Fråga om AD omvandlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

Fråga om AD omvandlare

Inlägg av fatpo83 »

Kan man förstärka en signal i en AD omvandlare??

Det är så att jag har två signaler, en på ca 1,3 V konstant och en annan som är på ca 1,4 V. Den senare ändras med upp till 200mV, alltså från 1.2 till 1.6 V. Om jag AD omvandlar ändringen blir ju upplösningen inte så bra.

Så min fråga är om man kan förstärka, eller sampla, endast ändringen??
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

Inlägg av fatpo83 »

Jag tänkte först förstärka skillnaden med en differential förstärkare, och när signalen (skillnaden) är stor nog sampla med ADn. Tänker jag rätt eller är jag helt ute o cyklar
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag kanske är ute å cyklar men jag skulle ta en titt på en instrumentförstärkare om jag minns rätt så funkar den bättre än en differensförstärkare även om den är lite mer komplicerad att realisera (tror Elfa har några olika).
Lycka till!!!!
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Behövs nog inte mer än en vanlig opamp (per kanal), två om du behöver buffra den spänning du vill "dra bort".

Ta den vanliga icke-inverterande opamp-kopplingen men byt ut jord mot en (kanske justerbar) spänning.
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

Inlägg av fatpo83 »

Jojo, men hur skulle man få just förändringen?? Signalen ändras ju runt 1.4V (+- 200mV). Om man förstärker skillnaden mellan 1.3V och 1.4V (+-200mV) så kommer ju även skillnaden på 100 mV...förstår du vad jag menar...

Det är också så att 1.4V är inte så konstant, dvs den driver med tid och temperatur...
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

I den vanliga kopplingen så är in och utspänningarna i förhållande till jord, om du byter jord i kopplingen mot en lämplig DC-offset så kan du flytta en t.ex. 1.2-1.4V signal så den blir 0-5V (i förhållande till jord).

Om offseten inte är konstant blir det svårare förstås. Det går att styra offseten med en D/A-omvandlare och mjukvara... eller så går det att hitta på något analogt.

Hur snabb är signalen och hur viktigt är det att mäta den absoluta spänningen?

Om signalen ändras ganska snabbt och bara amplituden/formen på signalen är intressant så kan det ju gå att AC-koppla helt enkelt (alltså koppla signalen via en konding för att ta bort DC).
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

Inlägg av fatpo83 »

signalen är från en accelerometer och gyro, så inte så snabbt. Bara när man välter dem ger dem signaler som då varierar...

Har du nått förslag....jag tittade på instrumentförstärkare, tror du man kan utnyttja deras höga förstärkning?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tja, hur man än gör så måste man väl mäta eller räkna ut hur stor denna (varierande) DC-offset är. Har man väl gjort det så är det enkelt att dra bort den.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ta en titt på dessa länkar:
http://epubl.luth.se/1404-5494/2001/32/ ... 132-SE.pdf
http://www.damek.kth.se/met/pdf/accelerometer.pdf

Hoppas det hjälper till!

Kan tipsa om en bra bok i ämnet: "Elektriska mätsystem och metoder" av Lars Bengtsson, ISBN: 91-44-02903-9, Studentlitteratur
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

Inlägg av fatpo83 »

Tack för era svar. Jag ska labba imorron å kolla hur det blir...

Kan ni dessutom tipsa om sändare/mottagare moduler? En PIC ska styra kommunikationen. Hastgiheten är som max 100kbs. Jag hittade några hos maxim-ic.com som man kunde beställa hem men jag är inte säker om de e bra...
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

Inlägg av fatpo83 »

Så här har jag tänkt mig:

Bild

Plus ingången är den som varierar från 1 till 1.5 Volt, den är normal runt 1.28 Volt. Minus ingången är någorlunda stabil runt 1.3Volt (den ändras inte). Förstärkaren förstärker skillnaden ca 8.3 ggr. Sedan adderas 2.5 Volt till signalen som sen skall in till AD omvandlaren...

Jag kom på en grej nyss...Eftersom jag har enkelmatning till OPn, hur blir det då med negativa spänningar...de klipps bort va? Om skillnaden är negativ så blir ju allt negativt...hur ska man lösa det....
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Du kan undvika negativ skillnad genom att sänka den stabila spänningen lite... eller går inte det?

Förutsatt att du kan justera den spänningen lite, förslagsvis till c:a 1.1V så föreslår jag den här kopplingen:

Bild

Resultat (utspänning c:a 0-5V vid inspänning 1-1.5V)

Bild

Du behöver en lämplig opamp (rail-to-rail)...
fatpo83
Inlägg: 282
Blev medlem: 21 april 2004, 22:42:28
Ort: Sthlm

Inlägg av fatpo83 »

Tack! Jag får sänka offsetten lite grann....jag ska kolla o se vad resultatet blir imorron....
Skriv svar