Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av prototypen »

Mitt CAD program skulle kunna göra en sådan sak om jag anger mönstret i mil och borrningen i mm, blir ju alltid en del avrundningsfel.

Protte
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av tecno »

Legat ett bra tag men nu monterad, ska försöka få till ett test också inom några dagar.
DSC_0013.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Gimbal »

Vad ska det bli?

Att borr och paddar inte stämmer (som jag fick tidigare) visade sig bero på default inställningarna i Eagle för gerberexport.
Paddarnas position angavs med fyra decimaler medan borrhålens position angavs med tre decimaler. Om både filerna sparades med fyra decimaler så försvann felet. :doh:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av tecno »

Står på kortet = sinus till quadratur omvandling.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Gimbal »

Jo, men jag tänkte att den funktionen kanske ingick i någoting större.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av adent »

Har kört Eagle-kurs med Makers Jönköping. Tanken var att göra något liknande en Arduino nano som man kan sätta i en breadboard, men med en STM32 istället.
Insåg dock lite för sent att layouten blev en smula svettig, eller iaf inte särskilt nybörjarvänlig.

Fick ihop min egen och beställde från allpcb. De är vrål-snabba som vanligt, återigen beställning natten mot tisdag och korten levererade vid fredag lunch av DHL.

Mitt första försök med STM32 och ta mig tusan. Lödde på processorn och kopplade in st-link-delen av ett STM32 Nucleo dev-kort till mitt kort och fick kontakt via Truestudio! Få se om jag är redo att lämna AVR:erna bakom mig (eller iaf bredvid, de duger till mycket och är fortfarande riktigt billiga). Men det är ju bra att ha flera olika hammare i sin verktygslåda :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av rvl »

Inte illa!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lillahuset »

Grattis!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Fagge »

Eftersom jag själv brukar hämta inspiration från denna tråden, så vad det dags att ge tillbaka lite också :)
I 37 år har jag stenhårt klamrat mig fast vid 2-lagers kort, men nu var det dags att stega upp till 4 lager. Å jäklar vad allt blev mycket lättare.
Det stora kortet ska samla in all motordata från flygmaskinen & hämta in alla annan info från bl.a externa gps, variometer moduler. För att slutligen presentera allt grafiskt på en 7” Nextion display.

Detta är visserligen byggt & driftsatt föra sommaren, men nu är det alltså dags för version 2 av hårdvaran.
Allt ska bli fysiskt mindre, för att ge utrymme för andra experiment bakom instrumentpanelen. Samt att alla signaler till & från kortet numera obligatoriskt passerar ferritkärnor & strömledningskondensatorer.
Anledningen till det sista, är att processorn inte klarade att hålla sig stabil, när man sände med komradion med antennen några centimeter ifrån kabelstammen.
Detta löstes visserligen genom att svepa om kabelstammarna med stora ferrit block.
Men nu ska det alltså göras riktigt från början, där varje enskild ledare i kabelstammen ska tvingas passera dessa typer av filter.
Å det lilla kortet ”Styrning av effekt LEDar” ska tillsammans med 5st DC-DC omvandlare byggas in i en HF-tät låda för att i sin tur inte störa komradiorna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Henry »

Bra gjort! :tumupp:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Hobbyisten »

20181105_203835.jpg
Door knob touch alarm. Grejen är bara den att den funkar tvärtemot intentionen - drar igång när jag INTE tar på punkten T (den gula ledningen), och slutar pipa när jag tar på den avskalade delen på denna kabel. Nån här vet säkert varför :) I förlängningen ska jag ersätta den ynkliga piphögtalaren med en rejäl en.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Platis »

R1 ser ut att ha olika värden på schemat kontra på kortet!? :humm:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Magnus_K »

Fagge skrev:Eftersom jag själv brukar hämta inspiration från denna tråden, så vad det dags att ge tillbaka lite också :)
I 37 år har jag stenhårt klamrat mig fast vid 2-lagers kort, men nu var det dags att stega upp till 4 lager. Å jäklar vad allt blev mycket lättare...
Himla vackert! Riktigt imponerande!
Ska bli intressant att följa fortsättningen.
Tycker lödningarna ser jättebra ut. Har du handjagat allt det där??
Kanske bara skuggor men L17 och L7 på lilla kortet ser ut att behöva lite mer lod för att vara flygsäkert :wink:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Hobbyisten »

Ja det är sant platis, ibland får man använda uteslutningsmetoden, man ser att komponentsetet stämmer med kretskortet, och utgår från det. Vidare följer inte alla komponenter med som står i komponentlistan, samt även att vissa komponenter följer med som inte ska ingå i byggsatsen, men jag klagar inte, bara grejorna fungerar så :)
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av papabear »

Fel FP, min hade andra potar hemma också... :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar