LED-ljusskylt på jacka?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Madmodder: Javisst, DET är... ett sätt.

Chribbe: hur menar du nu? styr de en hel rad i taget (istället en kolumn, som i mitt fall) mååånga utgångar lär det bli isf., de har ju rätt stora skyltar.) (Hur kan du isf få att de bör dra 8*strömmen?)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De tar inte en hel rad i taget. Hela skylten är uppbyggd av matrissegment, där varje segment har egen drivelektronik. Man kan likna det vid kaskadkopplade shiftregister. Lite väl enkelt förklarat, men ungefär. :)
Ett segment kanske består av en matris med 50x20 lysdioder. På det viset kan man bygga upp stora fina displayer relativt enkelt. Sen är det ett par huvudkort som tar hand om radbyten och så.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Åhf*n, av vilken anledning har de valt att driva skylten på det sättet?, för att få tillräkligt bra ljusstyrka?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

tja... vet inte riktigt. Är väl smart? :) Fråga poltech som gjort de stora fyrkantiga lysdiodskyltarna (som jag och en till skruvat upp på plats ;) ) vid biljettkassorna till pendeltågen på centralen i stockholm

Hmm. De har inte med dem på nån bild...
De har förresten kontoret här i stan. Han Johan (VD) var tränare för ESK-gymnasterna när jag var med där för mycket länge sen. :D Himla intressant... :p
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Tja.. vi ska väl inte belasta den stakcars trådskaparen med detta jidder längre, men jag kan då inte se många fler fördelar än att LEDarna kan vara tända hela tiden och alltså lysa starkare
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är väl enklare att bara byta ut ett segment med trasiga lysdioder på, och sen sitta och reparera segmentet (eller modul är nog ett bättre ord) på serviceverkstan, istället för att hålla på och löda enstaka lysdioder på ett stort kort på plats. Eller att en hel rad ska sluta funka bara för att en IC-krets pajar. Med moduler pajar bara en modul, och texten flyter på runtomkring ändå.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Jo, Det har du absolut rätt i.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Chribbe: hur menar du nu? styr de en hel rad i taget (istället en kolumn, som i mitt fall) mååånga utgångar lär det bli isf., de har ju rätt stora skyltar.) (Hur kan du isf få att de bör dra 8*strömmen?)
Jag menar att om man har 8 rader med lysdioder där bara en rad lyser åt gången så kan man driva med c:a 8*strömmen för att få max ljusstyrka.

Ja det blir mååånga utgångar.. men egentligen så blir antalet logik-utgångar lika många om man styr långsidan istället för kortsidan, skillnaden är att man får fler utgångar som ger grafiken på en rad och färre utgångar som bestämmer vilken rad som ska lysa.
Antalet transistorer för drivningen är oxå lika många.
Om man använder kaskadkopplade shiftregister som MadModder föreslår så blir det förvånansvärt simpelt.

Projektlistan är för lång... fan oxå
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Ahh det var så du menade, jo det är ju sant.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2073
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Som sagt, tråden har nog glidit iväg en aning åt ett annat håll men det gör inget för jag har ändå bestämt mej för att tjacka byggsatsen från elfa. Att koppla ihop matrisen och att programmera har jag inge problem med, men inom resten av elektroniken har jag inte alla scootrar i garaget.

Jag vill ju gärna att man ska kunna ändra texten utan att koppla in en dator. Till exempel genom att ha en knapp som stegar igenom teckentabellen och en enterknapp som sparar det aktuella tecknet eller nåt. Jag antar att det är ungefär så byggsatsen från elfa funkar. Detta är för mycket för att jag ska orka lära mej det inom en vecka.

Nu till byggsatsen: Jag menade inte att jag skulle koppla in fler dioder, utan bara att jag skulle sätta dem glesare så att teckenrutan blir större. Vad tror ni om teckentabellen i byggsatsen? Finns å, ä, ö eller är det massa konstiga tyska tecken istället? Om så är fallet borde det väll gå att programmera om tabellen å byta ut ü mot å osv?
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

-På deras hemsida har de iaf ett hjärta, så det lär nog gå att göra egna "bilder" (det lustiga är att "texten" verkar snurra åt "fel håll" (sök på "MK124" på deras site http://www.velleman.be/ så får du fram en bild på hur de tänkt sig...)

Edit: Länk till bilden.
Bild
Kent
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 januari 2004, 10:48:05
Ort: Södra Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Xyzzy: Men om texten går åt vänster så är det väl ändå åt rätt håll. Eller är jag helt fel ute?
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Hehe, jo absolut, jag tänkte snarare att texten skulle vara 7 punkter hög och 5 bred (precis som de vanliga teckentabellerna är skapade)
blir inte speciellt snygg text när man bara kan skapa tecken med 5 punkters höjd
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2073
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ah, det var fan luffigt att texten var åt fel håll! Men det får duga ändå.
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

Varför är texten åt fel håll, om den scrollar åt höge så får du ju läsa orden baklänges.
Skriv svar