TV som börjar ge upp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

TV som börjar ge upp?

Inlägg av Digger »

Vår TV har börjat bete sig lustigt. Sedan en tid tillbaka såg jag att bilden började släppa från högerkanten en bit från hörnet. Efter en tid blir bilden normal igen men det hela upprepar sig ständigt. Tills idag.
TVn surrade och hela bilden har släppt ordentligt från högerkantens mitt och i mitten så uppkom en massa brus. Inte förrän vi satte igång den en gång till, så återgick bilden sakta till det normala.

Någon som vet vad som felar? Osäker på om jag själv vill peta i dess inre, men man vet aldrig. Kommer den överleva en längre tid? :(
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tycker det verkar som att en eller ett par kondensatorer börjar ge upp. Detta kan medföra att transistorer eller IC-kretsar beroende av kondingarna blir överhettade.

Med en burk kylspray kan man kyla ner kretsar en efter en och se om det rättar till sig. Gör det det så är det ju den eller diskreta komponenter runtom som är dåliga.

Utan schema är det svårt att sen kolla vad som verkligen är fel. Lite onödigt att byta en hel hög med komponenter, och sen är felet kvar iaf...
Skriv svar