Lite problem för en nybörjare
Lite problem för en nybörjare
Hej!
Jag håller på att bygga på en modelljärnväg och då vill jag ha fungerande signalsystem. För att det ska funka så måste jag ha någon typ av tågdetektorer som håller reda på vilka spår som är lediga och vilka som är upptagna. I en bok hittade jag följande kopplingsschema:
Jag är ingen hejare på elektronik, men jag fattar det som att när ett lok befinner sig på blocksektionen så går strömmen till loket genom de två dioderna (1N4001). Det blir då en spänning på ca 1 V över dessa och det gör att de två transistorerna öppnar vägen för strömmen till Lysdioden. Så långt är allt bra. Jag har provbyggt kretsen och det funkar utmärkt.
För att få kretsen mer användbar så vill jag styra ett relä istället för en lysdiod. Därför konstruerade jag följande schema:
Stömmen som förut gick genom lysdioden går nu istället genom basen och emittern på ytterligare en transistor och öppnar vägen för strömmen till reläet. Jag hade en samling 24voltsreläer så därför använder jag sådana. En extra strömkälla behövs då. Kondensatorn på 100uF är till för att ge lite fördröjning så att reläet inte slår ifrån direkt när spåret blir ledigt, utan det väntar ett par sekunder. Även denna kretsen fungerar urmärkt. Nu till problemet:
Nu när jag fått en krets att fungera så ville jag bygga ihop flera stycken och prova dem samtidigt. Jag satte upp en spårträcka, isolerade ena skenan på två ställen och kopplade in två spårdetektorer, såhär:
När jag nu körde in med ett lok på blocksektion 1 så reagerade båda detektorerna. Båda reläerna slog till. Meningen är ju att när loket är på sträcka 1 så ska bara det reläet som är kopplat till sträcka 1 aktiveras, och när loket är på sträcka två så ska det andra reläet aktiveras, samtidigt som det första slår ifrån.
Vad beror detta på? Jag har funderat länge på det, men jag kommer inte på något. Kanske är det en enkel uppgift för er på detta forum. Det är trots allt inte så avancerad elektronik, men jag är inte tillräckligt duktig.
MVH Anton
Jag håller på att bygga på en modelljärnväg och då vill jag ha fungerande signalsystem. För att det ska funka så måste jag ha någon typ av tågdetektorer som håller reda på vilka spår som är lediga och vilka som är upptagna. I en bok hittade jag följande kopplingsschema:
Jag är ingen hejare på elektronik, men jag fattar det som att när ett lok befinner sig på blocksektionen så går strömmen till loket genom de två dioderna (1N4001). Det blir då en spänning på ca 1 V över dessa och det gör att de två transistorerna öppnar vägen för strömmen till Lysdioden. Så långt är allt bra. Jag har provbyggt kretsen och det funkar utmärkt.
För att få kretsen mer användbar så vill jag styra ett relä istället för en lysdiod. Därför konstruerade jag följande schema:
Stömmen som förut gick genom lysdioden går nu istället genom basen och emittern på ytterligare en transistor och öppnar vägen för strömmen till reläet. Jag hade en samling 24voltsreläer så därför använder jag sådana. En extra strömkälla behövs då. Kondensatorn på 100uF är till för att ge lite fördröjning så att reläet inte slår ifrån direkt när spåret blir ledigt, utan det väntar ett par sekunder. Även denna kretsen fungerar urmärkt. Nu till problemet:
Nu när jag fått en krets att fungera så ville jag bygga ihop flera stycken och prova dem samtidigt. Jag satte upp en spårträcka, isolerade ena skenan på två ställen och kopplade in två spårdetektorer, såhär:
När jag nu körde in med ett lok på blocksektion 1 så reagerade båda detektorerna. Båda reläerna slog till. Meningen är ju att när loket är på sträcka 1 så ska bara det reläet som är kopplat till sträcka 1 aktiveras, och när loket är på sträcka två så ska det andra reläet aktiveras, samtidigt som det första slår ifrån.
Vad beror detta på? Jag har funderat länge på det, men jag kommer inte på något. Kanske är det en enkel uppgift för er på detta forum. Det är trots allt inte så avancerad elektronik, men jag är inte tillräckligt duktig.
MVH Anton
Du kör 2R och vill mäta strömmen som loket drar eller? Har du kollat så alla anslutningarna är rätt, att det är gott om isolation mellan segmenten?
Om allt det är kollat skulle jag föreslå att du kopplar in ett 10 kΩ eller så motstånd parallellt med dioderna för att få en bra utgångspunkt. Det kan nämligen vara så att det är kapacitiv koppling mellan de båda spårsegmenten som gör att det blir lite tråk.
Skulle jag göra en sån här detektor på min bana skulle jag nog ändå köra med ett seriemotstånd för att få en spänning som sedan likriktad petas in i en op-amp kopplad för att ge en hysteres, eventuellt också då med fördröjning. Nackdelen är att man får ett litet spänningsfall, men man borde kunna öka spänningsmatningen i motsvarande mängd, om man segmenterar hela banan...
Fö, du borde länkat hit men nu gör jag det istället: http://www.modellrallaren.com/forum/top ... IC_ID=6937
Om allt det är kollat skulle jag föreslå att du kopplar in ett 10 kΩ eller så motstånd parallellt med dioderna för att få en bra utgångspunkt. Det kan nämligen vara så att det är kapacitiv koppling mellan de båda spårsegmenten som gör att det blir lite tråk.
Skulle jag göra en sån här detektor på min bana skulle jag nog ändå köra med ett seriemotstånd för att få en spänning som sedan likriktad petas in i en op-amp kopplad för att ge en hysteres, eventuellt också då med fördröjning. Nackdelen är att man får ett litet spänningsfall, men man borde kunna öka spänningsmatningen i motsvarande mängd, om man segmenterar hela banan...
Fö, du borde länkat hit men nu gör jag det istället: http://www.modellrallaren.com/forum/top ... IC_ID=6937
En LB101 (från lenz) kostar runt 140 kr och detekterar två spår.
Den är optoisolerad dessutom.
http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.a ... LE%2011210
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=1579&art=16389
Finns en fin bild på N-modell
Den är optoisolerad dessutom.
http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.a ... LE%2011210
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=1579&art=16389
Finns en fin bild på N-modell
Hej!
Strömkällan märkt med DCC är själva körkontrollen till järnvägen. Den är digital och ger ut någon typ av växelström, spänning ca 20-30V.
Strömkällan märkt med 5 volt är en vanlig nätadapter som ger ut 5 V likström. Den är märkt 5V och med en symbol med ett rakt horisontelt sträck med tre punkter under. Symbol för likström?
Strömkällan märkt med 24 V är egentligen en gammal Märklintransformator som ger ut 16V växelström, men med en likriktarbrygga och en glättningskondensator så får man ut 24 V likström.
Reläet drar 50mA om det är till nån nytta. Skyddsdioder är kopplade parallellt med reläerna, men de är inte utritade.
Storleken på strömmen som går genom dioderna kan variera allt mellan 100mA till 1 A, beroande på vad det är för tåg som befinner sig på sträckan. Alla tåg ska givetvis detekteras.
Jag har funderat lite själv, och kommit fram till att den enklaste lösningen vore väl att utgå ifrån kopplingsschemat högst upp i inlägget, men byta 5-voltsströmkällan mot en på 24 volt och byta lysdioden plus motståndet mot ett relä. Vet dock inte vad som skulle vara lämpliga värden på motstånden och transistorerna i så fall, för med de som är nu funkar det inte. (Krävs kanske bättre förstärkning hos tranistorerna? Mindre motstånd?
MVH Anton
Strömkällan märkt med DCC är själva körkontrollen till järnvägen. Den är digital och ger ut någon typ av växelström, spänning ca 20-30V.
Strömkällan märkt med 5 volt är en vanlig nätadapter som ger ut 5 V likström. Den är märkt 5V och med en symbol med ett rakt horisontelt sträck med tre punkter under. Symbol för likström?
Strömkällan märkt med 24 V är egentligen en gammal Märklintransformator som ger ut 16V växelström, men med en likriktarbrygga och en glättningskondensator så får man ut 24 V likström.
Reläet drar 50mA om det är till nån nytta. Skyddsdioder är kopplade parallellt med reläerna, men de är inte utritade.
Storleken på strömmen som går genom dioderna kan variera allt mellan 100mA till 1 A, beroande på vad det är för tåg som befinner sig på sträckan. Alla tåg ska givetvis detekteras.
Jag har funderat lite själv, och kommit fram till att den enklaste lösningen vore väl att utgå ifrån kopplingsschemat högst upp i inlägget, men byta 5-voltsströmkällan mot en på 24 volt och byta lysdioden plus motståndet mot ett relä. Vet dock inte vad som skulle vara lämpliga värden på motstånden och transistorerna i så fall, för med de som är nu funkar det inte. (Krävs kanske bättre förstärkning hos tranistorerna? Mindre motstånd?
MVH Anton
OK, jag tänkte på strömmen till själva tåget, alltså i rälsen och det fick jag svar på. Jag hade testat att linda en spola runt ett tungelement och kollat om man kan få det stabilt vid 100mA eller gärna lite mindre, då ville man inte få galvanisk kontakt, man ville inte få spänningsfall osv.
Men det är jag det......
Men det är jag det......
-
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Låter helt riktigt! Det enda du behöver göra är att minska (2k7) edit: 4k7 resistorn. Eftersom du bara får ca 1V över dioderna så är det det som ger basström till transistor. 470ohm bör få transistorn att bottna. Transistorn klarar 100mA, men bara 0,3W därför är det viktigt att den bottnar ordentligt.anto04 skrev:Reläet drar 50mA om det är till nån nytta. Skyddsdioder är kopplade parallellt med reläerna, men de är inte utritade.
Jag har funderat lite själv, och kommit fram till att den enklaste lösningen vore väl att utgå ifrån kopplingsschemat högst upp i inlägget, men byta 5-voltsströmkällan mot en på 24 volt och byta lysdioden plus motståndet mot ett relä. Vet dock inte vad som skulle vara lämpliga värden på motstånden och transistorerna i så fall, för med de som är nu funkar det inte. (Krävs kanske bättre förstärkning hos tranistorerna? Mindre motstånd? MVH Anton
Edit: Känn på transistorn blir den mycket varm så minskar du basresistorn mera.
Hej!
Jag har klurat vidare och förenklat kretsen en aning. Istället för både en strömkälla på 5 volt och en på 24 volt, så räcker det nu med bara en på 24 volt.
Så här ser det nya schemat ut:
Problemet återstår dock fortfarande. Kretsen fungerar utmärkt när den testas, men så fort flera detektorer kopplas in på flera spåblock i rad, så reagerar alla, oavsett vilket block som är upptaget av ett tåg. Kanske blir det enklare att lösa problemet nu när kretsen är lite enklare.
Mindmapper: Jag testade ditt alternativ, men det fungerade tyvärr inte riktigt som väntat. Reläet drog visserligen, men väldigt tvekande, och bara vid de högre strömmarna när loket gick snabbt med tända lampor. Inte när det gick långsamt. Jag provade både med att öka och minska motståndet, men med öförändrat resultat. Antagligen beror det på att det inte är ren likström som flyter genom rälsen utan istället är det någon typ av pulserande växelström.
MVH Anton
Jag har klurat vidare och förenklat kretsen en aning. Istället för både en strömkälla på 5 volt och en på 24 volt, så räcker det nu med bara en på 24 volt.
Så här ser det nya schemat ut:
Problemet återstår dock fortfarande. Kretsen fungerar utmärkt när den testas, men så fort flera detektorer kopplas in på flera spåblock i rad, så reagerar alla, oavsett vilket block som är upptaget av ett tåg. Kanske blir det enklare att lösa problemet nu när kretsen är lite enklare.
Mindmapper: Jag testade ditt alternativ, men det fungerade tyvärr inte riktigt som väntat. Reläet drog visserligen, men väldigt tvekande, och bara vid de högre strömmarna när loket gick snabbt med tända lampor. Inte när det gick långsamt. Jag provade både med att öka och minska motståndet, men med öförändrat resultat. Antagligen beror det på att det inte är ren likström som flyter genom rälsen utan istället är det någon typ av pulserande växelström.
MVH Anton
Senast redigerad av anto04 28 juni 2007, 15:27:47, redigerad totalt 1 gång.
Du måste nog rita det nya schema rätt också.
Det kanske fungerar men det beror inte på transistorn som ska driva reläet, den är på alltid.
Och sedan var det det med att koppla in fler detektorer.... HUR gör du det?
I serie? I så fall är det fel, de ska ju sitta med en sensor mellan MATNINGEN och spårbiten, inte den ena sensor i serie efter den andra.
Det kanske fungerar men det beror inte på transistorn som ska driva reläet, den är på alltid.
Och sedan var det det med att koppla in fler detektorer.... HUR gör du det?
I serie? I så fall är det fel, de ska ju sitta med en sensor mellan MATNINGEN och spårbiten, inte den ena sensor i serie efter den andra.
Hej!
Ja, jag var nog lite trött när jag ritade det i går kväll. Jag byter schemat till en korrekt version.
Jag har nu ritat ett schema över hur kopplingen blir när två detektorer kopplas in på varsitt block:
Detektorerna fungerar ju utmärkt för sig själva, men om de kopplas in så här, så vill de inte göra som de ska. JAg har kommit på varför:
När det vänstra blocket är upptaget av ett lok, släpps den blåa strömmen på. Det är den som gör att reläet drar eftersom den öppnar transistorn under reläet. Så länge är det rätt. Men den rosa strömmen är oönskad. Den gör så att även det andra reläet drar, även omdet inte är något tåg på det blocket. Hur ska detta förhindras?
MVH Anton
Ja, jag var nog lite trött när jag ritade det i går kväll. Jag byter schemat till en korrekt version.
Jag har nu ritat ett schema över hur kopplingen blir när två detektorer kopplas in på varsitt block:
Detektorerna fungerar ju utmärkt för sig själva, men om de kopplas in så här, så vill de inte göra som de ska. JAg har kommit på varför:
När det vänstra blocket är upptaget av ett lok, släpps den blåa strömmen på. Det är den som gör att reläet drar eftersom den öppnar transistorn under reläet. Så länge är det rätt. Men den rosa strömmen är oönskad. Den gör så att även det andra reläet drar, även omdet inte är något tåg på det blocket. Hur ska detta förhindras?
MVH Anton
-
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Du har inte ritat som du sagt att du skulle koppla! LED och motstånd skulle bytas mot relä sa du, sen har du gjort något helt annat! Dessutom måste minus på 24V sitta ihop med nedre DCC som 5V var kopplad förut. Pulserar det så går det att lösa med att sätta in en ellyt mot basen på transistorn.
Edit: Dom undre transistorerna fanns överhuvudtaget ej i orginalschemat ta bort dom.
Edit: Dom undre transistorerna fanns överhuvudtaget ej i orginalschemat ta bort dom.
-
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Deras uppgift är att "släppa ner" strömmen till den nedre transistorn. Du skriver att det inte kommer att funka, men det gör det trots allt. Jag har provat. Det som dock inte funkar är när flera kretsar kopplas in. Det är där problemet ligger, eftersom då uppkommer den rosa strömmen (se bild) som gör att alla reläer slår till, och inte bara det aktuella.
MVH Anton
MVH Anton
-
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Definera skillnad på fungerar och fungerar inte! Det är tack vare att du kopplar som jag sagt som du drar med allt på en gång. Vem som än blir påverkad så drar du i +24V. Dessutom har du kopplat ihop basarna på dom nedre transistorerna så att du får ytterligare en ihopkoppling. Tillbaka till orginalet, det var bäst! Gör sedan två kretsar där och byt 5V mot 24V.