Pullup?!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HA
Inlägg: 19
Blev medlem: 2 april 2004, 16:34:22
Ort: Småland
Kontakt:

Pullup?!?

Inlägg av HA »

ok... nu måste jag än en gång visa hur lite jag kan... Blir inte heller klokare av att söka på forumet.

Det pratas/skrivs mycket om pullup-motstånd. När kallas ett motstånd för pullup? Varför? Hur?

-Håkan
totalt okunnig
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Pullup - Ett motstånd kopplat till plus.
Pulldown - Ett motstånd kopplat till minus.
Används ofta på ingångar för att de skall vara höga eller låga när signal saknas.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Hmm, då har jag några anslutande frågor:

PIC-processorerna har så kallad "weak pull-up". Vad innebär detta egentligen?

Jag funderar på att bygga en TV-fjärrkontroll med en PIC. Då vill jag kunna koppla en tryckknapp direkt till en ingång (GPIO) och använda "wake on change". Men samtidigt vill jag ju inte att mojen drar någon ström (i princip), när den inte används.

Hur åstadkommer man detta? Blir det inte läckström in i ingången när PIC:en är i STANDBY? Eller är den i storleksordningen nano-ampere kanske? Är ingångarna extremt högimpediva i standby?

Många frågor blir det... :)
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Weak pull-up betyer att den är rätt högohmig. Värdet är temperaturberoende, men räkna med storleksordningen 47k - 100k. (Läs i datablad).

Du kan välja att ha den eller inte, genom att välja enable/disable.

Om du vill att dena ska dra lite ström, håll låg matningsspänning, klocka den med låg frekvens, stäng av pull-up och sätt egna ännu mer högohmiga (2Mohm?) pullup-motstånd.

I sleep mode drar den mycket lite ström, jag vill minnas ca 0,5uA.

Med högimpediva ingångar blir de känsliga för störningar, t.ex en intillliggande mobiltelefon. Lösningen på detta är filtrering på ingångarna.

Lycka till!
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

pullup kan även användas om en utgång är Open-Collector,
dvs utgången består av en transistors kollektor (Emittern på transistorn är oftast kopplad till jord internt i kretsen).

Alltså då, utgångsbenet är en collector.
En collector på en NPN är jätteduktig på att hålla utgången låg, då drar transistorn så mkt ström som den kan.

Däremot när transistorn inte leder så hänger utgången bara och dinglar i "luften". Om man då önskar att utgången skall vara väldefinierat hög då transistorn inte leder, kan man lägga dit ett motstånd till +matningen

Motståndet spelar ingen roll då utgången skall vara låg, då transistorn lätt orkar dra ner utgången trots motståndet till v+.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Magnus Pihl skrev:Weak pull-up betyer att den är rätt högohmig. Värdet är temperaturberoende, men räkna med storleksordningen 47k - 100k. (Läs i datablad).

Du kan välja att ha den eller inte, genom att välja enable/disable.

Om du vill att dena ska dra lite ström, håll låg matningsspänning, klocka den med låg frekvens, stäng av pull-up och sätt egna ännu mer högohmiga (2Mohm?) pullup-motstånd.

I sleep mode drar den mycket lite ström, jag vill minnas ca 0,5uA.

Med högimpediva ingångar blir de känsliga för störningar, t.ex en intillliggande mobiltelefon. Lösningen på detta är filtrering på ingångarna.

Lycka till!
Tillbaks igen... Tack för hjälpen, du verkar ju ha järnkoll på det här! Det låter vettigt att sätta externa höga pullup:er, det viktigaste i mitt fall är ju att kretsen ska dra så lite ström som möjligt när den är i standby.

Men å andra sidan, om jag har en matningsspänning på t.ex. 3 v, då kommer ju ett sådant motstånd att tillåta max 1.5 uA, men så mycket ström borde väl inte PIC:ens ingångsben dra? Jag har för mig att det max "läcker in" 1 uA. Har man då någon nytta av pullup:en?

Vad är det jag missar?
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Se till att det du kopplar till pinnen inte ligger mot jord. Gör den inte det går ju ingen ström genom pull-upen. Eller håll pinnen oansluten, om möjligt.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Okay, menar du att det inte går _någon_ ström alls in i en ingång på PIC:en, även om jag har ett pullup-motstånd från ingången upp till matningsspänningen? Jag trodde att det "läckte" in en viss ström i ingången, annars borde den ju inte kunna reagera på om brytaren som är ansluten till ingången sluts?

Är det inte detta som kallas "leakage current" i PIC:ens datablad?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

En viss läckström finns det alltid, ja. Det är inget som är nödvändigt för funktionen, men det är inget man kan komma ifrån i praktiken.

Om läckströmmen är specad så högt som 1uA så är det inte säkert att det funkar så bra med pullup på flera Mohm, 1uA genom 2Mohm ger ju 2V!
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Ja, 2M var bara en chansning, jag har inte läst i databladet, men som jag skrev blir ingången också känslig för elektromagnetiska fält, temperatur m.m. Jag tror de inbyggda pull-up:en är mellan 47k och 100k, vilket kanske blir för mycket ström för din applikation, så 2M eller kanske 1M är bättre om ingången inte hamnar så lågt som 2V, för då funkar det ju inte alls, som sagt.

Det kan vara svårt att mäta spänningen, för en multimeter eller oscilloskop kan ju lasta ändra ner till 1Mohm om man har otur....
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

:humm:

Drar verkligen pulluppen någon ström när switchen inte är aktiverad?

Kod: Markera allt

       V+
       |
    [pullup]
       |
PIC----+---[switch]
               |
               0V
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jo för lite lite går ju in via pic:en ner till jord.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Jo precis, och jag antar att det är det som kallas "Input Leakage Current" i databladet. Den är typiskt 0.1 uA, men kan bli uppåt 1 uA.

Men om jag förstår det rätt så kan man inte direkt styra läckströmmen med pullup-motståndet, utan den blir vad den blir pga ingångssteget på PIC:ens pinne? Man väljer sedan motståndet så att den aldrig kan ge ett större spänningsfall än att ingången fortfarande hålls hög?

Men jag tycker att 0.1 - 1 uA låter mycket? Hela PIC:en ska ju kunna gå ner mot en nA i standby om allt är disableat? Är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Snyltar den lika mycket ström om man kör med pulldown?
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Ja, det står att läckströmmen är +- 0.1 (typiskt) till +-1 uA (max). Minus beskrivs som "current sourced by the pin". Men det låter ju konstigt. Jag är för dålig på sånt här :-(
Skriv svar