Hjälp med lödning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Hjälp med lödning

Inlägg av DeVille »

Finns det nån som har lött ett multi-x chip på en Playstation 2??
Var det jäkligt? Mycket ytmonterat? Vilken utrustning använde ni?

Skulle nån kunna tänka sig att hjälpa mig löda på ett kanske??

/John
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Det finns ett mycket enkelt sätt att löda finepitch komponenter. Flussmedel är hemligheten. Sök på google på "mircocup" metoden. Tror att det kallas så.

/Magnus
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

menar du släplödning ?
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag hade för mig att det hette "microcup", men jag kan ha fel. Det kanske heter släplödning på svenska. Först brukar jag fästa IC'n diagonalt i ändarna så den sitter rätt. Kontrollera med lupp. Sedan geggar man på ordentligt med lödtenn i alla ändar. Flussar ordentligt. Sedan drar man lödkolven (ska helst vara en spets med en grop i, men jag har använt vanlig) sakta (5mm/s kanske) runt kretsen. Flussmedlet gör att det blir ett perfekt resultat. Efteråt kontrollerar man lödningen och eventuella lödbryggor mellan benen. Tvätta med t-röd eller speciellt rengöringsmedel. Gnugga med liten borste ovanpå en rengöringsduk med medlet inunder. Efter lite erfarenhet ser det helt perfekt lött ut och det går inte att se skillnad på om det är handlödning eller maskinlödning.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

ja det är släplödning, jag fick öva mig på den tekniken förra veckan på nya sommarjobbet, det är väldigt smidigt och resultatet är helt perfekt.

edit: kan ju vara så att det bara är på mitt jobb de kallar metoden för släplödning... :)
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Det är väl inte en ytmonterad krets som ska lödas på ett kort? När jag lödde i PSX var det en hålmonterad PIC som man drog lösa trådar till.
Ytmonterat, ja! Men det är inte så svårt att löda dit trådarna om man är lite försiktig och har en fin lödspets. Använd en tunn teflonisolerad tråd, brukar följa med multiX'et. Skala och tenna änden, klipp av så det bara är 1-2 mm utan isolering.
Lägg på lite nytt tenn på padden/benet där den ska sitta och sätt fast tråden med en liten bit tejp så att den ligger still på rätt ställe. Nu behövs bara en liten "dutt" med lödkolven så är det klart. Säkra med lite smältlim eller tejp så att inte lödningen belastas om tråden rör sig.

Har du inte lött ytmonterat förut så träna på ett skrotat kort först.
Skriv svar