ps/2 autofire.....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
satorcodex
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 juli 2004, 22:43:36
Ort: Eskilstuna

ps/2 autofire.....

Inlägg av satorcodex »

Hej!
När jag behöver hjälp så frågar jag när mina kunskaper inte räcker till.

En kort historia:
Jag hjälper en vän att anpassa alla vanliga saker vi andvänder, så han kan andvända dem lätt. Ja, det handlar om lättare handikapp. Vi gillar att lösa saker själva och sitter och skruvar med diversa saker/apparater.
Vi har redan byggt om hans mus så den "sitter som handsken".
Nu har vi stöt på ett problem. Min vän har lite svårt att upprepa musklick i snabb och upprepad följd.

Till problemet:
Då jag har svaga kinskaper om el och diverse komponenter så vet jag inte hur detta är möjligt att göra. Jag vet att det går men förstår det liksom inte.

En helt vanlig ps/2 mus med en scroll som även är tredje musknapp. En billig variant.....
Två hål borras strax bakom/framför vänster musknapp,för att kunna montera en tryckknapp för av och på, samt en vrid regulator för att kunna justera tiden för autofire, 0.2- ??? sekunder

Vad jag läst mig till:
LM555 är utmärkt. Denna finns i flera utföranden (en liten rund rackare fanns med). samt motsånd och transistor?????? och en kondensator????
Jag har sett en bild på en autofiremus, där dessa komponenterna ingick.
http://www.cs.put.poznan.pl/csidc/2001/ ... dware.html
Vidare har jag förståt att ps/2 kontackten erbjuder 5 volt. Sen en varning om att man måste strypa strömen för signalen som ska simulera "klick". Man riskerar att bränna hela slingan in i moderkortet.


Finns det nån som kan hjälpa mig med en komponentlista och ett kopplins-schema samt en enkel förklaring vad diverse komponenter igentligen gör?
Vi vill löda och knåpa ihop den själva..... vi lär oss mera på så sätt.


Not: Då jag har frågat på en del andra sajter och näst intill blivit anklagad för att vilja fuska. Så bespara er detta. Det enda spelet vi spelar online är CS. Vad man nu kan få för fördel av autofire i CS? Resten av alla spel kör vi mot varandra eller så är det singelplayerspel typ space invaders...



vill samtidigt passa på att tacka geekjoan för http://www.dino.se
den har hjälper mig några år framåt, för att köpa presenter till en liten irriterande, hyperaktiv, smart, frågvis, lättlärd 6:åring
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du tittat på inställningarna för dubbel klick i windows?
satorcodex
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 juli 2004, 22:43:36
Ort: Eskilstuna

Inlägg av satorcodex »

inte den funktionen jag är ute efter..... samt att macro program förhindrar att det går att styra samtidigt...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja då är det väl bara att pilla dit en 555:a
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Nu har jag provat att göra en autofire till en ps2-mus :tumupp:
Mitt exempel utgår ifrån att ic-kretsen i musen vill ha + för tryckt knapp.
Jag är osäker på vissa värden R,C,VRIDPOT. Kanske nån annan på forumet kan hjälpa.

Bild

+ polen ska som i orginalmusen kopplas till musknappen.
Det som jag kallar muskrets är där musknappens andra pol går till i orginalmusen.

Om du ska prova min koppling så ska du ta reda på om kretsen inne i musen vill ha + eller - för att knappen ska vara tryckt.
En metod är att mäta när musen är inkopplad men då måste man vara väldigt försiktig.
En bättre metod är att titta på ps2 kontakten och mäta därifrån till sladdarna inne i musen för att få reda på var + och - är.
När du vet det så kolla vilken av dom som går till musknapparnas ena pol.
Jag tittade på 2 av mina möss och det var +polen som gick direkt till knapparna.

http://www.hardwarebook.net/connector/u ... mouse.html

Man behöver inte alls strypa strömmen för musknapparna, inte i normala fall ska jag nog tillägga.

Om du kopplar fel så kan du bränna moderkortet (jag har själv provat).

Kommentera och kritisera gärna!
Skriv svar