LED-ljusskylt på jacka?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

LED-ljusskylt på jacka?

Inlägg av gunne »

Hej! Jag är inte så hemma på elektronik men har lite funderinagar om en grej jag vill bygga och har därför lite frågor. Jag skulle vilja göra en jacka med en rullande ljusskylt på ryggen, ungefär som denna. Den ska självklart vara batteridriven och det skall gå att ändra texten som rullar och kanske ställa in en stationär text.

Att sy in en matris med lysdioder (kanske 75-006-06 på elfa) i jckan är ju inte så svårt, men jag har ingen aning om hur man skulle gå till väga för att kontrollera denna LED-matta. Det skulle kanske räcka med 5 tecken som vardera är 5x5 dioder och så lite mellanrum så att det landar på cirka 120 dioder. Fler skulle ju va sjysstare, men jobbigare att bygga.

Nu till mina frågor:

Vilka komponenter behövs?
Hur mycket kan det tänkas kosta?
Hur programmerar man in texten?
Räcker det med vanliga batterier? (Man vill ju gärna att det ska ta så lite plats som möjligt och ha bra batteritid)
Har någon gjort något liknande tidigare?

Jag är som sagt novis inom området så lite sjyssta förklaringar skulle uppskattas.[/url]
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ett tips är att ha tecknena 7pixlar höga och 5 breda, då kan man använda en teckentabell från en lcd-display så man slipper göra den själv..

För att det ska gå att genomföra är en mikroprocessor av något slag nödvändigt, sen så till styrningen, det lättaste är att styra t.ex 7 lysdioder åt gången och så lyser man med dem i någon millisekund och hoppar sen till nästa rad med lysdioder. I och med att det mänskliga ögat är ganska långsamt kommer man få effekten av att alla lysdioder ser ut att lysa samtidigt. Det är ungefär samma princip som jag har använt till min ledsnurra.
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=1814
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Elfa säljer en byggsats som skulle passa till det du söker.

HIT ME!

Bild
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Den byggsatsen verkar ju kanon, förutom att den bara har ett tecken och jag vill ha fem. Går det att modifiera byggsatsen så att den passar till mitt ändamål kanske? Ser det inte lite fattigt ut om en text rullar över bara en teckenruta? Tror ni att man kan använda å, ä och ö?

Ett alternativ skulle iof vara att glesa ut LED-matrisen så att den täcker ett cirka 15x20cm område på ryggen så att det i alla fall blir lite större.

Mullemeck: Jag har kollat lite på din snurra å den e ball som fan. Att göra en matris med 5x7 stora tecken är ju inte svårt, men som sagt hur går det till att styra den? Att man behöver en microprocessor av något slag hajjar jag, men hur ska man göra det i praktiken? Hur matar man in tecknen? Hur kopplar man alla 100-tals dioder till processorn?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

gunne, det du vill bygga är en LED-matris och är ett väldigt vanligt projekt, speciellt i samband med mikrokontrollers. Om du letar lite på forumet eller frågar farbror Google så ska du se att du kan få information upp över öronen om detta.

I mikrokontrollern programmerar du in tabeller motsvarande de tecken du vill kunna visa, det är lätt när du väl satt dig in i det...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

OK. Jag har tyvärr inte tillräkligt med kunskaper om elektronik för att ens veta vad en PIC är för något, så jag antar att jag tagit mej vatten över huvet. Det blir nog till att köpa den där byggsatsen från elfa och glesa ut matrisen så att den blir större.

Men tackar för hjälpen i alla fall!
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

med den byggsatsen kommer du inte kunna få in fler LEDar (om du inte kan programmera om microcontrollen, men då kan du ju lika gärna göra en själv.
I de flesta fallen kopplar man LEDarna i en X-Y-matris, (ex alla anoderna i resp. rad kopplas ihop och alla katoder i resp. kolumnerna kopplas ihop)
sen styr man varje rad från en port på microcontrollen (dvs max 8 LEDar i höjd, vill man ha fler får man använda fler portar)
sen måste du ha en utgång per kolumn, normalt löses det via en MUX (eller rättare sagt DeMUX) (kolla i elfa om du inte vet vad det är) eller ex. ett antal seriekopplade 4017 (en krets som har 10 utgångar där endast en utgång är "hög" i taget (resten är "låga") (vanlig i "rinnande ljus-kopplingar")

PIC är f.ö. en familj microcontrollers (precis som AVR är)

Vilka komponenter behövs?
microcontroller, LEDs, resistorer (motstånd), kondingar, kristall, lite logikgrindar...

Hur mycket kan det tänkas kosta?
borde gott och väl kunna fixa det för ett par hundralappar.

Hur programmerar man in texten?
Det väljer du/den som programmerar microcontrollen, i princip kan du/han välja helt och hållet själv, ex. via PC, fjärrkontroll, något slags tangentbord, ...

Räcker det med vanliga batterier? (Man vill ju gärna att det ska ta så lite plats som möjligt och ha bra batteritid)
Javisst, en sådan skylt drar inte många mA (eftersom bara max 8 LEDar lyser samtidigt (om man har 8 LEDar i höjd) om man gjort på det sätt jag förklarade här ovan)

Har någon gjort något liknande tidigare?
Japp, vi är många som gjort liknande saker
jag har ex. en på min "stundetoverall" fast där sitter LEDar så de bildar mitt namn, men jag kan styra dem individuellt, så den bygger på exakt samma princip. Jag har även gjort ett par skyltar som jag beskrev här tidigare (men som inte sitter fast på kläder :wink:

-Det största problem jag ser i ditt projekt, är att om du inte redan kan programmera så kommer det bli lite tungt för dig att lära dig det!
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Javisst, en sådan skylt drar inte många mA (eftersom bara max 8 LEDar lyser samtidigt (om man har 8 LEDar i höjd) om man gjort på det sätt jag förklarade här ovan)
Jag har just gjort ett test där jag simulerar att jag har en matris på 36 lysdioder på längden.
Testet är gjort med en lysdiod endast, den får lysa i 1/36:e del av 1/100:dels sekund och därefter vara släckt i 35/36 delar av 1/100:dels sekund.
Jag måste driva genom 2.5 Ohm vid 5V och strömmen blir c:a 0.8A för att få den att lysa starkt.
0.8A*8 =6.4A på 36*8 lysdioder, om 1/3 av dom lyser så blir det c:a 2A.
Det är ganska mycket ström tycker jag, och delar man på antal lysdioder så blir medel strömmen ungefär lika stor som om man låtit den lysa konstant (logiskt).

Xyzzy: Kan du förklara vad du menar med "inte många mA".
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Hehe, okay, lite otydligt kanske (800 kan ju knappast vara "inte många" :roll:
det jag har att jämföra med är den skylt jag har på men overall (som nämndes tidigare) och en "tidtagare", den jag har på overallen har 34 LEDar och drar < 40ma (om jag minns rätt), drivs av 4 st AA, har haft den mååånga långa kvällar/nätter, utan att bytt batteri. den "stora" skylten består av 29*7 LEDar, drivs på >9V (9-20V - stabbad) drar < 90 mA
-Detta när det är text som visas

Ingen av dessa skyltar har strömbegränsande motstånd (behövs ju, tekniskt sett, inte när man kör PWM (vilket man kan se detta som), visst skyltarna inte jättestarkt, men fullt syndligt, iaf i "vanligt" belyst rum (mer problem i direkt solljus antar jag ;)

Den "borde" dra det logiken drar + 8*strömmen för en LED OM hela skylten lyser hela tiden!, vilket är YTTERST sällsynt, SPECIELLT om det är text som "skrivs" på LEDarna (text täcker bara ett par 10-tal % av hela ytan)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Att kalla LED-styrningen för PWM är lite att ta i. Det är ju inte pulsbredden man håller på att ändra. Däremot skulle man kunna kombinera matrisstyrning med PWM för att reglera ljusstyrkan på lysdioderna. Detta förutsätter dock att PWM-frekvensen är minst några gånger högre än switchfrekvensen för matrisen.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Njaae, visst, men pulsbredden är ju fast (eller av) i detta fall, så för LEDen kan man gott och väl säga att den drivs av PWM (ur LEDens synvinkel alltså - det är ju knappast likspänning :D och således slipper man motståndet (så länge man ser till att pulsbredden inte är för hög, och det blir den ju aldrig i dessa fall)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lysdioder har en maximal peakström man inte får överstiga ens vid pulsdrivning. Tveksamt om den får vara 800mA...
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

och hur många logikkretsar klarar av att leverera 800mA på en I/O? - inga av dem jag använder till mina skyltar iaf :roll:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man brukar ha extra transistorer för att driva ljusstarka LED-matriser :)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag håller med dig MadModder, det är orimligt mycket med 800mA men fakta kvarstår, om man ska "cycla" så många lysdioder så måste man överstiga strömmen redigt mycket för att det ska bli nån ljusstyrka i dioderna.

Displayer som finns på tex tågstationer eller liknande "cyclar" vertikalt istället då blir det bara typ 8*strömmen istället för som i mitt ex. 36*strömmen och det är troligtvis inom specen.

En annan fördel med att "cycla" vertikalt är att om man gör det nerifrån och upp så blir texten kursiv när det scrollar förutsatt att man scrollar synkat med blinket.
Man ska inte gör det uppifrån och ner för då blir det kursivt åt fel håll. :humm:
Skriv svar