bygga enkel spänningsregulator för stora strömmar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

bygga enkel spänningsregulator för stora strömmar?

Inlägg av Rossen »

Halloj.
Har ett litet tankeprojekt på G, det handlar om att kunna reglera eldhastigheten på en eldriven Soft Air Gun.
Saken är den att dom drar ganska mycket ström.
har mätt upp min till 12A intermittent och 20+A i startström/singelskott.
det behöver inte vara något avancerat, bara två lägen, full/lite lägre.
Batterierna som används är på mellan 8,4-12V (samma som radiostyrt).
Tanken är att stoppa i ett stort batteri på 10,8 eller 12V och ha begränsningen inkopplad vid normal användning och sen kunna slå om till "fettmeös" läget vid behov/för show.
Kraven som finns är: Kompakt nog att monteras in INUTI bössan, och helst inte så satans tung, under 400g är nog att föredra.

Någon som kan assistera med ritningar/idéer/tips om produkter mm.mm?

All hjälp upskattas.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ett lågOhmigt effektmotstånd borde funka tycker jag.
0,15Ohm eller så
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 012531.htm

5cm långt, väger 32g.
det finns flera olika effektnivåer i serie HS.
Om det gick 20A på 12V, så blir motståndet i vapnet 0,6Ohm. Vi lägger ett effektmotstånd på 0,15 ohm i serie, så blir det 0,75Ohm totalt, och det blir då 16A istället. Då ligger det 2,4V över motståndet, och det utvecklas 38W. Använder man ett motstånd på 0,22 blir det 14A, och det ligger 3V över motståndet, som utvecklar 43W istället. Det är väl någon av dessa du får ta. Behövs det motstånd med högre värden får du gå upp ett steg på effekten. 100W. Jag tror det funkar :) Sen behöver du ju bara en enpolig strömbrytare som kopplar förbi moståndet eller inte. Fast eftersom det är så höga strömmar får du nog ta en 2-polig och parallellkoppla polerna.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Att växla mellan t.ex. 6V och 12V antar jag är överdrivet? För en enkel lösning utan onödiga förluster är ju att koppla om mellan serie- och parallellkoppling av två batterier.

Det går förstås även att växla mellan t.ex. 8 och 10 celler men då laddas vissa celler ur snabbare än andra vilket inte är så bra kanske.
Skriv svar