Styra servo med strömbrytare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Styra servo med strömbrytare!

Inlägg av anton »

Hej!.

Hur ska man koppla om man vill styra ett servo med en vipströmbrytare. 3läges (on/off/on) och den ska vippa tillbaka till off när man släpper den efter att ha vippat den åt nått (on) håll.. vill ha en ENKEL krets helst utan nån micro processor..kan inte med dom lr att "proggramera" kretsar. Så när man vippar strömbrytaren åt ett håll så vrids servot åt tex höger. och ska stanna i det läget när man släpper strömvippan. som sagt jag vill helst inte använda en microprocessor ,..men blir jag tvungen så visst!..och det hela ska gå att koppla till 12v lr mindre..helst runt 5-6..
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Nu kan inte jag sånt här alls, men:

Vad är det för servo du har, är det via radio och har du programerat något innan(Så du vet grunderna)?
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Testa denna:

http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/servo3.htm

Byt ut P1 mot fasta resistorer och välj med strömbrytaren.

Servot går tillbaka till mittläget när strömbrytaren går tillbaka till mittläget.

Enklast om du hittar en brytare med 3 lägen & 4anslutningar dvs on/on/on
Så att du kan koppla en resistor på varje utgång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Tony: Anton ville att servot skulle stanna i position när man släpper strömbrytaren...inte gå tillbaka till mittläge.


Anton: Utan att ha tänkt på det allt för mycket så ser jag lite olika möjliga lösningar.

1) Typ ett halvdussin logikkretsar med bland annat en up/down-räknare, en laddningsbar räknare eller en vanlig räknare plus en komparator, och lite annan smålogik.

2) En liten 8-pinnars PIC eller AVR-processor

3) En enkel analog historia typ tonys förslag, men som bryter strömmen till servot när strömbrytaren släpps. Men då förlorar ju servot all hållkraft, fast möjligen så gör det inget i din applikation. Det beror ju på vad servor drar för något.

4) Nån annan analog historia där pulslängden "lagras" i en kondensator. Nackdelen med detta är att kondingen kommer över tiden att förändra värde vilket gör att servor långsamt (minutrar eller timmar) kommer att röra sig.

5) Om servot ska röra på tex en volymkontroll i en stereo eller likande så kan både servot och volymkontrollen ersättas med ett digitalt styrd volymkontrolls-krets istället. Fast du kanske ska lyfta upp en smurf ur en låda med servot och då är ju inte denna metod lämplig.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

En väldigt enkel lösning vore att skruva isär servot och koppla motorn direkt till en brytare (kopplad som polvändare). Nackdelen (förutom att ingreppet i sig kanske inte är acceptabelt) är att servot inte är något servo längre utan bara en motor med växellåda.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

cyr: Din lösning verkar ju skitenkel..behåller man hållkraften i servot om man kör på den metoden? och haru nått kopplings schema hur man ska koppla om man ska koppla enligt polvändare? Och att koppla isär servot osv är ju en lätt sak att göra.

Tony: Din metod ska jag försöka testa också även om den går tillbaka i mittläget, och att den har en ic krets..en 555 timer.. men måste man programmera den lr nått?..lr äre bara att "koppla in och köra"?.

matseng: Förstod inte riktigt vad du menade. men det där med en analog historia verkar låta vettigt. förklara mer?!

zeus: Via radio..har hålle på skit mkt med servon i robotar osv men har alltid styrt allt via flerkanals radios. ej programmerat!..hur gör man då?..vad behöver man?

hoppas att ni står ut med min okunnighet!
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nej, med polvändarmetoden har servot i princip noll i hållkraft. Servostyrningen är borta och det är bara en motor med utväxling kvar...
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Aha..så man tar ut all elektronik och helt enkelt kopplar 2 st kablar från motorn till en strömbrytare(polvändare) och sen vidare till strömkällan? fattat rätt? finns inget sätt att ha kvar kraften med den metoden?.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Om servopositionen skall behållas efter att man släppt knappen kan man använda latchar som kopplar in motstånden (eller kondensatorer(na) om man kör med 556 varianten).

Latchen kan man bygga med en 4011 nand-grind

med en on/off/on omkopplare och EN latch får man 2 positioner (ytterlägen).

Lägg till en latch och en knapp så har du 3 positioner dvs även nolläge.


Kan ev behövas ytterligare nån grind.


NE555 eller NE556=dubbel 555 behöver inte programmeras, det är värdet på resistorer och kondensator som avgör pulslängden / frekvensen.



Titta även på denna: http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/servo2.htm

Här är kretsen uppdelad på de båda halvorna av en NE556.
Den vänstra delen ger nålpulser till den högra delen. (astabil vippa)
Den högra delen förlänger pulserna. (monostabil vippa)

Förmodligen enklare att modifiera ovanstående med latchar eftersom man kan variera pulsbredden genom att välja olika kondensatorer i position C4 utan att det skulle påverka frekvensen.



Mats>> Det blir nog ett halvt europa kort för förslag nr 1.

Oops ! Sidan jag länkat till ägs av nån som också heter Tony dvs inte jag...

(har dock labbat en del med 555 inklusive en variant på ovanstående krets)
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Schemat på länken!..Ska testa göra den. Men styr jag servot då med hjälp av potten?. Och om jag gör de.. då stannar väl servot i det läget? eftersom potten ligger kvar i ett läge?.. De där med latchar fattade jag inte tyvärr..vet ej vad latchar är. En fråga om NE556: Vilken typ ska jag välja,DIL14 lr SO14???
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Ta Dil14 den är hålmonterad, SO14 är ytmonterad.

(DIL = dual in line dvs. 2 rader i linje. SO = Small Outline. Numren anger antal pinnar)


Om du bygger precis efter schemat så stannar servot i den position som potten står i. (du kan ju i o för sig sätta en spak + 2 fjädrar på den så att den dras till ett mittläge när man släpper)

Tanken var annars att byta ut potten mot 2 fasta resistorer (eller 2 trimpot) och välja vilken som kopplas in med brytaren.

Se bara till att det alltid är ett motstånd inkopplat annars uteblir pulsen eller snarare : den blir alldeles för kort.

Tror att det enklaste är att sätta ett extra motstånd i parallell via brytare för att få två värden.

Det är även möjligt att byta ut kondensatorn C4 och ha en fast resistor i stället för potten.

Välj med kretsen nedan, bara byt ut lysdioderna och 680Ohm motstånden mot C4-A resp. C4-B

Latch betyder låskrets. under rubriken NAND gate bistable på http://www.doctronics.co.uk/4011.htm hittar du en latch som styr 2 lysdioder.

Titta igenom hela sidan, kolla även upp hur NE555/NE556 fungerar.
Skriv svar