binär klocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xoni
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 juni 2004, 19:56:42
Ort: helsingborg

binär klocka

Inlägg av xoni »

jag har tänkt bygga en sån här binär klocka: http://www.thinkgeek.com/cubegoodies/lights/59e0/

jag har inga kunskaper i pic/avr så jag tänker göra med hjälp av de här ritningarna: http://www.hanssummers.com/electronics/ ... ircuit.htm

men jag har några frågor:
1. dessa ritningar räknar ut 1hz med hjälp av sinusvågen, och eftersom den inte är helt stabil vill jag istället använda en klockkristall. hur modifierar jag denna ritning så man använder det istället?

2. hur funkar det att 74LS393:orna får CLK:n från den översta leden. borde den inte få från AND kretsen istället? någon som kan förklara detta?

(ska även modifiera så att jag kan stänga av lysdioderna fast den fortfarande fungerar med hjälp av en 2-vägs omkopplare och några dioder.)
Senast redigerad av xoni 17 juni 2004, 22:19:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det skulle den väl iofs kunna göra.

Om vi tar sekunder 1-9, så kommer LED 4 vara tänd vid 9, och sen när det blir 10 resettas kretsen via AND-grinden, och den börjar på noll. Då släcks ju LED 4, och nästa krets reagerar på klockpulsen då den är negativt flanktriggad.

Om vi istället kopplar utgången från AND-grinden till nästa CLK istället, så kommer den få en MYCKET kort puls. Hans kanske fick problem med detta och satte den till LED4 istället. I övrigt borde det inte bli någon skillnad i själva funktionen.
xoni
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 juni 2004, 19:56:42
Ort: helsingborg

Inlägg av xoni »

så den tar signalen när led 4 sloknar? jag trode den tog det när den tändes, men detta kan ju förklara det i så fall.

någon som har svar på fråga 1?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

En kristall:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/8818.htm

En oscillator-krets:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013484.htm

Och sen behöver du dela ner den 32768Hz-signalen till 1Hz....

T.ex. något sånt här:

Bild
xoni
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 juni 2004, 19:56:42
Ort: helsingborg

Inlägg av xoni »

okej tack, men kan du förklara lite hur det går till när den delar ner till 1hz?
och vad ska jag ta bort på det där shemat/ var ska jag koppla in den här?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Den första utgångsbiten från en binär räknare byter nivå en gång för varje klockcyckel, alltså har den en frekvens som är halva klockfrekvensen. Nästa utgång byter tillstånd varannan klockcykel och har därför en frekvens som är 1/4 klockfrekvensen osv...

Sista utgången på första räknaren har då frekvensen 32768/16 = 2048Hz, den klockar i sin tur nästa räknare osv osv...

Om du räknar på så ser du att tredje utgången på fjärde räknaren får frekvensen 1Hz.

För att använda den här kretsen till klockan i din ritning kopplar du inte den vid punkten märkt "1Hz" och så kan du plocka bort 4518:an och det som sitter runt den.

edit: 2048, inte 4096!
xoni
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 juni 2004, 19:56:42
Ort: helsingborg

Inlägg av xoni »

men hur många 74LS393 behövs det för att dela ner den. vill ju inte beställa för många för de är rätt så dyra.
xoni
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 juni 2004, 19:56:42
Ort: helsingborg

Inlägg av xoni »

vilken av dessa modeller ska man använda?

Bild

edit: glömde skriva att det är på kristalloscillator-kretsen HA7210.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det går åt 4 räknare, dvs 2st 393-kretsar (det är två 4bits räknare i varje).

Det går även att använda andra räknare, tog 393 för att de redan användes i klockan...

Du behöver inte använda just LS393 heller, det är en gammal logikfamilj. Ta HCT393 istället, de är billigare.

Ser ingen skillnad på de två kopplingarna, förutom kondingen på matningen. Det är alltid en bra ide att ta med den...
xoni
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 juni 2004, 19:56:42
Ort: helsingborg

Inlägg av xoni »

kan man ersätta alla 74LS393 med HCT393?
okej, tack för svaren, ska nu försöka rita om shemat så det blir rätt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

med en 4020 kan man dela med 16384 och få 2Hz. Sen är det ju inte så svårt att få 1Hz med en flipflop med toggle. :)
xoni
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 juni 2004, 19:56:42
Ort: helsingborg

Inlägg av xoni »

flipflop?
gärna ritningar eller närmare förklaringar.
jag behöver all info och förklaringar för att fatta, jag kan vara väldigt trögfattat ibland.
xoni
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 juni 2004, 19:56:42
Ort: helsingborg

Inlägg av xoni »

för att kunna stänga av lysdioderna, vilken av dessa sätt är smartast att koppla på?
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det heter inte -5V. det är jord, eller 0.
Men iaf. Det räcker ju med att bryta den gemensamma jorden helt enkelt. behövs inga extra dioder.

En JK-vippa med klockingång, ger ut 1 och 0 på Q varannan gång det kommer en puls på klockingången, om både J och K sätts till 1 (+5V). Alltså delar den med 2. En 74HCT107 borde funka tycker jag.

Hmm... En 74HCT4060 kan man koppla en kristall direkt till och få ut 2hz med lite motstånd och så, så slipper man en extra kristalloscillatorkrets. Står i databladet lite längre ner i en ruta med rubriken "typical crystal oscillator". Eller kan man få ut 1Hz på en gång tro? Har inte pillat med den kretsen nånting
xoni
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 juni 2004, 19:56:42
Ort: helsingborg

Inlägg av xoni »

jaja, vet att det inte heter -5, men det blev inte så bra när jag försökte skriva gnd (kom inte ihåg att det även hette 0)

men jag måste ha så man kan skifta mellan gnd och led, om man bryter gnd så stannar klockan väll, för det blir ingen signal till nästa clk

edit: så dum jag är. den kan ju få till clk utan att där är gnd, den beöver ju inte gå dit.
Skriv svar