscos användar-manualer (väldigt svårtydda) och supportsidor.
Så min slutledning är att boxen inte kan hantera det..
Och nej, jag har ingen linux-burk och asterix är så långt ifrån enkelt man kan komma.. så det känns inte som en lösning.
så inloggnings-uppgifter osv har jag, och grävt i veckor efter nåt vettigt med ciscos användar-manualer (väldigt svårtydda) och supportsidor.
Så min slutledning är att boxen inte kan hantera det..
Och nej, jag har ingen linux-burk och asterix är så långt ifrån enkelt man kan komma.. så det känns inte som en lösning.
Enklaste lösningen är nog dom där USB-till-analog-telelfon som sedan kopplas till en FreeBSD/Linux maskin med Asterix el något egenskrivet.
Skruvade isär en Cisco ISDN<->2xAnalog telefon box. Och analog telefonin (PSTN) sitter på ett separat kort. En möjlighet vore att koppla in kortet direkt. El hacka om firmware
Skruvade isär en Cisco ISDN<->2xAnalog telefon box. Och analog telefonin (PSTN) sitter på ett separat kort. En möjlighet vore att koppla in kortet direkt. El hacka om firmware

Jag har tittat på asterix och det är absolut inte enkelt.
Dessutom kräver det en separat dator som alltid står på vilket gör det kostsamt i längden..
Så även om asterix regerar, så är det absolut inget alternativ.
Min tanke är att om det går att känna av ifall en anslutning är aktiv eller vill bli aktiv (det ringer eller man lyfter luren), använda en pic eller dylikt till att växla mellan anslutning 1 eller 2.
men jag är helt blåst när det gäller elektronik/programmering så jag har inte en susning om hur jag kan gå vidare..
Ingen som vet var man kan hitta ett gammalt analogt växelsystem för billig slant?
..eller kanske en byggbeskrivning?
Dessutom kräver det en separat dator som alltid står på vilket gör det kostsamt i längden..
Så även om asterix regerar, så är det absolut inget alternativ.
Min tanke är att om det går att känna av ifall en anslutning är aktiv eller vill bli aktiv (det ringer eller man lyfter luren), använda en pic eller dylikt till att växla mellan anslutning 1 eller 2.
men jag är helt blåst när det gäller elektronik/programmering så jag har inte en susning om hur jag kan gå vidare..
Ingen som vet var man kan hitta ett gammalt analogt växelsystem för billig slant?
..eller kanske en byggbeskrivning?

Eftersom du säger att du inte kan nått om elektronik o programmering, så varför inte köpa en begad på exvis blocket.
http://www.blocket.se/vi/13256868.htm?ca=1_9_s
http://www.blocket.se/vi/13256868.htm?ca=1_9_s
ristomemo, helt suveränt tips 
jag tackar o bugar!
men pank som man ofta är som studerande så vil jag ändå lämna frågan öppen; finns det nåt sätt att komma billigare undan?
tex bygga själv?
Jag är tämligen händig med en lödkolv (modellflyg-elektronik, instrument o dylikt) men vilka komponenter som behövs är en helt annan femma..

jag tackar o bugar!
men pank som man ofta är som studerande så vil jag ändå lämna frågan öppen; finns det nåt sätt att komma billigare undan?
tex bygga själv?
Jag är tämligen händig med en lödkolv (modellflyg-elektronik, instrument o dylikt) men vilka komponenter som behövs är en helt annan femma..
Billigare än 500:-? Du får inte särskillt mycket komponenter för de pengarna. Dessutom ska du lägga ner en massa timmar på att bygga nått som förmodligen blir mycket sämre än det du kunde ha köpt för en 500lapp.
Köp växeln där istället om målet är att komma undan billigt. Om du däremot tycker att det vore ett skoj projekt oavsett vad det kostar och hur lång tid det tar så tycker jag helt klart att du ska bygga nått själv.
Köp växeln där istället om målet är att komma undan billigt. Om du däremot tycker att det vore ett skoj projekt oavsett vad det kostar och hur lång tid det tar så tycker jag helt klart att du ska bygga nått själv.
tid och ansträngning = gratis
komponenter till egna projekt = snorbilligt
färdiga produkter = arbetarlön+lokal-hyra+materialkostnad+vinstmarginal+moms
Jag har inget emot att göra det själv, mycket för att ha anledning att lära mig nåt nytt, men också för att kunna få det som jag vill ha det.
den växel för 500 verkar vara för isdn eller liknande, försäljaren har inte en aning om vad det är för nåt så det känns som en chansning o köpa den..
komponenter till egna projekt = snorbilligt
färdiga produkter = arbetarlön+lokal-hyra+materialkostnad+vinstmarginal+moms
Jag har inget emot att göra det själv, mycket för att ha anledning att lära mig nåt nytt, men också för att kunna få det som jag vill ha det.

den växel för 500 verkar vara för isdn eller liknande, försäljaren har inte en aning om vad det är för nåt så det känns som en chansning o köpa den..