Galvaniskt skilja en audiosignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tops
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 januari 2004, 08:46:51
Ort: Sollentuna

Galvaniskt skilja en audiosignal

Inlägg av tops »

Jag har problem med stora potentialskillnader mellan min reciever och dator, vilket gör att jag får en jäkla stöt när jag skall koppla in ljud och bild till recievern. Skulle vilja galvaniskt skilja jordarna från varandra. Hur gör jag detta enklast? Har sett i elfa för att tex skilja en videiosignal, men hur är det med audio? Vill helst inte påverka signalen allt för mycket. Sen är de passiva jag sett på typ elfa ganska dyra. Bra förslag någon?

EDIT: Jag hitta denna på biltema http://www.biltema.se/products/product. ... emId=19104, inte så dyr, skulle kanske funka. Nån som vet hur den är uppbyggd? Borde inte vara så svårt att sno ihop själv, speciellt nät jag har 7mil till närmsta biltema....
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Är både dator och receiver verkligen ordentligt jordade? Inom en vanlig bostad brukar inte jorden skilja mer än knappt inget alls. Mellan olika byggnader kan det vara värre?

Minn direkta misstanke är att avstörningsfiltret (med kondingar mellan fas/nolla och jord) som ligger direkt på ingången på datorn nätagg är det som "släpper igenom" den spänning som du känner. Och att datorn är ojordad. Det har jag råkat ut för iallfall.
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

Kan ju hända att man har ojordade vägguttag.
Jag har samma problem och har varit inne på samma idé men inte kommit längre.
Mitt ljudkort pajade, troligen på grund av att jag kopplade in och ur det med båda apparaterna igång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26422
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Även om man inte har jordade utag kan det vara bra att använda en jordad grenkontakt. Då är det iafa samma jordpotential.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ibland så är ju inte alla audioprylar jordade. Vanliga "EU-proppar" är ju ganska vanliga på mindre prylar (nu menar jag ju inte 25kg slusteg).

Jag har däremot bytt kontakt på min mixer till en med jord o får problem ibland med brumm. Om man tå tejpar för jordstiften så försvinner ju dessa, men stötar uppstår :)

Så frågan är ju hur man bör göra.
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

kan ju funka om man har apparaterna i samma rum.
Men brukar inte stereo-maskiner ha platt europa-kontakt (utan jordstift)?
Fast dom kanske har en jordskruv istället.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26422
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Antingen har man balanserade signalkablar eller kör med signalkabelns jord som enda jord. Men då kan man få stötar när man kopplar om. Och de kan döda prylarna. Eller en separat jord till ljud prylarna. Men ha inte mer än en jord anslutning till nätet omm det inte är ett balanserat system.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Köra digitalt optiskt (toslink) funkar ju alltid, om du har den möjligheten.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Hur är det med audiotransformatorer?, typ denna från elfa: 56-624-08
Användarvisningsbild
tops
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 januari 2004, 08:46:51
Ort: Sollentuna

Inlägg av tops »

Har funderat på audiotrafon, säkert samma som den på biltema.
Problemet jag har är att inget uttag i hela huset är jordat, dock är datorn "internjordad" via en grendosa. Recivern är inte jordad alls, den har en apparatsladd utan jordstift i och bara 2 stift i chassikontakten. Dessutom står den i annat rum. Läste lite på prisjakts hififorum om skiljetrafo som en del använde för att få bort nätstörningar och brum. Frågan är om det skulle ta bort min jordloop?

edit: fortfarande ingen som vet hur avskiljaren är uppbyggd? är det bara ett par kondingar kanske?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Enligt Elfa så bryter den jordslingor:

"Audiotransformator för isolering av signaljord i audiosystem. Förhindrar jordslingor och minskar störkänsligheten och risken för brum i PA- och HiFi-anläggningar."
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Är det inte bara en transformator med 2 lindningar som har samma impedans (600ohm lr vad är standard för lågnivå?)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26422
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Var har du jordlopen? Går den inte att bryta på något annat sätt?
Användarvisningsbild
tops
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 januari 2004, 08:46:51
Ort: Sollentuna

Inlägg av tops »

Jag vet inte riktigt vart den är, men datorn är skum ialla fall. Har testat å mätt lite till, och den höga spänningen kommer från ljudkortet. Mellan ljudkortet och reciverns signaljord är det 160V AC. Mellan TV-out och reciverna är det "bara" 65V. Satte ett filter på tv-utgången men det gjorde inte så mycket, fortfarande ca 50V. Däremot satte jag en trafo från ljudkortet och fick 2v istället. Men vad e galet med ljudkortet tro? Skall det verkligen vara så stor potentialskillnad?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

tops: det är nog inget fel på ljudkortet, prova att mäta från datorchassi till jord (element eller vattenrör) så ska du se att det finns massor med volt.
Detta beroende på att nätdelen i din dator har kondensatorer kopplade mellan jord och spänningsförande delar.
Koppla datorn till ett jordat uttag eller se till att på något sätt jorda dator (Inte element eller vattenrör)
Skriv svar