Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av rvl »

nybörjarnörd skrev:En invalid kan tydligen vara skickligare än en icke-invalid :) :bravo:
Håller med, tror att det är många här på forumet som har anledning att vara litet avundsjuka på det där.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Marta »

Lodet har flutit ut på stiften, men den behöver mer tvättning med vettig tvättvätska. Tog en flaska röd vätska med texten T-röd. Tyckte den var lite väl röd, men tänkte inte närmare på det. Det var metanol med Klotz racingolja. Modellflygbränsle.... Tvättade om med T-röd, men det blev kvar en vit avlagring som är väldigt svår att få bort. Skall prova isopropanol på måndag.

Nåväl, den klarade 5V utan rök och gick att flasha och läsa tillbaka en fil, så jag får vara nöjd ändå. Frågan är om det är risk för korrossion?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lillahuset »

Det där hade jag aldrig kunnat löda idag. Tveksamt om jag hade kunnat det när jag var frisk. Snyggt!
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av vaxfan »

Ser bättre ut än vad jag skulle lyckas med att göra. :tumupp:
Har iofs bara gjort enstaka byten av större SMD så här långt.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av RadarEnt »

Hördudu Invaliden. Om du löder så där med reducerade kroppsfunktioner så undrar jag hur dina lödningar såg ut innan skadan skedde. Det är inte många som spöar dig i den konsten som är fullt friska.
Keep up the good work.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av ToPNoTCH »

Snyggt...Men varför ingen lödmask ?
Den underlättar ju jobbet ytterligare.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lond »

Legat på latsidan och inte beställt några PCB:er på ett bra tag, men idag damp det senaste alstret ned:

Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Hobbyisten »

Nåväl, inte senaste kretskortet, men senaste MANICKEN - nu trillar mat ut från kattmataren när katten bara går fram till mattallriken, en PIR-sensor som styr en servomotor i Arduino är hjärnan i det hela. Har gjort så att kattmat trillar ut var 25:e sekund så länge hon står där och käkar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Klas-Kenny »

Låter mer som ett mini-projekt. ;)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... start=5775

Samt, var är bilderna? :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Hobbyisten »

Skulle lagts i den tråden ja Klas-Kenny :)
20181210_115008.jpg
Skitigt värre, men man ser principen :) PIR-sensorn är den lilla vita plastbubblan till vänster om mataren och är vänd så att jag inte triggar den själv, katten får gå in under bordet för att få mat :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så har du (PUH!) korten till min 32-stegs sekvenser kommit. Ser bra ut men fungerar de? Det blir en 10.000-kronorsfråga som besvaras efter helgerna.
IMG_6380.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av cjonash »

Har för första gången beställt kort från AllPCB. Behövde några prototypkort, snabbt. Fick priset 48 USD för 10 st kort 160x100 mm inklusive frakt med DHL. Beställde klockan 18:00 idag, och enligt statusen är de under tillverkning nu och beräknas skickas på söndag. Låter nästan för bra för att vara sant, så mina förväntningar är inte speciellt stora. Varken på kvalité eller på utlovad leveranstid.

Kortet designades på några timmar under dagen, och auto-routades för hinna bli klart i tid - det är som sagt en prototyp så blir det för fult får det åtgärdas till nästa version.
Tyvärr blev något fel på copyright-texten, upptäckte jag när jag tittade på Gerber-filerna (tyvärr försent). Den blev större och fick inte plats i boxen, och placerades dessutom delvis över texten ovanför (bilden är från Eagle, där ser det rätt ut). Har tidigare använt Eurocircuits där man kunde ladda upp Eagle-filerna direkt. Men om det är enda problemet så blir jag ändå glad.
kort.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av cjonash »

Idag kom korten från Kina - mindre än 5 dygn efter att jag beställde dem. Helt ok för 48 USD inkl. frakt!
Förutom felet med texten, som helt är mitt eget, så ser de bra ut. Har inte hunnit att testa dem än, men visuellt ser allt korrekt ut.
Nästa experiment blir att få en offert, och förhoppningsvis göra en beställning, på monterade kort (ett helt annat kort än detta). Håller de samma kvalité på montering så kommer jag nog att bli en återkommande kund...

Så här ser korten ut i verkligheten:
kort2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av cjonash »

Idag fick jag leveransen med mitt senaste kretskort. Den här gången beställde jag 40 kort, varav 20 monterade. Korten var 84x36 mm, dubbelsidiga med svart lödmask och med komponenttryck på båda sidor. Själva korten kostade totalt 32 USD, eller ca 8 kronor per kort. Sedan fick jag betala 143 USD för att få 20 stycken av dem bestyckade, utöver komponentkostnaden på 150 USD (skulle ha kostat mig mellan 100 och 120 USD om jag beställt dem själv). Helt klart värt den extra kostnaden för att slippa löda själv (det är 31 komponenter varav 28 st 0603 motstånd/kondensatorer). Alla hålmonterade komponenter (knapparna och några kontakter) monterar jag dock själv. Nu har jag ju några kort att prova att bygga själv också, bara för att testa.
kort_monterade.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av anders_bzn »

Detta har jag funderat på att testa någon gång. Vem beställde du av?
Skriv svar